دستگاه فرز افقی cnc چیست؟دستگاه فرز افقی cnc چیست؟ این سوالی است که هر کسی قبل از خرید دستگاه فرز سی ان سی از خود می‌پرسد. زیرا در زمان خرید است که شما باید متناسب با نیاز خود، تصمیم بگیرید که آیا نیاز به فرز عمودی دارید یا یک ماشین فرز افقی می‌خواهید. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فنی فرزهای افقی سی ان سی و کاربردهای آن بپردازیم.

معرفی ماشین های فرز افقی cnc

به طور کلی در دستگاه های فرز cnc قطعه کار ثابت بوده و ابزار در حالت دوران قرار دارد. در دستگاه فرز افقی cnc میز ثابت بوده و ابزارهای برشی بر روی اسپیندل متحرک نصب می‌شوند؛ همچنین موقعیت قرارگیری اسپیندل هم موازی با میز کار است. اسپیندل موتور یک حرکت رفت و برگشتی را انجام می‌دهد  و دارای ابزار برشی به صورت دوار است که در نهایت با اعمال فشار به قطعه کار، منجر به ایجاد برش‌های طولی و سطحی خواهد شد.

همچنین بخوانید: اسپیندل موتور چیست

کاربرد فرز افقی cnc چیست؟

ماشین های فرز افقی cnc بیشتر در مواردی به کار می‌روند که نیاز به دقت کمتری وجود داشته باشد. این نوع از دستگاه‌ها، امکان کار با مواد سخت‌تر را برای شما فراهم کرده و به دلیل داشتن ابزارهای ضخیم‌تر نسبت به دستگاه فرز cnc عمودی، می‌توانند شیارهای عمیق‌تری را برای شما ایجاد کنند.

معرفی کاربرد دستگاه فرز سی ان سی افقی

بیشترین کاربرد انواع فرز افقی سی ان سی مربوط به ایجاد برش‌های سطحی است؛ به همین دلیل از این ماشین‌ها در موارد مربوط به حفاری و سوراخکاری استفاده چندانی نمی‌شود. به این ترتیب بیشتر از ماشین های فرز افقی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • ایجاد شیار بر روی سطوح
  • مونتاژکاری
  • جدا کردن قطعات از هم

معایب فرز افقی cnc چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید معایب دستگاه فرز افقی cnc چیست باید بگوییم که موارد زیر معمولا به عنوان عیب این ماشین‌ها معرفی می‌شوند. اما باید بدانید که در کاربردهای تخصصی مواردی که در ادامه گفته شده اند، معایب این دستگاه نیستند؛ زیرا مزیت‌های استفاده از ماشین های فرز افقی در صنایع به قدری زیادی است که مواردی مانند قیمت بالا در این موارد دیده نمی‌شود.

معایت دستگاه فرز سی ان سی افقی

قیمت بالا

یکی از اصلیترین معایب دستگاه فرز افقی سی ان سی این است که قیمت آن در مقایسه با قیمت دستگاه فرز cnc عمودی بیشتر است. به همین دلیل بیشتر افراد از خرید آن منصرف می‌شوند. البته زمانی که شما کارگاه کوچکی دارید و بر روی فلزاتی با سختی معمولی کار می‌کنید، خرید دستگاه های فرز عمودی cnc بسیار به صرفه تر است. اما اگر نیاز به سرعت بالاتر با دقت بیشتر دارید، پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه فرز cnc افقی است.

داشتن دید کم بر روی قطعه در حین کار

از سوی دیگر به دلیل افقی بودن میز و اسپیندل در این دستگاه‌ها، تسلط شما در حین کار بر روی قطعه کمتر است. در نتیجه نمی‌توانید برش‌های خیلی پیچیده یا عمودی را با استفاده از ماشین های فرز افقی ایجاد کنید.

نیاز به نیروی متخصص

یکی دیگر از معایب دستگاه فرز افقی cnc این است که کار با آن دشواری‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل برای کار با آن‌ها، نیاز به نیروی متخصص خواهید داشت. این در حالی است که رابط کاربری دستگاه‌های فرز عمودی بسیار ساده‌تر است و راحت‌تر می‌توان با آن‌ها کار کرد. برای اطلاع از تفاوت دستگاه فرز cnc افقی و عمودی مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

مزایای دستگاه فرز افقی سی ان سی

آنچه که باعث شده با وجود بالا بودن قیمت دستگاه فرز cnc افقی بسیاری از افراد به سراغ این دستگاه‌ها بروند، مزیت‌هایی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مزیت دستگاه فرز سی ان سی افقی

دارای سرعت زیادی در مقایسه با دیگر دستگاه های فرز

به دلیل اینکه امکان نصب چند ابزار برش به صورت همزمان بر روی دستگاه فرز افقی cnc قابل نصب هستند، سرعت ماشینکاری با استفاده از این دستگاه‌ها به طور قابل توجهی زیاد است. به این ترتیب شرکت‌هایی که می‌خواهند بدون مونتاژ کردن و در مدت کوتاه‌تری محصولات خود را روانه بازار کنند، می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند.

نیاز به نیروی انسانی کمتر موردنیاز برای کار با دستگاه فرز افقی cnc

هرچند رابط کاربری ماشین های فرز افقی cnc دشوار است؛ اما نیاز کمتری به اپراتور دارد و بیشتر کارها در آن به صورت خودکار انجام می‌شوند. این موضوع در کنار بالا بودن سرعت، باعث شده که بتوان از دستگاه‌های فرز cnc افقی برای کار به مدت طولانی یا پروژه‌های بزرگ استفاده کرد.

ایجاد سطوح بسیار صاف و یکنواخت

به دلیل استفاده از انواع کنترلر سی ان سی در دستگاه های فرز افقی و انجام خودکار بسیاری از فرایندها، دقت کار این نوع از ماشین‌ها بسیار زیاد است. به این ترتیب شما می‌توانید انواع الگوها را بر روی قطعات با بیشترین دقت ممکن ایجاد کرده و نگرانی از بابت خطای انسانی نداشته باشید. همچنین فرایند حذف مواد و براده‌ها از روی قطعه کار با استفاده از دستگاه فرز افقی سی ان سی با دقت زیادی انجام می‌شود که باعث صیقلی شدن سطح نهایی خواهد شد. اگر نمی‌دانید کنترلر سی ان سی چیست می‌توانید مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

دوام و طول عمر زیاد

یکی دیگر از مزیت‌های ماشین فرز افقی این است که طول عمر بالاتری نسبت به دستگاه‌های دیگر دارد. زیرا این دستگاه دارای ابعاد و ساختار استانداردی است که به راحتی امکان کار با قطعات سنگین و بزرگ را به راحتی برای شما فراهم می‌کند. البته در این موارد بهتر است به سراغ فرز دروازه ای cnc بروید تا خیالتان از بابت آسیب ندیدن دستگاه کاملا راحت باشد.

امکان ماشینکاری قطعات پیچیده تر

به دلیل اینکه ماشین فرز افقی دستورالعمل‌هایی از کنترلر دریافت کرده و همه کارها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد، می‌توان برش‌های پیچیده با زاویه‌های مختلف را با درجه دقت بالا با استفاده از این دستگاه ایجاد کرد.

نیاز به پردازش نهایی کمتر به دلیل دفع موثر تراشه های ماشینکاری

باقی ماندن تراشه‌های در ماشین آلات منجر به سایش سریع‌تر و کاهش کیفیت محصول می‌شود. این در حالی است که ماشین های فرز افقی cnc دارای ابزارهای داخلی برای دفع تراشه‌ها هستند که خطر باقی ماندن آن‌ها در دستگاه را کاهش می‌دهد. در نتیجه اپراتور برای تمیز کردن دستگاه، نیازی به متوقف کردن کار ندارد و تراشه‌ها بر روی کف کارگاه پخش نمی‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت که در نهایت یک قطعه کار تمیزتر به شما تحویل داده می‌شود که نیاز کمتری به پردازش دارد و در عین حال نگهداری از دستگاه cnc هم راحت‌تر خواهد بود.

از دیگر مزیت‌های دستگاه فرز افقی سی ان سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ابزارهای برش متنوع
  • امکان ایجاد برش‌های عمیقتر بر روی مواد سختتر
  • دقت بالا و تکرارپذیری
  • زمان پردازش کوتاه برای انجام هر قسمت از ماشینکاری
  • دارای بسترهای نرم افزاری برای کار با ابزارهای پیشرفته
  • امکان فرزکاری در زاویه‌های مختلف
  • ایجاد ارتعاش کمتر و پایداری بیشتر

نحوه کار با دستگاه

اگر می‌خواهید بدانید که نحوه عملکرد دستگاه فرز افقی cnc چیست این قسمت را از دست ندهید. در ابتدای کار شما باید طرح قطعه مورد نظر خود را با استفاده از نرم افزار اتوکد به دو شکل دوبعدی و سه بعدی تهیه کنید. پس از این کار، این طرح‌ها در قالب G-Code و با استفاده از کنترلر سی ان سی به دستگاه وارد می‌شوند. حال نوبت به شروع به کار با ماشین های فرز افقی cnc می‌رسد. برای این کار در ابتدا باید با استفاده از دستگیره ای که در کنار زانویی وجود دارد، ارتفاع میز را تنظیم کنید.

اجزای دستگاه فرز افقی cnc چیست؟

اجزای اصلی در دستگاه فرز افقی سی ان سی تفاوت زیادی با دیگر ماشین‌های فرز ندارد و تنها موقعیت قرارگیری آن‌ها متفاوت است. مهمترین اجزای دستگاه فرز سی ان سی عبارتند از:

معرفی اجزای دستگاه فرز سی ان سی افقی

  • ستون یا تکیه گاه ساختاری دستگاه
  • زانویی یا knee که ارتفاع میز با آن قابل تنظیم است
  • میز یونیورسال که برای محکم کردن قطعه کار استفاده می‌شود و امکان کار بر روی قطعات از زاویه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • اسپیندل که ابزارهای دستگاه فرز را نگه می‌دارد.
  • بازویی آویزان (overhanging arm) که برای ایجاد فاصله کافی بین سازه و ابزار استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله از انجینیک تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که دستگاه فرز افقی cnc چیست؟ علاوه بر این، مزایا و معایب این دستگاه را مورد بررسی قرار داده و موارد کاربرد آن را بیان کردیم. در نهایت هم به بررسی اجزای سازنده فرز سی ان سی افقی پرداختیم.

تفاوت اصلی میان این دو دستگاه در جهتگیری اسپیندل است. در فرز عمودی، اسپیندل به صورت قائم و عمود بر میز کار قرار گرفته است؛ اما در دستگاه فرز افقی cnc حالت اسپیندل موازی با میز و زمین است.

خیر. به دلیل اینکه ابزارها در این دستگاه کوتاه هستند، امکان ایجاد برش‌های عمیق وجود ندارد و بیشتر برای برشکاری سطحی از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *