تفاوت دستگاه تراش سی ان سی ۳، ۴ و ۵ محوردستگاه‌های محور تراش سی ان سی CNC معمولا دارای دو محور حرکتی هستند؛ که به نام x و z شناخته می‌شوند. اما امروزه و با توجه به نیاز صنایع در ایجاد تراش‌های پیچیده‌تر و با دقت بیشتر، انواع دیگری از این دستگاه‌ها با تعداد محور های تراش CNC بیشتر به بازار آمده است. در این صورت ممکن است دو یا سه محور دیگر هم به دستگاه اضافه شود که آن را تبدیل به یک مرکز تراش یا turning centers خواهد کرد.

اما اضافه شدن این محورها چه تفاوت‌هایی را در دستگاه تراش CNC ایجاد می‌کند؟ تا انتها با ما در انجینیک همراه باشید تا شما را با تفاوت‌های دستگاه‌های تراش چند محور آشنا کنیم.

منظور از محور های تراش CNC چیست؟

منظور از محور تراش CNC چیست؟

ماشین‌های تراش برای برش یا شکل دادن به مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این کار باید آزادی‌های حرکتی متفاوتی در این نوع دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا بتوان شکل‌های مختلفی را ایجاد کرد. بنابراین وقتی صحبت از محور تراش سی ان سی CNC زده می‌شود؛ منظور ما آزادی‌های حرکت این دستگاه برای شکل‌دهی به قطعات مختلف است.

تراش معمولی دستگاهی است که فقط دو محور در راستای x و z دارد. اما ماشین‌های تراش سی ان سی پیشرفته که به مراکز ماشین‌کاری هم شهرت دارند؛ دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند؛ که می‌توان محورهای سوم، چهارم و پنجم را در آن‌ها مشاهده کرد. این دستگاه‌ها ضمن حرکت در راستای محورهای مختصات، قابلیت چرخش حول آن‌ها را دارند و بنابراین می‌توان تراش‌های بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تری را با استفاده از آن‌ها ایجاد کرد.

برای کنترل حرکت در هر یک از این محورها، از نرم‌افزار CAD یا Computer Aided Design استفاده می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان دستورالعمل‌هایی را به هر یک از محورهای تراش در دستگاه سی ان سی داد تا بدون دخالت دست، بتوان عملیات ماشین‌کاری را انجام داد. به این ترتیب سطح بهره‌وری و دقت تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و در هزینه و زمان صرفه‌جویی خواهد شد.

معرفی انواع محور های تراش CNC

انواع محور های تراش CNC

در مراکز ماشین‌کاری سی ان سی معمولا 6 محور اصلی وجود دارد؛ X و Y و Z نشان‌دهنده محورهای خطی هستند و A و B و C به محورهای چرخش اشاره دارند. محورهای X و Z که به طور طبیعی در دستگاه‌های تراش وجود دارند؛ آزادی حرکت را در صفحه به ارمغان می‌آورند. محور سوم می‌تواند قابلیت حرکت عمودی را برای دستگاه فراهم کند و در نهایت محورهای چرخشی، به شما امکان را می‌دهند، تا بتوانید به صورت 180 درجه حول محورهای خطی بچرخید. به این ترتیب می‌توان دستگاه تراش سی ان سی چند محوره را به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

1- تراش‌های 2 محوره با محورهای X و Z

2- تراش‌های 3 محوره با محورهای X و Y و Z

3- تراش‌های 4 محوره با محورهای X و Y و Z و A که حول محور X می‌چرخد

4- تراش‌های 5 محوره که علاوه بر محورهای خطی، قابلیت چرخش حول دو تا از محورها را هم دارند

اگر برای کارتان نیاز به دستگاه‌های پیشرفته تراش دارید و نمی‌دانید که چگونه می‌توانید این محصولات را در ایران خریداری کنید؛ می‌توانید انواع دستگاه cnc تراش با محور C و Y را در انجینیک خریداری کنید. همچنین اگر چنین دستگاه‌هایی را می‌فروشید و می‌خواهید برای خودتان مشتری پیدا کنید؛ به وب‌سایت انجینیک مراجعه کنید.

تفاوت‌ های دستگاه‌ های تراش سی ان سی چند محوره

تفاوت‌ های دستگاه‌ محور تراش سی ان سی CNC

تعداد محور تراش سی ان سی CNC باعث می‌شوند که تفاوت‌هایی در میان مراکز تراش با تعداد محورهای مختلف به وجود آید. مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان انواع دستگاه‌های تراش CNC از قرار زیر هستند:

1. آزادی عملکرد

هرچه تعداد محورهای تراش در دستگاه سی ان سی بیشتر باشد؛ آزادی عمل بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید انواع مختلفی از تراش‌ها را بر روی قطعات ایجاد کنید و نگرانی از بابت کاهش دقت یا کیفیت کار نداشته باشید.

تفاوت محورهای ماشین تراش و تاثیر آن در کاربرد دستگاه ها

2. کاربرد

تفاوت در آزادی عملکرد دستگاه‌های تراش سی ان سی چند محوره، باعث می‌شود که کاربرد آن‌ها هم متفاوت باشد. دستگاه‌های معمولی دو محوره تنها در کارگاه‌های کوچک و برای کارهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال برای فرز، سوراخ‌کاری، برش لبه‌ها در قطعات فلزی و مواردی که به عمق برش کم‌نیاز است؛ می‌توانید از تراش‌های سه محوره استفاده کنید.

اگر تعداد محور تراش سی ان سی CNC برابر 4 باشد؛ شما یک حرکت چرخشی اضافه در اختیار خواهید داشت. به این ترتیب می‌توانید با چرخش خودکار قطعات به سمت دیگر، مواد اضافه را از قطعه جدا کنید. در نتیجه اگر نیاز به سوراخ کردن یا برش در هر دو سمت قطعه دارید یا می‌خواهید به طور متناوب سطوح را حکاکی کنید یا برش دهید؛ این نوع از دستگاه‌ها بسیار مناسب هستند. در نهایت دستگاه‌های تراش سی ان سی 5 محوره در کاربردهای صنعتی که نیاز به دقت زیادی دارند؛ استفاده می‌شوند. به همین دلیل از آن‌ها به طور گسترده در هوافضا، کشتی‌سازی، خودروسازی و سایر تولید صنعتی مانند فرز و برش لیزری هم استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید و در رابطه با خرید و فروش دستگاه تراش CNC مشاوره و راهنمای بگیرید.

3. پیچیدگی عملکرد

هرچه تعداد محور های تراش cnc افزایش پیدا کند؛ عملکرد دستگاه پیچیده‌تر خواهد شد. دستگاه‌های تراش معمولی برای انجام وظایف خود نیاز به تنظیمات پیشرفته‌ای ندارند. اما برای اینکه بتوانید از دستگاه‌های 5 محوره استفاده کنید؛ نیاز به دستورالعمل‌های پیچیده نرم‌افزاری خواهید داشت، که امکان ایجاد حرکات پیشرفته را فراهم می‌کنند. به همین دلیل تخصص اپراتور در کار با دستگاه‌های تراش cnc پنج محوره بسیار اهمیت دارد.

4. دقت عملکرد

مراکز تراش معمولا از کامپیوتر برای کنترل حرکات خود استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید که امکان کنترل کامپیوتری دستگاه‌هایی با محور زیاد، باعث شده که دقت کار تا حد زیادی افزایش پیدا کند و احتمال خطا در برش قطعات کاهش پیدا کند.

تفاوت‌ قیمت در محورهای مختلف دستگاه تراش سی ان سی

5. قیمت

هرچه توانایی دستگاه تراش cnc چند محوره افزایش پیدا کند؛ قیمت آن هم بیشتر می‌شود. بنابراین اگر شما در یک کارگاه کوچک کار می‌کنید که نیازی به تولید قطعات خیلی دقیق و پیشرفته نخواهید داشت؛ خرید CNC پنج محوره برایتان صرفه اقتصادی نخواهد داشت. همچنین اگر نیاز به تولید تعدادی قطعه محدود با کیفیت بالا دارید؛ می‌توانید از خدمات ماشین کاری ما در انجینیک استفاده کنید.

سخن پایانی

افزایش تعداد محور تراش CNC باعث می‌شود، که این دستگاه توانایی بیشتری در تولید قطعات دقیق و پیچیده از خود نشان دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در ماشین‌کاری‌های دقیق و سریع، از دستگاه‌هایی با تعداد محور بیشتر استفاده کنید. وجود این محورها می‌تواند آزادی حرکت شما را افزایش دهد؛ تا بتوانید قطعات پیچیده‌تر را با دقت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری تولید کنید.

1.6/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *