سی ان سی یا همان کنترل عددی به وسیله کامپیوتر (CNC) نوع پیشرفته­ای از کنترل ابزار است. با این حال بدون تکنیک­های اولیه برنامه نویسی ان سی یا همان کنترل عددی (NC) عملا سی ان سی به وجود نمی­آمد. برای آشنایی بیشتر با آن­ها با انجینیک همراه باشید.

کنترل عددی یا همان ان سی (Numerical Control – NC) چیست؟

مفهوم کنترل عددی (NC) زمانی ظهور کرد که در موتور دستگاه ها مفاهیم منطقی قابل برنامه ریزی شد و اتوماسیون ابزار و ماشین آلات در دستگاه ها گنجانیده شد. اولین ماشین ان سی در 1940 ساخته شد و مدل های پیشرفته تر آن در 1950 به بازار آمد. در این ماشین آلات تولید موتور­های حرکتی در کنترل قرار می­گیرند و حرکت ابزار کنترل می­شود. کنترل حرکت ابزار از طریق نوار پانچ شده­ای که به دستگاه  تغذیه می­شود انجام می­گیرد و نقاط خاصی را به طور مستقیم به دستگاه معرفی می­کند تا ابزار به آن نقاط حرکت کند. این مکانیسم قدیمی بعدا با هر دو نوع فرمان آنالوگ و دیجیتال کامپیوتری بهبود یافت و با پیشرفت علوم کامپیوتر و کنترل این مفهوم به پیدایش سی ان سی CNC انجامید.

کنترل عددی یا همان ان سی

کنترل عددی یا همان ان سی

کنترل عددی یا همان ان سی

کنترل عددی یا همان ان سی

کنترل عددی کامپیوتری یا همان سی ان سی (Computer Numerical Control – CNC) چیست؟

کنترل عددی کامپیوتری عموما به اختصار سی ان سی (CNC) خوانده می­شود. دستگاه­هایی که کنترل آن ها به روش سی ان سی انجام می­گیرد این قابلیت را دارند که حرکت ابزار آن­ها از طریق کامپیوتر انجام گیرد. در این فرایند دستورالعمل­های کد گذاری شده دقیق به ریزپردازنده داخلی دستگاه که سیستم ابزار گیر را کنترل می­کند ارسال می­شود. این ریزپردازنده اساسا به عنوان یک کامپیوتر کوچک است که قادر است اطلاعات کد شده را دریافت کند. این ریزپردازنده اطلاعات کد شده را دریافت کرده، آنها را تجزیه تحلیل می­کند و پس از فهم آن­ها، این دستورات را به اعمال فیزیکی تبدیل می­کند. فایده اصلی سی ان سی این است که قبل از شروع ماشین کاری می­توان نتیجه آن را دید و بهترین روش را برای ماشین­کاری انتخاب نمود.

هدف از سی ان سی این است که فرایند ماشین کاری اتوماتیک شود و در نتیجه فرایند ها بهینه تر و تاثیر کار دست و مهارت کارگر در کیفیت ساخت قطعات کمتر شود. به همین منظور دو عضو جدا نا شدنی از فراید سی ان سی نرم افزار های طراحی به کمک کامپیوتر (Computer-Aided Design _ CAD) و نرم افزار های ساخت به کمک کامپیوتر (Computer-Aided Manufacturing _ CAM) هستند. محبوب ترین فرایند های ماشینکاری سی ان سی عبارت اند از تراش، فرز، برش پلاسما، برش واتر جت و سنگ.

در ماشین های سی ان سی مدرن امکان استفاده از چندین ابزار در یک فرایند و حتی استفاده از چند ابزار با هم جهت ماشین کاری یک قطعه فراهم شده است. در برخی موارد چند ماشین همزمان از یک پردازنده فرمان میگیرند و یک انسان یا ربات قطعات را از یک ماشین به ماشین دیگر انتقال میدهند. در هر صورت ماشین دنباله ای از دستورات رمز گذاری شده را به عمل تبدیل میکند و این تا حدودی مشابه کاری است که طراح در کامپیوتر انجام میدهد.

از ان سی به سی ان سی

مثل هر فرایند دیگر در طی زمان فرایند ماشین کاری نیز پیشرفت کرده و به طور قابل توجهی بهبود یافته است. طبیعتا فرایند سی ان سی از فرایند ان سی بهبود یافته تر و کارامد تر است و اما شباهت هایی که این دو با هم دارند در تولید قطعات باید به مباحثی همچون زمان، هزینه، دقت ماشینکاری و … توجه داشت و فرایند را انتخاب نمود.

 

[button title=”منبع: CNC.COM” link=”http://www.cnc.com/cnc-vs-nc-whats-the-difference/” target=”_blank” rel=”nofollow” color=”blue”]
3/5 - (2 امتیاز)

۲ دیدگاه در “سی ان سی CNC یا ان سی NC ؟ تفاوت این دو نوع کنترل ابزار در چیست؟

  1. امیر گفت:

    ممنون مفید بود.

    1. انجینیک گفت:

      از واکنش شما سپاس گذاریم. برای بهبود کیفیت محتوا ها، با ثبت نظر ما را یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *