برشکاری فلزات از روش‌های قدیمی تولید محصولات فلزی است که روش‌های مختلفی بسته به محصول نهایی برای آن ابداع شده است. این روش‌ها عمر زیادی دارند و هنوز نیز به عنوان روش‌های اصلی فلزکاری (Metalworking) شناخته می‌شوند. با انجینیک همراه باشید.برشکاری در تعریف عمومی به معنای تغییر در ابعاد یک قطعه به کمک بریدن بخش‌های اضافی است. برشکاری به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود. برشکاری با تولید براده که ساده‌ترین مثال برای آن، سوراخکاری است. برشکاری بوسیله حرارت که بریدن ورق‌ها بوسیله شعله گاز، نمونه‌ای از آن است و بخش سوم که روش‌های تولید مخصوص و جدید است و در مطلبی جداگانه به آنها پرداخته می‌شود.

در این مطلب به معرفی روش‌های سنتی برشکاری فلزات که با تولید براده همراه هستند می‌پردازیم.

فرزکاری (Milling)

فرزکاری از قدیمی‌ترین روش‌های برشکاری فلزات است. ماشین فرز مجهز به یک کله‌گی است که کنترل آن می‌تواند به روش‌های دستی یا اتوماتیک صورت گیرد. اسپیندل دستگاه که وظیفه نگهداری ابزار و چرخش آن در سرعت دل‌خواه را بر عهده دارد، در کله‌گی نصب شده و توانایی حرکت در محور Z را دارد. میز دستگاه فرز، قطعه را به‌صورت محکم نگه‌داشته و توانایی حرکت در محورهای X و Y را دارد. البته فرزها در نوع افقی نیز وجود دارند که در آنها، حرکت اسپیندل و میز در محورهایی دیگر خواهد بود.

تراشکاری (Turning)

در تراشکاری، بر خلاف فرزکاری قطعه کار حرکت دوارنی انجام می‌دهد. محصولات تراشکاری قطعاتی با مقطع گرد خواهند بود که ابزار در یک نقطه با آنها تماس داشته است. در تراشکاری با تغییر نوع حرکت ابزار، می‌توان قطعات با اشکال مختلف مانند مخروط تولید کرد. علاوه بر برشکاری ساده، با دستگاه تراش می‌توان عملیاتی مانند پیچ زنی، گوشه زنی (Chamfering)، بورینگ، سوراخکاری و غیره را نیز انجام داد.

رزوه زنی (Threading)

رزوه زنی و تولید پیچ و مهره، به روش‌های متنوعی در صنعت انجام می‌شود. استفاده از قلاویز و حدیده، پیچ زنی به کمک دستگاه فرز یا دستگاه تراش، رولینگ و فرمینگ از انواع تولید پیچ و مهره هستند. قلاویز و حدیده از ابزارهای مرسوم تولید پیچ و مهره هستند. قلاویز (Tap) برای تولید رزوه‌های داخلی و مهره به کار می‌رود و حدیده (Die) به منظور تولید پیچ به کار می‌رود.

سنگ زنی (Grinding)

سنگ زنی یک روش سایشی برای برداشت ماده از سطح قطعه است. ماشین سنگ زنی ابزاری است که عموما برای تولید سطوح با کیفیت بالا استفاده می‌شود و عموما ضخامت باربرداری دراین روش بسیار کم است.

سمباده زنی (Filing)

روشی سایشی مشابه سنگ زنی است که ضخامت باربرداری در آن بسیار کمتر است. کاغذهای سمباده در انواع مختلف سخت و نرم در صنعت قابل دسترسی هستند و بسته به نوع ماده قطعه و سطح مورد انتظار صنعتگر، از انواع آنها استفاده می‌شود.

امتیاز دهید

۲ دیدگاه در “برشکاری فلزات و انواع روش های سنتی آن

  1. no claim bonus گفت:

    I am not sure where you’re getting your information, but great topic.
    I needs to spend some time learning much
    more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking
    for this information for my mission.

    1. انجینیک گفت:

      Hi dear friend. We are very happy that the content of our site has been useful to you.If you find the topic useful. We’d love for you to tell us so we can put content on the site

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *