اجزای دستگاه تراش cncاین راهنما به شما کمک می‌کند تا اجزای دستگاه تراش cnc را بشناسید و با کارایی هریک از آن‌ها آشنا شوید. در ماشین‌های تراش سی ان سی ابزار به صورت ثابت نگه داشته می‌شود و قطعه در حرکت یا دوران است. این ماشین ها برای ساخت ابزارهای مختلف بسیار کاربرد دارند و در انواع افقی یا عمودی به بازار عرضه می‌شوند. با ما در انجینیک همراه باشید تا اجزای ماشین تراش cnc را به شما معرفی کنیم.

1- هد استوک یا کله گی Headstock

هد استوک یا کله گی بخشی از اجزای دستگاه تراش cnc است که موتور اصلی و اسپیندل در آن قرار می‌گیرند و وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. برای منتقل کردن نیرو در این قسمت از ماشین تراش سی ان سی می‌توان از دو نوع گیربکسی یا تسمه‌ای استفاده کرد؛ در مواردی که نیاز به گشتاور زیادی داشته باشیم، از دستگاه‌های تراش با گله گی گیربکسی استفاده می‌کنیم. اما برای دورهای بالا و گشتاورهای پایین، مدل تسمه‌ای می‌تواند نیاز ما را برطرف کند.

هد استوک یا کله گی Headstock

باید بدانید که نیروی محرکه کله گی به سه شکل تامین می‌شود که از قرار زیر هستند:

  • نوع تسمه ای: این نوع از هد استوک قیمت بسیار مناسب‌تری در مقایسه با دیگر گزینه‌ها دارد؛ اما باید بدانید که قدرت و دقت آن هم کمتر است.
  • گیربکسی: کله گی گیربکسی هم قیمت مناسبی دارد و از قدرت و دقت بالاتری نسبت به نمونه‌های تسمه ای برخوردار است.
  • هالوشفت: در این نوع از هد استوک، همه اجزای نیروی محرکه در راستای گلویی قرار دارند و با آن هم محور هستند. در نمونه‌های هالوشفت، از یک سوراخ برای عبور قطعه کار استفاده می‌شود که دقت و قدرت بالایی را برای شما به ارمغان می‌آورد و قیمت بسیار زیادی هم دارد.

2- مرغک Tailstock

مرغک،اجزای ماشین تراش cnc

یکی دیگر از اجزای ماشین تراش cnc به عنوان مرغک شناخته می‌شود؛ مرغک برای حمایت محوری قطعه کارهای طولانی در طی فرایند ماشین‌کاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این صورت می‌توان با استفاده از مرغک، گیرایی قطعه را افزایش داده و از لنگ خوردن آن جلوگیری کرد. به این ترتیب قطعه کار در اسپیندل با دقت بیشتری نگهداری می‌شود و قطعات با طول زیاد در حین چرخش، لنگ نمی‌خورند. برای گرفتن قطعه موردنظر از شفت مرغک یا Quill استفاده می‌شود که به دو صورت هیدرولیک یا مکانیکی وجود دارد.

3- سه نظام Chuck

سه نظام از اصلی‌ترین اجزای دستگاه تراش cnc

یکی از اصلی‌ترین اجزای دستگاه تراش cnc به عنوان سه نظام یا Chuck شناخته می‌شود که قطعاتی با سطح مقطع دوار در آن قرار می‌گیرند. سه نظام می‌تواند قطعه را فیکس کرده و نیروی لازم برای چرخش آن را از موتور اسپیندل می‌گیرد که در پشت دستگاه قرار گرفته است. به عبارت بهتر می‌توان گفت که سه نظام به اسپیندل وصل شده و بر مبنای چرخش آن به حرکت در می‌آید. سه نظام دستگاه تراش سی ان سی دارای دو نوع فک سخت و نرم است که با توجه به سخت یا نرم بودن قطعه کار باید از آن‌ها استفاده کرد.

4- گلویی

از دیگر اجزای ماشین تراش cnc می‌توان به گلویی دستگاه اشاره کرد که در داخل سه نظام قرار گرفته است. با استفاده از این بخش می‌توان متوجه شد که حداکثر قطر میله‌ای که می‌تواند از دستگاه رد شود، چه مقدار است.

5- تارت ابزار Tool Turret

Tool Turret از مهم‌ترین اجزای ماشین تراش cnc

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای ماشین تراش cnc تارت ابزار است که به عنوان ابزارگیر هم شناخته می‌شود. شما می‌توانید در حین عملیات تراشکاری، چند ابزار را بر روی این قسمت نصب کرده و کارهایی مانند شیارزنی، رزوه کاری یا تراشکاری را انجام دهید. نیروی محرکه موردنیاز در تارت ابزار به صورت برقی یا هیدرولیکی تامین می‌شود؛ همچنین از سروو موتور هم می‌توان در این قسمت استفاده کرد. به طور کلی دو نوع تارت ابزار به نام‌های VDI و BMT در اجزای دستگاه تراش cnc وجود دارد. در مدل VDI کارهایی مانند تعویض یا ست آپ کردن ابزارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ اما قدرت سری BMT بیشتر است.

6- بستر تراش lathe bed

بستر دستگاه تراش قسمتی از آن است که ریل‌ها یا محورهای دستگاه بر روی آن قرار گرفته‌اند و تارت بر روی آن‌ها حرکت می‌کند. ماشین‌های تراش سی ان سی از نظر نوع بستر، به دو نوع بستر تخت flat bed و بستر مورب slant bed تقسیم می‌شوند. در دستگاه تراش سی ان سی با بستر مورب، زاویه 25، 45 یا 65 درجه‌ای میان بستر و سطح زمین وجود دارد که فضای بزرگ‌تری را برای تجهیز کردن تارت در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در این حالت تخلیه سفاله‌ها بسیار راحت‌تر خواهد شد و سرعت چرخش اسپیندل هم در آن‌ها بیشتر است.

lathe bed از مهم‌ترین اجزای ماشین تراش cnc

به طور معمول برای تولید قطعات سنگین که با تیراژ کم تولید می‌شوند، از دستگاه تراش cnc با بستر تخت استفاده می‌شود؛ اما بسترهای مورب برای کار بر روی قطعات سبک‌تر و با تیراژ بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته باید بدانید که قیمت دستگاه تراش cnc بستر مورب در مقایسه با بستر تخت بیشتر است.

7- کنترلر cnc، مغز اجزای دستگاه تراش cnc

کنترلر cnc، مغز اجزای دستگاه تراش cnc

بخش بسیار مهمی از اجزای دستگاه تراش cnc کنترلر سی ان سی نام دارد که شامل یک صفحه نمایش و صفحه کلید است. با استفاده از این کنترلر می‌توان داده‌های مربوط به تنظیمات ماشین را وارد کرده و فرمان‌های لازم را به آن داد. حرکت محورهای دستگاه تراش سی ان سی بر اساس فرمان‌هایی انجام می‌شود که از طریق کنترلر صادر شده‌اند.

8- ریل ها یا محورهای دستگاه تراش

ریل ها یا محورهای دستگاه تراش

از دیگر اجزای ماشین تراش cnc می‌توان به ریل‌ها یا محورهای دستگاه اشاره کرد که در جهت محورهای مختصاتی حرکت می‌کنند. این قسمت از دستگاه تراش سی ان سی به خوبی سخت‌کاری شده تا سایش قطعات بر روی آن، باعث فرسوده شدن دستگاه نشود. به طور کلی دستگاه‌های تراش سی ان سی از نظر محورها، به دو دسته لینیر و باکس تقسیم‌بندی می‌شوند. نمونه‌های لینیر یا خطی، سرعت زیادی دارند و تعمیر آن‌ها آسان‌تر است؛ اما قدرت کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این محورهای باکس سرعت کمتری دارند؛ با این حال قدرت آن‌ها بیشتر بوده و فرایند تعمیرشان پیچیده‌تر است.

9- پدال ها

پدال ها از اجزای دستگاه تراش cnc

یکی دیگر از اجزای دستگاه تراش cnc پدال پا است که در پایین و سمت اپراتور قرار می‌گیرد. اپراتور می‌تواند با استفاده از این پدال‌ها، شفت مرغک و سه نظام را به صورت هیدرولیکی کنترل کند.

سخن پایانی

 در این مقاله شما را با اجزای دستگاه تراش cnc آشنا کرده و کارکرد هر قسمت را برای شما بیان کردیم. همچنین می‌توانید با دیدن ویدئویی که در این صفحه بارگذاری شده است، با هریک از بخش‌های این دستگاه بهتر آشنا شوید. علاوه بر این در صورت نیاز می‌توانید از خدمات تراش cnc در تهران که توسط ما در انجینیک ارائه می‌شوند هم استفاده کرده و قطعات موردنظر خود را با دقت بالایی بسازید.

اسپیندل بخشی از اجزای ماشین تراش cnc است که وظیفه نگه داری قطعه کار را بر عهده دارد و می‌تواند بسته به سرعتی که موردنیاز است، آن را بچرخاند. برای آشنایی بیشتر با این قطعه مقاله ما را با عنوان نقش اسپیندل موتور در دستگاه های سی ان سی بخوانید.

در زمانی که تیراژ ساخت قطعات بالاست و دقت و تکرارپذیری اهمیت زیادی دارد، می‌توان با استفاده از تارت ابزار و برنامه‌های از پیش طراحی شده، به راحتی و با نظارت کمتر، به دقت موردنظر دسترسی پیدا کرد. در نتیجه یک اپراتور می‌تواند به راحتی با چند دستگاه تراش سی ان سی کار کند.

4/5 - (4 امتیاز)

۲ دیدگاه در “اجزای دستگاه تراش cnc

  1. رضا گفت:

    با سلام پدال کار نمی‌کند ایراد می‌تواند چه مواردی باشد

  2. رضا گفت:

    با سلام پدال کار نمی‌کند .ممکن است چه ایرادهایی رخ داده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *