دستگاه فرز عمودی cnc چیست؟ انواع، ویژگی‌ ها و کاربرد آندستگاه فرز عمودی cnc از دستگاه‌های پرکاربرد در زمینه‌های مختلفی مانند سوراخکاری قطعه کار یا براده برداری است. باید بدانید که به صورت کلی و در بازار، به صورت پیش‌ فرض هر زمان که صحبت از دستگاه فرز cnc می‌شود، منظور ماشین‌های عمودی است که این موضوع نشان‌ دهنده کاربر بسیار گسترده این نوع از دستگاه‌های فرز است. در این مقاله از انجینیک قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دستگاه فرز عمودی چیست و چه ویژگی‌هایی درد؟ همچنین به بررسی مزیت‌ها و معایب استفاده از این دستگاه هم در عملیات مختلف صنعتی خواهیم پرداخت.

ساختار ماشین فرز cnc عمودی

به طور کلی دستگاه cnc فرز عمودی در دو دسته‌ بندی کلی قرار می‌گیرد؛ در حالت اول میز در سه جهت x و y و z حرکت کرده و اسپیندل ثابت است و در حالت دوم اسپیندل در راستای محورهای مختصات حرکت میکند و میز ثابت است. این نوع از دستگاه‌ها دارای یک اسپیندل عمودی هستند که وظیفه دارد ابزار را در مقابل قطعه ثابت کرده و عملیات فرز کاری را انجام دهد. اسپیندل موتور در دستگاه‌های فرز سی ان سی عمودی قابلیت حرکت خطی به سمت بالا و پایین را داراست.

انواع ماشین فرز عمودی cnc

یک دسته‌ بندی رایج برای انواع فرز cnc در بازار این است که این ماشین‌ها را در دو دسته یونیورسال و سنتر قرار می‌دهند. دستگاه‌های فرز عمودی cnc سنتر دارای یک کاور یا کابین هستند که از پرتاب پلیسه‌ها در حین کار جلوگیری و از ابزارها حفاظت می‌کند. اما در حالت کلی دو نوع دستگاه فرز عمودی cnc وجود دارد که عبارتند از:

معرفی انواع دستگاه فرز سی ان سی عمودی

  • فرز سی ان سی بستر یا bedtype

در دستگاه فرز cnc عمودی مدل bed یک میز بزرگ وجود دارد که معمولا برای قطعات با ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. به دلیل زیاد بودن ابعاد، این میز ثابت است و تنها اسپیندل موتور یا ابزار برای انجام عملیات ماشین کاری بر روی قطعه حرکت خواهد کرد. این نوع از فرز سی ان سی عمودی تنوع بیشتری دارد و استفاده از آن در صنایع رایج‌تر است.

  • فرز سی ان سی عمودی تارت turret

در ماشین فرز عمودی تارت، اسپیندل در زمان برش ثابت ‌می‌ماند و میز به صورت موازی و عمود بر محور حرکت ‌می‌کند. این دستگاه امکان ایجاد برش‌های دقیقی را فراهم ‌می‌کند که و دارای پره‌هایی است تیغه‌های برش در آن قرار ‌می‌گیرند. در نتیجه هم جابجایی قطعه کار بر روی آن ساده تر است و هم ‌می‌تواند امکان ایجاد برش در زوایای مختلف را فراهم کند. برای خرید دستگاه فرز عمودی سی ان سی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

انواع فرز عمودی از نظر تعداد محورها

علاوه بر این، دستگاه‌های فرز عمودی بر اساس تعداد محورها هم طبقه بندی ‌می‌شوند. رایج ترین انواع ماشین‌های فرز چند محوره در حال حاضر، 3، 4 یا 5 محور دارند و نمونه‌های 5 محوره علاوه بر داشتن قیمت بالاتر، قابلیت‌های بیشتری را هم حین ماشینکاری در اختیار شما قرار ‌می‌دهند. علاوه بر این ‌می‌توان نمونه‌های دیگری را با تعداد محور بالاتر، یعنی 8 تا 9 محور هم در میان محصولات موجود در بازار خریداری کرد. شما ‌می‌توانید برای خرید دستگاه فرز سی ان سی 3 محور یا بیشتر، بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کاربرد دستگاه فرز عمودی

دستگاه فرز عمودی در همه کاربردهایی که نیاز به دقت زیاد دارند، مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد و تقریبا در همه صنایع استفاده می‌شود. نکته مهم اینجا است که برخی از این کاربردها مانند صنایع تولید دارو، به عنوان صنایع مصرف شناخته می‌شوند. به این معنا که به طور مستقیم از دستگاه فرز cnc استفاده نمی‌کنند و از خروجی آن، یعنی قالب‌ها یا قطعات بهره می‌گیرند. برای مثال از مهمترین کاربردهای این ماشین سی ان سی ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد ماشین فرز ی ان سی عمودی

  • صنایع هوایی یا هواپیماسازی
  • کشتی‌سازی
  • صنایع نفت
  • حفاری
  • قالب‌سازی
  • تولید شیرآلات

مزیت های کار با ماشین فرز عمودی

دستگاه فرز سی ان سی عمودی در مقایسه با دستگاه فرز cnc افقی دارای مزیت‌هایی است که در ادامه بیان شده‌اند:

مزیت های دستگاه فرز سی ان سی عمودی

  • کارکرد و نگهداری آسان

به دلیل اینکه اسپیندل به صورت عمودی قرار گرفته است، دید بهتری برای اپراتور فراهم خواهد شد؛ در نتیجه در زمان کار با ماشین فرز عمودی تسلط شما در حین ساخت قطعه بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر برای کار با این نوع از دستگاه‌های سی ان سی، نیازی به وسایل اضافه وجود ندارد و در نتیجه اپراتورها ‌می‌توانند به سرعت خطاهای موجود را شناسایی کنند.

همچنین بخوانید: اصول نگهداری دستگاه cnc

  • قیمت مناسب

برای خرید دستگاه فرز عمودی cnc نیاز به سرمایه کمتری دارید؛ زیرا قیمت این محصول در مقایسه با قیمت فرز cnc افقی حدود 3 تا 4 برابر کمتر است. همین موضوع باعث شده که افراد بیشتری تمایل به استفاده از دستگاه‌های فرز عمودی داشته باشند.

  • ابعاد جمع و جور

دستگاه‌های فرز سی ان سی عمودی ابعاد کمی دارند و به همین دلیل در کارگاه‌های کوچک‌تر، راحت‌تر جا ‌می‌شوند. البته باید بدانید که قدرت این دستگاه‌ها در مقایسه با فرز افقی، کمتر است و وظایف محدودتری را ارائه ‌می‌دهد. به همین دلیل نیاز به فضای کمتری برای نصب داشته و به امکانات گسترده احتیاج ندارد.

همچنین بخوانید: اصول نصب و راه اندازی دستگاه cnc

  • کارایی آسان

دستگاه‌های فرز عمودی سی ان سی دارای کارایی آسانی هستند؛ در نتیجه نیازی نیست که برای کار با آن‌ها، تخصص خاصی داشته باشید. اما باید بدانید که امکان اجرای پروژه‌های پیچیده با استفاده از این دستگاه وجود ندارد.

معایت دستگاه فرز سی ان سی عمودی

معایب استفاده از دستگاه فرز عمودی

در کنار همه مزیت‌هایی که برای دستگاه فرز cnc عمودی نام بردیم، ‌می‌توان معایبی را هم برای آن در نظر گرفت که عبارتند از:

  • عدم امکان انجام پروژه‌هایی با وزن بالا
  • میزان تیراژ تولید کم
  • افزایش هزینه و زمان برای پروژه‌های بزرگ
  • دارای موتور با قدرت کمتر در مقایسه با فرز افقی
  • سرعت کم
  • عدم امکان ایجاد شیارهای عمیق به دلیل دفع نشدن پلیسه‌ها

باید بدانید که به طور کلی برتری میان فرز افقی و عمودی وجود ندارد و نمی‌توان گفت که کدام دستگاه به صورت کلی بهتر است. اینکه کدام‌ یک از این ماشین‌ها برای شما مناسب هستند، به طور مستقیم بسته به کاربرد مدنظرتان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت فرز عمودی و افقی cnc پیشنهاد ‌می‌کنیم مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

سخن پایانی

دستگاه فرز عمودی cnc از رایج ترین انواع فرز سی ان سی در بازار است که به دلیل قیمت مناسب و کارایی آسان بسیار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. ماشین فرز cnc عمودی به عنوان یک ماشین همه‌کاره در نظر گرفته می‌شود که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و می‌توان از آن برای تولید قطعاتی با شکل‌های متفاوت استفاده کرد. در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن آشنایی شما با ویژگی‌های فنی این دستگاه، مزایا و معایب و موارد کاربرد آن را هم بیان کنیم.

قیمت انواع دستگاه فرز عمودی بر اساس تعداد محورها و قابلیت‌های دستگاه مشخص ‌می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد ‌می‌دهیم برای اطلاع از قیمت دستگاه فرز cnc دست دوم و نو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

از ماشین فرز عمودی بیشتر برای ساخت قطعاتی با ابعاد کوچک و وزن کم استفاده ‌می‌شوند که نیازی به تیراژ بالای تولید ندارد.

در زمان خرید دستگاه فرز cnc عمودی باید بررسی کنید که ابعاد قطعاتی که بر روی میز قرار می‌گیرند چقدر است و این ماشین تا چه وزنی را می‌تواند تحمل کند. همچنین کورس محورها و سرعت حرکت اسپیندل هم در این دستگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *