کاربرد دستگاه فرز کوچک خانگی یا رومیزی cncدستگاه سی ان سی در صنعت امروز جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و به صورت‌های مختلفی برای تولید و شکل‌دهی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نکات مهم در تهیه این ماشین، اندازه آن است که باید طبق محیط و شرایط خود نسبت به خرید آن اقدام کنید. در این مطلب ما به بررسی کاربرد و ویژگی‌های دستگاه فرز CNC کوچک خانگی یا رومیزی می‌پردازیم.

دستگاه فرز کوچک خانگی CNC چیست؟

دستگاه فرز کوچک خانگی یا رومیزی CNC در واقع نسخه کوچک همان دستگاه‌های بزرگ سی ان سی است. این دستگاه‌ها شاید دقت و سرعت بالای دستگاه‌های بزرگ را نداشته باشند، اما برای بسیاری از کاربردها مناسب هستند و به همین دلیل خیلی از افراد و صنعت‌ها به دنبال تهیه این دستگاه‌ها می‌روند.

به صورت کلی این نوع دستگاه‌ها برای کسانی مناسب است که از نظر مکانی و هزینه محدودیت‌هایی را دارند. همچنین برای افراد تازه‌کار بهتر است که ابتدا با این نوع سی ان سی‌ها کار خود را آغاز کنند.

مشخصات فنی دستگاه CNC رومیزی

 مشخصات فنی دستگاه سی ان سی رومیزی

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که این دستگاه‌های رومیزی از لحاظ قابلیت و کارایی محدودیت خاصی نسبت به سی ان سی‌های بزرگ و صنعتی ندارند؛ تنها از نظر دقت، اندازه محورها، میز کار و قدرت موتور تبدیل به نسخه کوچک‌تر دستگاه‌های بزرگ‌تر شده‌اند.

این دستگاه به دلیل محدودیتی که در نحوه حرکت محورهای خود دارد و همچنین سرعت گردش کمتر اسپیندل، نمی‌تواند برای کار روی قطعات بزرگ مناسب باشد. این دستگاه سی ان سی دارای 3 محور است و البته قابلیت اضافه کردن محورهای دیگر را هم دارد که هزینه جداگانه‌ای می‌طلبد.

دقت ماشین فرز رومیزی سی ان سی

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد دقت این دستگاه‌ها در مقایسه با سی ان سی‌های صنعتی و بزرگ کمتر است. البته این را باید در نظر گرفت که اگر کار شما نیاز به همان دقت ارائه شده در دستگاه‌های رومیزی داشته باشد، تهیه سی ان سی‌های رومیزی کاملا به صرفه است. اما اگر نیاز به دقت بالایی دارید، بهتر است به سراغ سی ان سی‌های بزرگ و صنعتی بروید. دقت حرکتی این نوع سی ان سی به صورت میانگین در حد 0.03 میلی‌متر است.

کاربردهای فرز کوچک خانگی CNC

کاربرد های فرز کوچک خانگی CNC

این دستگاه با توجه به اندازه و همچنین محدودیت حرکتی که دارد، کاربردهای خاصی مانند شکل‌دهی و تولید فلزات و مواد نرم مانند آلومینیوم دارد که ما در ادامه به معرفی مهمترین کاربردهای آن می‌پردازیم. به این ترتیب بیشتر با سی ان سی رومیزی و کاربرد آن آشنا شوید.

استفاده در صنعت چوب

یکی از مهمترین و رایج‌ترین کاربردهای دستگاه فرز کوچک خانگی cnc در صنعت چوب است. با استفاده از این دستگاه می‌توان در نجاری، سطح چوب را یکنواخت کرد و براده برداری از سطح آن را با دقت مناسبی انجام داد. همچنین به کمک این دستگاه می‌توان عملیات شیار زنی و حکاکی و ایجاد حفرات را هم با دقت بسیار خوبی انجام داد. خطای انسانی با استفاده از چنین دستگاه‌هایی به کمترین میزان خود می‌رسد.

صنعت جواهرسازی

در جواهرسازی به دلیل حساسیت و البته کوچک بودن اندازه قطعات، این دستگاه‌های کوچک و رومیزی کاربرد زیادی دارند. در بحث جواهرسازی ایجاد ضایعات در هزینه‌های کارگاه نقش بسیار پررنگی دارند و باید با استفاده از روشی مناسب، هزینه‌ها را به کمترین میزان خود رساند.

علاوه بر موارد گفته شده در محیط‌های خانگی و صنعتی کوچک، این دستگاه کاربردهای دیگری هم دارد. به طور مثال برای تولید قطعات نمای ساختمان، صنعت مبل سازی، مجسمه سازی، ساخت ماکت‌های مختلف و… می‌توان از این دستگاه رومیزی استفاده کرد.

عوامل موثر بر قیمت فرز CNC خانگی

عوامل موثر بر قیمت فرز سی ان سی خانگی

همانطور که گفته شد، چنین دستگاه‌هایی به دلیل اندازه کوچکی که دارند، نسبت به نوع صنعتی و بزرگ خود قیمت به مراتب کمتری دارند. اما در بین این دستگاه‌ها هم عواملی وجود دارد که روی قیمت محصول تاثیر مستقیمی دارند.

تعداد محورها و قدرت موتور دستگاه روی قیمت این محصول تاثیرگذار هستند. اندازه و سرعت اسپیندل هم موارد دیگری هستند که می‌توانند روی قیمت دستگاه اثر بگذارند. همچنین نباید از نقش برند و شرکت تولیدکننده و البته قیمت ارز هم گذشت. شما میتوانید از طریق وب سایت انجینیک انواع ماشین آلات فرز CNC را مشاهده و بررسی نمایید.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مناسبی را در خصوص دستگاه فرز CNC کوچک یا مینیاتوری در اختیارتان قرار دهیم. این موضوع بسیار اهمیت دارد که شما قبل از تهیه دستگاه سی ان سی شرایط، محیط و البته نیاز خود را شناسایی کنید. ممکن است کار شما نیازی به دستگاه‌های صنعتی و غول‌پیکر نداشته باشد و با نسخه‌های رومیزی هم بتوانید کار خود را به خوبی پیش ببرید. این امر می‌تواند در هزینه‌های شما هم تاثیرگذار باشد و شما از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. برای مشاوره در این زمینه می‌توانید در واتساپ پیام دهید و مشاوره تخصصی کارشناسان انجینیک استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *