عوامل موثر بر قیمت دستگاه cnc فلزاتقیمت دستگاه cnc برای برش و تراش فلزات بازه بسیار گسترده‌ای را در برمی‌گیرد؛ برای مثال برند سازنده، قابلیت‌ها و اندازه دستگاه و موادی که بر روی آن‌ها کار می‌کنید، به طور مستقیم بر روی قیمت خرید دستگاه سی ان سی تاثیرگذار هستند. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه فاکتورهایی بر قیمت دستگاه cnc فلزات تاثیر دارند و چگونه می‌توان این ماشین‌ها را قیمت گذاری کرد؟

1- ماهیت اصلی دستگاه cnc

از دیگر موارد مهم در تعیین قیمت دستگاه cnc فلزات، می‌توان به نوع و کاربرد آن اشاره کرد. بدون شک قیمت دستگاه cnc فرز با تراش یکسان نیست. از سوی دیگر کاربردهای این دو مورد هم با هم متفاوت هستند. برای مثال دستگاه‌های سی ان سی برش لیزری انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و می‌توانند بر روی مواد مختلفی کار کنند. این در حالی است که دستگاه‌های فرز cnc تنها قابلیت کار بر روی موادی را دارند که متناسب با ابزارهای آن‌ها است. به همین دلیل است که قیمت دستگاه برش لیزری در مقایسه با فرز بسیار بیشتر است.

2- تعداد محورها

تاثیر تعداد محور دستگاه سی ان سی در قیمت

به طور معمول هرچه تعداد محورهای ماشین cnc بیشتر باشد، قیمت دستگاه سی ان سی هم بیشتر خواهد بود. علت این موضوع تفاوت در قابلیت‌های دستگاه‌هایی با تعداد محور بیشتر است. برای مثال ماشین cnc با سه محور، امکانات محدودتری را در مقایسه با دستگاه سی ان سی 5 محوره در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اطلاع از قیمت دستگاه فرز cnc سه، چهار و پنج  محور می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

3- تاثیر ابعاد کلی و وزن بر روی قیمت دستگاه cnc فلزات

مشخصاتی مانند ابعاد کلی و وزن دستگاه از دیگر مواردی هستند که می‌توانند قیمت دستگاه cnc فلزات را تحت تاثیر قرار دهند. نکته مهم اینجا است که باید ابعاد کلی دستگاه با وزن تناسب داشته باشد. از سوی دیگر ابعاد، یک کمیت بسیار مهم برای تعیین محل نصب، نحوه بارگیری و حمل و نقل است. همچنین وزن ماشین سی ان سی، یک کمیت مهم است؛ زیرا هرچه بدنه اصلی سنگینتر باشد، ماشین cnc لرزش کمتری ایجاد می‌کند و در نتیجه دقت بیشتری دارد.

4- ابعاد یا کورس محورهای حرکتی

از سوی دیگر ابعاد ماشین سی ان سی هم بر روی قیمت آن تاثیرگذار هستند. در اینجا منظور از ابعاد، کورس حرکتی هریک از محورها است که هم در دستگاه فرز و هم در ماشین تراش اهمیت دارد. این تراول محورهای حرکتی برای مدل‌های مختلف دستگاه cnc تفاوت دارد و معمولا در طول سه محور x، y و z مطرح میشود.

5- سرعت دستگاه سی ان سی برش فلزات

کمیت سرعت در تعیین قیمت دستگاه cnc برش وتراش فلزات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و خود به سه زیرمجموعه تقسیم میشود. کمیت مهم اول، سرعت دوران اسپیندل است که بر اساس دور بر دقیقه یا RPM مشخص میشود. مورد دوم سرعت تغییر در نرخ پیشروی کورس ها است. به این معنا که محورهای دستگاه cnc با چه سرعتی در مسیر خود حرکت میکنند یا به عبارت بهتر سرعت حرکت خطی محورها چقدر است. در نهایت سرعت تعویض ابزار هم در تعیین قیمت دستگاه سی ان سی فلزات موثر است.

6- توان اسپیندل موتور

توان اسپیندل موتور ضمن اینکه یک عامل موثر در تعیین قیمت دستگاه cnc تراش فلزات است، میتواند قدرت دستگاه را هم مشخص کند. با اطلاع از این کمیت متوجه خواهید شد دستگاه برای کار با چه قطعاتی مناسب است.

7- کشور سازنده

کشور تولیدکننده در بازار خرید و فروش دستگاه سی ان سی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال قیمت دستگاه cnc آلمانی در مقایسه با ماشین‌های سی ان سی ساخت ژاپن بیشتر است. امروزه ماشین‌های سی ان سی موجود در بازار ایران، از کشورهای مختلفی مانند کره، چین، تایوان، ژاپن، آمریکا، انگلیس و آلمان وارد می‌شوند.

8- برند سازنده دستگاه cnc برش و تراش فلزات

برند سازنده دستگاه cnc یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت دستگاه

علاوه بر کشور سازنده، برند هم بر روی قیمت دستگاه cnc فلزات تاثیر دارد؛ به این معنا که قیمت همه محصولات تولیدشده در کارخانه‌های ژاپن یکسان نیستند و از میان آن‌ها موری ساکی بالاترین قیمت را دارد. از این میان برندهایی مانند Haas آمریکایی، دکل ماهو آلمانی، بریج پورت انگلیس، مزک و موری ساکی از ژاپن در دسته بهترین برندهای تولیدکننده دستگاه سی ان سی قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با این برندها، می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

9- آپشن های تعیین کننده قیمت دستگاه cnc تراش فلزات

در زمان خرید انواع دستگاه فرز و تراش سی ان سی، مهم است که به آپشن‌های آن دقت کنید. برای مثال نوع مایع خنک‌کننده، امکان تعویض خودکار ابزار، داشتن یا نداشتن سفاله کش و تعداد ابزارهای ارائه شده به همراه آن، می‌تواند بر روی قیمت دستگاه cnc فلزات تاثیر بگذارد. همچنین مواردی مانند رباتیک بودن دستگاه یا امکان چرخش صفحه هم بر روی قیمت اثرگذار هستند.

10- برند و نوع کنترلر cnc

تاثیر برند و نوع کنترلر cnc در قیمت دستگاه

کنترلر cnc یکی از مهم‌ترین قطعات در دستگاه‌های تراش و فرز است که توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود. از این میان کنترلر cnc زیمنس، فانوک و هایدن هاین از مشهورترین تولیدکنندگان این سیستم هستند. علاوه بر این، قیمت دستگاه cnc فلزات با کنترل مدار بسته بیشتر از مدار باز است. زیرا این سیستم‌ها ساختار پیچیده‌تری دارند و می‌توانند با دادن فیدبک به کاربر، به بهبود کیفیت خدمات تراش cnc یا خدمات فرز cnc کمک کنند. برای آشنایی بیشتر با برند های مطرح کنترلر cnc، مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

11- ساعت کارکرد دستگاه

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه cnc برش فلزات، دست دوم یا نو بودن آن است. به طور معمول در نمونه‌های مشابه، قیمت دستگاه تراش cnc دست دوم یا دستگاه فرز سی ان سی کارکرده، ارزان‌تر از مدل‌های نو و آکبند است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه های خود، به سراغ خرید دستگاه تراش یا فرز سی ان سی دست دوم می‌روند. البته باید در زمان خرید این محصولات نکاتی مانند ساعت کارکرد، وضعیت دستگاه، رعایت اصول تعمیر و نگهداری و مهارت کار اپراتور قبلی با ماشین را در نظر بگیرید و صرفا به دلیل ارزان‌تر بودن، آن را خریداری نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله گفتیم که قیمت دستگاه cnc فلزات بر اساس عوامل مختلفی مانند برند سازنده، میزان کارکرد، نوع، کاربردها و پیکربندی دستگاه مشخص می‌شود. اطلاع داشتن از روند قیمت گذاری ماشین‌های سی ان سی می‌تواند تا حد زیادی در زمان خرید و فروش دستگاه cnc به شما کمک کند.

البته اگر کار شما با دستگاه‌های cnc محدود است و صرفا به ساخت چند قطعه خاص نیاز دارید، بهتر است به جای خرید یک دستگاه cnc به سراغ استفاده از خدمات ماشینکاری cnc بروید تا هزینه‌هایتان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و کیفیت کارتان بالا برود.

سوالات متداول

برندهای مشهور تولیدکننده ماشین‌های cnc به دلیل تجربه زیادی که دارند، دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌تر را با قابلیت‌های بیشتر تولید می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که برندهای مطرح، محصولات خود را با قیمت بیشتری ارائه دهند.

میزان کارکرد دستگاه، محل استفاده قبلی، سلامت فنی قطعات، نوع و کارایی دستگاه cnc همگی از عواملی هستند که قیمت دستگاه cnc فلزات دست دوم و کارکرده را مشخص می‌کنند. برای قیمت گذاری این دستگاه‌ها پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از یک متخصص یا کارشناس کمک بگیرید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *