معرفی دستگاه فرز cnc و انواع و کاربردهای آندستگاه‌های مختلف سی ان سی در صنعت کنونی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و در واقع می‌توان گفت هر صنعتی نیاز به چنین دستگاه‌هایی دارد. یکی از انواع این دستگاه‌ها، دستگاه فرز سی ان سی است که به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان در صنایع مهم آن را به کار برد. در این مطلب نگاهی به این دستگاه و انواع و کاربردهای آن می‌اندازیم.

دستگاه فرز سی ان سی چیست؟

اساس دستگاه فرز cnc به این شکل است که قطعه داخل آن ثابت قرار می‌گیرد و با چرخش ابزار عمل براده برداری انجام می شود. این چرخش ابزار توسط نرم افزارهای کامپیوتری صورت می‌گیرد و به همین دلیل این دستگاه دقت بسیار بالایی دارد. این ماشین را جزو دقیق‌ترین ابزارهای شکل‌دهی قطعات مختلف هم به حساب می‌آورند.

بررسی کاربردهای دستگاه فرز CNC

کاربردهای فرز cnc

بسیاری از صنایع برای ساخت قطعات خود نیاز به دقت بالایی دارند؛ مانند صنایع هوافضا، پتروشیمی، پزشکی و مواردی از این قبیل. بنابراین این دستگاه در صنایع بسیار گسترده‌ای کاربرد پیدا کرده است و محدود به صنعت خاصی نیست. به عنوان مثال در صنعت پزشکی، لوازم و قطعاتی مثل استخوان‌های مصنوعی و انواع ایمپلنت‌ها با چنین دستگاهی شکل‌دهی می‌شوند. همچنین صنعت خودرو نیز نیاز به تولید قطعات پیچیده و حساس دارد که این دستگاه می‌تواند به خوبی از پس تولید چنین قطعاتی هم بر بیاید. در هوافضا نیز این دستگاه در فرزکاری کاربرد دارد.

انواع ماشین فرز سی ان سی

این دستگاه در انواع مختلفی برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شود. می‌توان دستگاه‌های فرز را که یکی از انواع دستگاه های سی ان سی است را در چند دسته‌ بندی جداگانه بررسی کرد که ما در این مطلب این ماشین را از لحاظ تعداد محور و همچنین از لحاظ نوع فرزکاری تقسیم‌بندی می‌کنیم.

انواع دستگاه فرز سی ان سی بر اساس تعداد محورها

انواع دستگاه‌های فرز بر اساس تعداد محورها

این دستگاه بر اساس تعداد محورها، نوع حرکت و آزادی حرکت به دسته 3 محور، 4 محور و 5 محور تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی جزئی هر کدام می‌پردازیم.

  • فرز سی ان سی 3 محور: در چنین دستگاه‌هایی، ابزار برشکاری در امتداد 3 محور در دور قطعه ثابت شده در دستگاه حرکت می‌کنند. با چنین دستگاهی می‌توان انواع عملیات‌های فرزکاری و تشکیل شیار و سوراخ کاری را انجام داد.
  • فرز سی ان سی 4 محور: این دستگاه نسبت به دستگاه قبلی، یک محور اضافه دارد. در حقیقت این مدل از دستگاه فرز سی ان سی می‌تواند حول محور X گردش کند.
  • فرز سی ان سی 5 محور: این نوع دستگاه CNC مخصوص قطعات حساس و پیچیده صنایع مهمی است. با داشتن دو محور اضافی X و Y در این دستگاه، ابزار برش آزادی حرکت بیشتری برای براده‌برداری دارد.

انواع دستگاه فرز سی ان سی بر اساس نوع فرزکاری

همانطور که گفته شد ماشین فرز سی ان سی بر اساس نوع فرزکار خود هم به دو مدل عمودی و افقی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه هر یک را به طور جزئی و مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • عمودی: این دستگاه با توجه به نام خود، ابزار را در در حالت عمود روی قطعه و میز کار قرار می‌دهد. به همین علت و با وجود قرارگیری ابزار برش در حالت عمودی نسبت به قطعه، می‌توان برش‌های در جهت عمود، تشکیل حفرات، شیار و سوراخ‌کاری را با این ماشین انجام داد. از مزایای این دستگاه می‌توان به داشتن دید بهتر نسبت به قطعه اشاره کرد.
  • افقی: در این فرز سی ان سی، ابزار برش کاملا موازی میز قرار گرفته است. پس نمی‌توان قابلیت‌های نوع عمودی را در این نوع انتظار داشت. کاربرد اصلی این نوع دستگاه فرز، ایجاد برش‌هایی روی سطح قطعه یا تشکیل شیارهای مختلف است. شیارها و برش‌های سطحی در این دستگاه دقت و کیفیت خوبی دارند.

معرفی مزایای ماشین فرز CNC

مزایای ماشین فرز CNC

علی رغم هزینه بالاتر این دستگاه نسبت به دیگر دستگاه‌های مشابه، مزایایی که این ماشین به صنایع و شرکت‌های مختلف ارائه می‌کند می‌تواند دلایل خوبی برای استفاده از آن باشد. سرعتی که این دستگاه برای آماده شدن قطعات دارد، قابل مقایسه با دیگر ابزارهای مشابه نیست. همچنین دقت بالای ان باعث می‌شود که احتمال آسیب قطعه به کمترین میزان خود برسد. با استفاده از این دستگاه می‌توان بسیاری از مواد را با هر جنس مختلف شکل‌دهی و تولید کرد.

همچنین به دلیل استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، هم قطعه تولیدی کاملا مطابق با نقشه اولیه است و هم از هرگونه خطای انسانی در حین کار با دستگاه جلوگیری می‌شود. به همین دلایل بسیاری از شرکت‌ها از چنین ماشین‌هایی برای پیشبرد روند خود استفاده می‌کنند. برای خرید و فروش دستگاه فرز سی ان سی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

قیمت دستگاه  فرز CNC و عوامل موثر بر قیمت آن

قیمت دستگاه و عوامل موثر بر آن

همانطور که گفته شد این دستگاه در انواع مختلفی تولید می‌شود و هر یک با توجه به کارایی و حتی اندازه، قیمت متفاوتی دارد. همواره برای مراکزی که به دنبال تهیه چنین دستگاه‌هایی هستند، قیمت عاملی مهم است. بنابراین مهم است که شما در ابتدا هدف خود را شناسایی کنید و با توجه به نیاز و محیط خود اقدام به خرید نوع مناسب این دستگاه کنید. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این دستگاه، برند تولید‌کننده آن است.

برندهای مختلفی دست به تولید دستگاه سی ان سی زده‌اند و قطعا برندهای رده بالاتر قیمت بالاتری را دارند. علاوه بر این با توجه به این که اکثر دستگاه‌ها ساخت کشورهای خارجی بوده و نیاز به وارد کردن آن‌ها وجود دارد، بنابراین باید تاثیر نوسانات قیمت ارز را هم روی قیمت آن‌ها در نظر گرفت. وبسایت انجینیک در زمینه خرید و فروش انواع ماشین فرز سی ان سی فعالیت می‌کند. برای استعلام قیمت و خرید دستگاه فرز CNC با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

دستگاه های فرز cnc بر چه اساسی تقسیم بندی می‌شوند؟

این دستگاه بر اساس تعداد محورها، نوع حرکت و آزادی حرکت به دسته 3 محور، 4 محور و 5 محور تقسیم می‌شود.

دستگاه فرز cnc چه کاربردهایی دارد؟

 این دستگاه در صنایع هوافضا، پتروشیمی، پزشکی و  صنعت خودرو بسیار گسترده‌ای کاربرد پیدا کرده است و محدود به صنعت خاصی نیست.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *