ماشین‌آلات CNC یا Computer Numerical Control یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های الکترومکانیکی در صنایع امروز هستند که می‌توانند قطعات بسیار دقیقی را بدون دخالت انسان درست کنند. از این میان دستگاه فرز CNC برای برش زدن یا حکاکی بر روی فلزات، چوب و سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه قادر است به راحتی عمق برش را کنترل کرده و به این ترتیب حکاکی‌های بسیار دقیقی را بر روی این مواد ایجاد کند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم شما را با انواع مختلف دستگاه فرز سی ان سی آشنا کنیم.

انواع دستگاه فرز CNC از نظر تعداد محورها

یکی از رایج‌ترین طبقه‌بندی‌هایی که برای فرز سی ان سی وجود دارد؛ بر اساس تعداد محورهای موجود در این دستگاه است. بر این اساس این دستگاه‌ها در سه دسته 3 محور، 4 محور و 5 محور قرار می‌گیرند. فرزهای 3 محوری درجه‌های آزادی محدودتری در مقایسه با دو نوع دیگر دارند؛ به همین دلیل هم با قیمت کمتری عرضه می‌شوند و هم برای انجام کارهای دقیق قابل استفاده نیستند. اگر نیاز به مشاوره در زمان خرید انواع دستگاه فرز سه محور، چهار محور و پنج محور CNC را به صورت نو و دست دوم دارید؛ تنها کافی است که با کارشناسان ما در انجینیک ارتباط برقرار کرده و همه سوالات خود را در این زمینه مطرح کنید.

انواع دستگاه فرز CNC از نظر تعداد محورها

تفاوت در تعداد محورها و نوع حرکت این دستگاه‌ها باعث شده است که کاربرد آن‌ها هم با یکدیگر تفاوت داشته باشد. برای مثال فرزهای 5 محور برای برش قطعات دقیق در حوزه هوافضا یا خودروسازی و یا ایجاد برش‌های 3 بعدی استفاده می‌شوند. اما فرزهای 3 محور بیشتر مناسب استفاده در کارگاه‌های کوچک هستند و در مواردی کاربرد دارند که دقت ساخت قطعات، چندان اهمیتی ندارد. همچنین فرزهای 4 محور هم گزینه مناسبی برای سوراخ‌کاری یا برشکاری قطعات اطراف سیلندر هستند. برای اینکه اطلاعات کامل‌تری را درباره تفاوت دستگاه فرز سی ان سی سه محور، چهار محور و پنج محور به دست آورید؛ پیشنهاد می‌دهیم مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

انواع دستگاه فرز سی ان سی از نظر موقعیت اسپیندل

انواع دستگاه فرز سی ان سی از نظر موقعیت اسپیندل

اسپیندل موتور یکی از مهم‌ترین قطعات در دستگاه سی ان سی است که در تعیین نوع کاربرد و عملکرد دستگاه بسیار تاثیرگذار است. این قطعه به طور مستقیم بر روی سرعت و دقت دستگاه فرز تاثیر دارد و می‌تواند ابزارهای برش را نگه داشته یا حرکت الکتروموتور را منتقل کند. به همین دلیل اسپیندل موتور به عنوان قلب دستگاه هم شناخته می‌شود. بر اساس موقعیت قرارگیری این قطعه، دستگاه فرز CNC در دو دسته افقی و عمودی قرار می‌گیرد که ویژگی‌های آن‌ها از قرار زیر هستند:

1. دستگاه فرز CNC عمودی

دستگاه فرز عمودی CNC به صورت عمود بر میز قرار گرفته و می‌تواند برای ساخت قطعاتی با شکل‌های هندسی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه در صنایع مختلف بسیار رایج است و به دلیل دقت قابل قبولی که دارد، در کاربردهای نظامی، کشاورزی و پتروشیمی هم به کار می‌رود. با استفاده از فرز سی ان سی عمودی می‌توانید به راحتی قطعات منحنی را شکل دهید. یکی از مزیت‌های بزرگ این دستگاه این است که شما می‌توانید در حین برش قطعه را ببینید و به این ترتیب کار را با دقت بیشتری انجام دهید.

2. دستگاه فرز CNC افقی

ماشین فرز افقی CNC در مقایسه با نوع عمودی این دستگاه، کاربردهای محدودتری دارد. در این ماشین قطعه بر روی اسپیندل افقی قرار گرفته و به میز متصل می‌شود؛ سپس در اثر حرکت طولی در راستای میز، برش بر روی آن ایجاد خواهد شد. انواع مختلف دستگاه فرز افقی سی ان سی قادر هستند که شکل‌های هندسی پیچیده‌تر یا زاویه‌های بیشتری را ماشین‌کاری کنند. به علاوه با استفاده از این ماشین‌ها، سرعت هم زیادتر خواهد شد؛ همین موضوع باعث شده که قیمت بیشتری در مقایسه با دستگاه‌های عمودی داشته باشند. از فرز CNC افقی برای استفاده در صنایع حمل و نقل، ساختمان‌سازی، صنایع سنگین، اتومبیل‌سازی، الکترونیک و پزشکی استفاده می‌شود.

انواع فرز CNC از نظر کاربرد

ماشین‌های مختلف فرز CNC به دلیل ویژگی‌های بسیار متنوعی که دارند؛ برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. از این نوع دستگاه‌ها حتی می‌توان در پزشکی و برای ساخت قطعاتی مانند استخوان‌های مصنوعی یا ایمپلنت هم استفاده کرد. به علاوه در صنایع هوا فضا و پتروشیمی هم بسیار پرکاربرد هستند. از دید کاربرد، دستگاه‌های فرز سی ان سی در 6 دسته طبقه‌بندی می‌شوند که از قرار زیر هستند:

1. فرز معمولی یا یونیورسال سی ان سی

کاربرد دستگاه فرز معمولی یا یونیورسال سی ان سی

دستگاه فرز یونیورسال CNC بیشتر در مواردی کاربرد دارد که بخواهیم بر روی قطعات کوچک و سبک وزن کار کنیم. این دستگاه سرعت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل اگر نیاز دارید که یک قطعه را در زمان کوتاه و با تیراژ زیاد تولید کنید؛ پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه فرز معمولی CNC است. فرز اونیورسال دارای ابزارهای برش زاویه ای، تخت، دیسکی و استوانه ای است که می‌توانند برای شیارتراشی، سوراخ‌کاری، برش‌های افقی، عمودی و زاویه‌دار مورد استفاده قرار بگیرند. بیشتر مدل‌های Universal فرز سی ان سی از نوع 5 محور هستند و همین موضوع باعث افزایش دقت و سرعت این ماشین‌ها در کار می‌شود.

2. دستگاه فرز بورینگ CNC

معرفی دستگاه فرز بورینگ CNC

دستگاه فرز بورینگ CNC یکی از ماشین‌های پرکاربرد برای سوراخ‌کاری قطعات بزرگ، سنگین و حجیم و اجرای هندسه‌های پیچیده است. این دستگاه بیشتر برای ساخت سیلندرهای موتور خودرو استفاده می‌شود؛ زیرا در چنین مواردی نیاز به ایجاد سطوح کاملا یکنواخت با اندازه یکسان است که از عهده فرز معمولی سی ان سی برنمی‌آید. به طور کلی می‌توان گفت که وظیفه اصلی انواع دستگاه فرز بورینگ سی ان سی، افزایش قطر یک سوراخ در قطعه است. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این دستگاه، افزایش قابل توجه سرعت کار بر روی قطعات سنگین و حجیم است که به دلیل توانایی آن در سوراخ‌کاری در جهت‌های مختلف به وجود آمده است.

3. دستگاه فرز دروازه ای CNC

معرفی دستگاه CNC فرز دروازه ای

فرز دروازه ای CNC هم یکی دیگر از دستگاه‌هایی است که قابلیت کار بر روی قطعات حجیم، بزرگ و سنگین را دارد. این دستگاه دارای دو ستون اصلی است که اسپیندل را به چرخش وامی‌دارند و امکان ماشین‌کاری قطعات بزرگ را فراهم می‌کنند. با استفاده از ماشین فرز دروازه ای سی ان سی می‌توان بر روی قطعات چوبی، فلزی، سنگی و حتی پلاستیکی و پلیمری کار کرد. به علاوه برای برش سنگ‌های مرمر، گرانیت، کاشی و سرامیک هم از این دستگاه استفاده می‌شود.

4. دستگاه فرز دنده زنی CNC

ویژگی دستگاه CNC فرز دنده زنی

دستگاه فرز دنده زنی CNC دارای یک ابزار برشی به صورت چرخان است که از آن برای ایجاد هندسه دندانه‌های چرخ‌دنده استفاده می‌شود. این دستگاه که به نام ماشین هاب هم شناخته می‌شود؛ بهترین گزینه برای ساخت انواع چرخ‌دنده با دقت بالا است. از دستگاه هاب می‌توان برای ایجاد دندانه‌های برشی با شکل‌های مختلف استفاده کرد. بزرگ‌ترین مزیت دستگاه فرز دنده زنی CNC این است که می‌تواند یک برش کاملا تمیز و یکنواخت را در میان دندانه‌های مختلف ایجاد کرده و قطعات دقیقی را بسازد. این دستگاه در دو نوع دنده افقی و دنده عمودی به بازار عرضه می‌شود که توصیف‌کننده موقعیت ابزار برشی چرخان یا هاب هستند.

5. دستگاه فرز میل ترن CNC

معرفی دستگاه فرز میل ترن CNC

دستگاه فرز میل ترن CNC یکی از ماشین‌هایی که برای ساخت قطعات بسیار ریز و ظریف استفاده می‌شود. به همین دلیل به طور گسترده‌ای در ساخت وسایل پزشکی و صنعت هوا فضا کاربرد دارد. این نوع از دستگاه‌های فرز برای ماشین‌کاری قطعات پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند و دقت بسیار زیادی دارند. با این حال دستگاه فرز میل ترن CNC معمولا به طور انبوه تولید نمی‌شود و نسبت به دیگر انواع ماشین فرز CNC کمتر در دسترس است.

6. دستگاه فرز مینیاتوری CNC

معرفی دستگاه فرز مینیاتوری CNC

دستگاه فرز مینیاتوری اندازه بسیار کوچکی دارد و به همین دلیل قیمت آن هم در مقایسه با سایر ماشین‌ها کمتر است. این دستگاه به عنوان فرز رومیزی یا رومیزی خانگی هم شناخته می‌شود؛ بنابراین زمانی که از ابعاد دستگاه صحبت می‌کنیم، منظور ابعاد میز آن است. ماشین فرز CNC مینیاتوری بسته به نیاز در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و می‌توان قطعات و هندسه‌های پیچیده را با استفاده از آن اجرا کرد.

سخن پایانی

انواع دستگاه‌های فرز CNC بسته به ابعاد، اندازه و تعداد محورها، کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این محصولات به دو صورت نو و دست دوم در انجینیک به فروش می‌رسند. شما می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره برای خرید انواع فرز CNC با مشاوران ما تماس گرفته و بهترین گزینه را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کنید.

سوالات متداول

  • برای ساخت جواهرات و پرداخت سنگ‌های زینتی از چه نوع فرزی استفاده می‌شود؟

معمولا فرزهای مینیاتوری در ساخت جواهرات و سازه‌های ظریف بسیار کاربرد دارند. زیرا به راحتی در دست جای می‌گیرند و می‌توان با استفاده از آن‌ها نقش‌های پیچیده‌ای را بر روی طلا و جواهرات ایجاد کرد.

  • کاربرد فرز CNC در دندانپزشکی چیست؟

از انواع فرز سی ان سی برای ساخت دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود. به علاوه تجهیزات ساده‌ای مانند تیغه‌ای جراحی هم با استفاده از این نوع فرزها تولید می‌شوند. قابلیت‌های بسیار زیاد این نوع از فرزها به دندان‌پزشک این امکان را می‌دهد که بر روی متریال مختلف کار کند.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *