تفاوت دستگاه فرز سی ان سی عمودی و افقیامروزه دستگاه فرز سی ان سی یکی از مهم‌ترین ماشین‌هایی است که برای انجام کارهای مختلف صنعتی مانند تراشکاری و حتی ساخت قطعات بسیار حساس در تجهیزات پزشکی به کار می‌رود. این دستگاه در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به فرز عمودی و فرز افقی اشاره کرد. 

در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌های میان ماشین CNC افقی و عمودی بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت فرز CNC افقی و عمودی از نظر موقعیت اسپیندل

به طور کلی می‌توان گفت که اصلی‌ترین اختلاف میان فرزهای افقی و عمودی سی ان سی، در موقعیت محور یا اسپیندل آن‌ها است. اسپیندل موتور در دستگاه‌های فرز عمودی به صورت قائم بر روی میز قرار می‌گیرد؛ در حالی که موقعیت این قطعه در فرزهای افقی در راستای میز است.

تفاوت فرز CNC افقی و عمودی از نظر موقعیت اسپیندل

قائم بودن اسپیندل در دستگاه فرز سی ان سی عمودی، باعث شده که شما بتوانید برای شکل‌دهی به قطعات منحنی و برش قطعات از آن استفاده کنید. اما افقی بودن اسپیندل موتور در دستگاه‌های فرز سی ان سی افقی، توانسته قابلیت ماشین‌کاری قطعات پیچیده‌تر و اجرای هندسه‌های زاویه‌دار را برای این دستگاه به ارمغان آورد.

بررسی سرعت دستگاه فرز افقی و عمودی

در صورتی که می‌خواهید عملیات ماشین‌کاری خود را با دقت بالا و سرعت بسیار خوبی انجام دهید، پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه فرز CNC افقی است. سرعت انجام کار در این دستگاه‌ها حدود 3 تا 4 برابر بیشتر از انواع فرزهای قائم است. یکی از دلایل این اختلاف سرعت قابل توجه این است که شما می‌توانید دو قطعه را به طور هم‌زمان بر روی این دستگاه نصب کنید. به عبارت بهتر با استفاده از ماشین فرز افقی، امکان کار بر روی دو دستگاه به صورت جداگانه برای شما وجود دارد. از سوی دیگر می‌توانید برش‌ها را در دو جهت ایجاد کرده و به این ترتیب هندسه‌های پیچیده را با سرعت بسیار خوبی اجرا کنید.

کاربرد و تفاوت‌های میان ماشین CNC افقی و عمودی

تفاوت در موقعیت قرارگیری اسپیندل موتور در این دستگاه‌ها، باعث شده که کاربرهای فرز افقی و عمودی هم با هم تفاوت داشته باشند. به طور معمول دستگاه فرز سی ان سی افقی بیشتر برای برشکاری‌ها و براده برداری از قطعات بزرگ و سنگین استفاده می‌شوند. به این ترتیب شما می‌توانید عملیاتی را مانند صافکاری، ایجاد شیار بر روی سطح، ایجاد زاویه در قطعات، مونتاژکاری و جدا کردن قطعات از هم با استفاده از فرز افقی انجام دهید. این دستگاه‌ها در صنایع بسیار حساسی مانند هوافضا و هواپیماسازی هم کاربرد دارند و می‌توانند امکان ماشین‌کاری در جهت‌های مختلف را برای شما فراهم کنند.

کاربرد و تفاوت‌های میان ماشین CNC افقی و عمودی

از سوی دیگر مواردی مانند عملیات سوراخ‌کاری که به صورت قائم انجام می‌شوند، نیاز به استفاده از دستگاه فرز سی ان سی عمودی دارند. از این دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های منحنی گزینه بسیار مناسبی است؛ زیرا شما هیچ محدودیتی برای چرخش قطعه بر روی میز کار ندارید. در نتیجه شما می‌توانید قطعات بسیار متنوعی را با استفاده از فرز عمودی اجرا کنید. نکته مهم اینجا است که شما می‌توانید برای ساخت قطعات کوچک‌تر هم از این دستگاه‌ها با اسپیندل قائم کمک بگیرید و به آن‌ها شکل دهید.

مقایسه فرز عمودی و افقی CNC از نظر دوام و ماندگاری

در صورت نگهداری درست از دستگاه‌های فرز افقی، می‌توانید مدت بیشتری از آن‌ها استفاده کنید. به عبارت بهتر در ساخت این ماشین‌ها از قطعات باکیفیت‌تری استفاده شده است؛ به دلیل اینکه آن‌ها برای کار بر روی قطعات بزرگ با وزن زیاد طراحی شده‌اند و باید به گونه‌ای باشند که در مواجهه با این موارد آسیبی نبینند. در نتیجه دوام و ماندگاری فرزهای افقی در مقایسه با عمودی بیشتر است.

تفاوت قیمت فرز CNC عمودی و افقی

به طور معمول قیمت فرز CNC عمودی در مقایسه با نوع افقی آن کمتر است؛ زیرا کاربرد محدودتری دارد و برای اجرای قطعات پیچیده مناسب نیست. به همین دلیل شما می‌توانید خرید دستگاه فرز CNC عمودی را با قیمت کمتری انجام دهید. اما در مواردی که یک کارگاه یا کارخانه صنعتی بزرگ با نیاز به اجرای عملیات خاص را مدیریت می‌کنید، این ماشین نمی‌تواند نیاز شما را به خوبی برآورده کند. در نتیجه توصیه می‌شود که برای کار بر روی قطعات بزرگ و سنگین، قدری بیشتر هزینه کرده ماشین‌های افقی را بخرید.

تفاوت قیمت فرز CNC عمودی و افقی

می‌توان گفت که انواع ماشین‌های فرز افقی، ارزش خرید بالایی دارند؛ زیرا می‌توانند به خوبی نیازهای یک کارگاه صنعتی با وسعت زیاد و تعداد سفارش بالا را با هزینه تمام‌شده کمتری فراهم کنند. از سوی دیگر این سری از ماشین‌ها هزینه نگهداری کمی هم خواهند داشت.

سخن پایانی

به طور کلی نمی‌توان گفت که آیا تفاوت‌های میان ماشین CNC افقی و عمودی کدام یک بهتر است، زیرا پاسخ به این سوال کاملا به کاربرد مورد نظر شما از این محصولات برمی‌گردد. برای مثال کارگاه‌های صنعتی بزرگ که نمونه‌های آزمایشگاهی تولید کرده و یا قصد ساخت قطعات مشابه در تیراژ بالا را دارند، باید دستگاه فرز سی ان سی افقی را خریداری کنند. اما فرز CNC عمودی می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیاز کارگاه‌های کوچک باشد.

سوالات متداول

  • سرعت فرز سی ان سی افقی بیشتر است یا عمودی؟

به دلیل امکان اجرای دو قطعه به صورت جداگانه، سرعت فرز افقی در مقایسه با نوع قائم آن حدود 3 تا 4 برابر بیشتر است.

  • برای تولید قطعاتی با تیراژ بالا و در مقدار زیاد، کدام دستگاه فرز مناسب است؟

دستگاه فرز سی ان سی افقی برای ساخت قطعاتی با مقدار زیاد گزینه بسیار مناسبی است. این ماشین به دلیل سرعت بالایی که دارد، می‌تواند چنین قطعاتی را در زمان کوتاه‌تری تولید کند.

  • هزینه تمام‌ شده قطعات ساخته شده، با استفاده از کدام ماشین کمتر است؟

ماشین فرز سی ان سی افقی به دلیل راندمان بالاتر و سرعت بیشتر، می‌تواند تا حد زیادی قیمت تمام‌شده قطعه را کاهش دهد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *