نقش اسپیندل موتور در دستگاه cnc

به احتمال زیاد اگر سابقه کار با دستگاه فرز یا تراش سی ان سی را داشته باشید، اسم اسپیندل یا همان اسپیندل موتور را هم شنیده‌اید. امروز قصد بررسی نقش اسپیندل برای دستگاه سی ان سی را داریم. که در ادامه در ابتدا کاربرد این قطعه در دستگاه‌های سی ان سی را توضیح خواهیم داد و سپس اجزای تشکیل دهنده آن را معرفی میکنیم.

نقش اسپیندل موتور دستگاه سی ان سی

نقش اسپیندل برای دستگاه سی ان سی بسیار مهم است و میتوان از آن به عنوان قلب دستگاههای فرز CNC نام برد. باید دقت شود این قطعه در انواع مختلفی ساخته می‌شود. به طور مثال مدل پر قدرت‌تر آن می‌تواند ابزار برش سنگین‌تری را با سرعت بیشتری به حرکت درآورد. بنابراین طبق چیزی که از دستگاه سی ان سی انتظار دارید، اقدام به تهیه نوع مناسب اسپیندل از نظر قدرت، سرعت و ابزار‌گیری کنید.

برندهای مختلفی چون HSD، GMN، HERTZ، HQD، MOOG، که از کشورهای ایتالیا، آلمان، جین، تایوان و ترکیه هستند با کاربردهای مختلف، این قطعه را تولید می‌کنند؛ سازنده‌های دستگاه CNC باتوجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین از آنجایی که این قطعه، از اجزای اصلی سی ان سی به حساب می‌رود، باید در نگهداری آن دقت زیادی شود و از گرما و آلودگی در امان بماند. در صورت خرابی اسپیندل موتور دستگاه سی ان سی خود، با مراجعه به صفحه تعمیر اسپیندل موتور، می‌توانید سفارش تعمیرات خود را به گروه انجینیک به عنوان مرجع تخصصی و وارد کننده دستگاه های CNC و تجهیزات جانبی، بدهید.

معرفی تمامی اجزای موتور اسپیندل از جمله فلنج، سیستم خنک کننده، نگهدارنده ابزار برشی و ...

اجزای تشکیل‌دهنده اسپیندل

برای شناخت بهتر این قطعه، به بررسی و معرفی اجزای مختلف آن می‌پردازیم. اجزای مختلف با قرار‌گرفتن کنار هم، تشکیل قطعه‌ای می‌دهند که برای حرکت ابزار برش و همچنین نگهداری آن ضروری است.

فلنج برای اتصال

این جزو نقش نگهدارنده را ایفا می‌کند و آن را به ستون سی ان سی محکم می‌کند. فلنج با پیچ محکمی به دستگاه متصل است؛ بنابراین امکان چرخش بدون لرزش و باکیفیتی را برای اسپیندل به وجود می‌آورند.

قسمت ورودی

این قسمت بخش اصلی ارتباط بین سی ان سی و اسپیندل است و محل متصل شدن قسمت متحرک و چرخان این قطعه به دستگاه اصلی است. وصل شدن و اتصال محورها به این قسمت باعث چرخیدن بخش داخلی قطعه اسپیندل خواهد شد.

سیستم خنک‌کننده اسپیندل موتور

برای برش مواد مختلف، نیاز به چرخش در دور‌های بالا است که همین امر باعث بالا رفتن دمای اسپیندل و ابزار برشی می‌شود. این دمای بالا روی عملکرد کلی دستگاه سی ان سی تاثیر منفی می‌گذارد، بنابراین وجود خنک‌کننده برای اسپیندل ضروری است. سیستم برای خنک کردن قطعه، هم به صورت هوا و فن و هم به صورت گردش آب وجود دارد.

بخش نگهدارنده ابزار‌های برشی (ابزار گیر)

این قسمت برای قرارگیری ابزار‌های برش مختلف طراحی شده است و امکان تغییر آن برای قرار دادن ابزار‌های برش دیگر هم وجود دارد. ابزاری که معمولا به آن فشنگی و کولت گفته می‌شود و مخروطی شکل نیز طراحی می‌شود و درون قسمت مخروطی شکل بالای اسپیندل قرار داده می‌شود. با بستن پیچ و مهره‌ها، فشنگی به سمت داخل می‌رود و ابزار برش را فیکس و متمرکز می‌کند و سر جای خود محکم نگه می‌دارد.

کاربرد اسپیندل موتور در دستگاه های سی ان سی در بهبود سرعت، دقت و عملکرد دستگاه

کاربرد اسپیندل موتور در دستگاه های cnc

اسپیندل از اجزای اصلی دستگاه سی ان سی است. وظیفه آن برداشتن براده‌ها با استفاده از ابزاری که سر آن نصب می‌شود است. اسپیندل، موتوری با جریان متناوب است که در سرعت، دقیق بودن و کیفیت دستگاه‌های cnc نقش مهمی دارد. این قطعه هم وظیفه منتقل کردن حرکت الکتروموتور را دارد و هم نگه‌داشتن ابزار‌های برش. در نگاه اول این قطعه ساده به نظر می‌رسد، اما از اجزای مختلفی تشکیل شده که بر عملکرد کلی دستگاه به طور مستقیم تاثیر‌گذار هستند.

نقش اسپیندل برای دستگاه سی ان سی مختلف، متفاوت است و حتی سرعت گردش آن هم فرق دارد. برای کنترل سرعت این قطعه، از اینورتر، جهت تعیین دور موتور استفاده می‌شود. اساس کار اسپیندل، به حرکت در آوردن و چرخاندن ابزار برش است. این اسپیندل‌ها انواع مختلفی دارند که هریک، برای کاربرد مشخصی استفاده می‌شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *