نکات مهم در نصب دستگاه های cncنصب و راه اندازی دستگاه cnc نیازمند رعایت اصولی است که باعث می‌شود ماشین بتواند به درستی کار خود را انجام داده و مشکلی در زمان ساخت قطعات مختلف به وجود نیاید. از سوی دیگر رعایت این نکات در زمان نصب دستگاه های cnc می‌تواند طول عمر مفید آن‌ها را افزایش دهد. به همین دلیل در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم نکات مهمی را که باید قبل از نصب این ماشین‌ها و در حین آن‌ها در نظر داشته باشید، برای شما بیان کنیم.

1- بررسی ظاهری دستگاه سی ان سی

مرحله اول در نصب و راه اندازی دستگاه cnc بررسی ظاهری قسمت‌های مختلف آن، قبل از روشن کردن دستگاه است. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا رله، کنتاکتور، فیوز و سوکت واحد کنترل در جای خود قرار دارند یا نه؟ همچنین سوکت‌های رابط و ژنراتور پالس اسپیندل را از نظر شل بودن بررسی کنید؛ دقت داشته باشید که سوکت‌های دارای مکانیزم قفل، باید کاملا قفل شده باشند.

2- بررسی الزامات الکتریکی قبل از نصب دستگاه های cnc

نکته دیگری که باید قبل از نصب و راه اندازی دستگاه cnc رعایت کنید، بررسی کامل الزامات الکتریکی لازم برای برق‌رسانی به دستگاه است. باید در زمان خرید دستگاه cnc فرز از فروشنده بپرسید که این دستگاه چه مقدار جریان می‌کشد تا بتوانید یک منبع تغذیه مناسب را برای آن خریداری کنید. همچنین باید بررسی کنید که آیا منبع برق در مکان مناسبی نسبت به محل ماشین سی ان سی قرار دارد یا نه؟ در مورد بررسی الزامات الکتریکی توصیه می‌کنیم که حتما با یک متخصص مشورت کنید.

3- برنامه ریزی برای نصب و راه اندازی دستگاه cnc

برخی از دستگاه های فرز و تراش سی ان سی دارای ابعاد بزرگی هستند و به همین دلیل باید قبل از اینکه اقدام به خرید آن‌ها بکنید، ببینید که آیا فضای کافی برای نصب آن را در اختیار دارید یا خیر؟ در برخی موارد، فروشندگان یک طرح دو بعدی از الزامات محل نصب را در اختیار شما قرار می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید محل مناسبی را برای دستگاه خود انتخاب کنید. در این طرح فاصله استاندارد از قسمت‌های مختلف برای دسترسی به بخش‌های موردنیاز در تعمیر و نگهداری مشخص شده است.

برنامه ریزی برای نصب و راه اندازی دستگاه cnc

برای مثال در بسیاری از موارد دیده شده که درب کارگاه اندازه مناسبی برای وارد کردن دستگاه ندارد و در نتیجه فرایند جابجایی و نصب به مشکل خورده است. البته در مواردی که شما یک دستگاه فرز cnc مینیاتوری را خریداری کرده باشید، قطعا چنین بررسی‌هایی لازم نیست. اما در مورد دستگاه‌های بزرگ‌تر، باید حتما ماشین سی ان سی را در جایی نصب کنید که فاصله کافی از دیوارها، درب و سایر ابزارهای موجود در کارگاه داشته باشد.

4- خرید مایع خنک کننده

اگر می‌خواهید که نصب و راه اندازی دستگاه cnc را به طور همزمان انجام دهید، نیاز است که بدانید مایع خنک کننده سازگار با دستگاه شما چیست و آن را زودتر از موعد خریداری کنید. همه ماشین‌های سی ان سی برای کار کردن با بازدهی مناسب، نیاز به روغن‌های هیدورلیک و روان کننده دارند که معمولا با درجه خاصی مشخص می‌شوند. درباره نوع مایع سازگار با دستگاه، باید در زمان خرید دستگاه cnc اطلاعات کاملی را از فروشنده دریافت کنید.

5- آماده سازی کف کارگاه

آماده سازی کف کارگاه

دستگاه های سی ان سی معمولا وزن زیادی دارند و ارتعاشاتی را در زمان کار ایجاد می‌کنند. به همین دلیل در زمان نصب دستگاه های cnc باید مطمئن شوید که بتن کف کارگاه، ضخامت کافی برای تحمل این وزن و ارتعاشات را دارد. در غیر این صورت تراز کردن دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد و نمی‌توانید قطعات را با دقت کافی تولید کنید.

6- اندازه گیری رطوبت محل نصب و راه اندازی دستگاه cnc

در صورتی که هوای کارگاه شما خیلی مرطوب باشد، قطعات فلزی دستگاه فرز یا تراش cnc دچار مشکل می‌شوند که این موضوع می‌تواند هزینه زیادی را برای تعمیرات به شما تحمیل کند. به همین دلیل در زمان نصب و راه اندازی دستگاه cnc باید مطمئن شوید که سطح رطوبت در محل نصب، بر روی مقدار استاندارد قرار دارد. حتی برخی از سیستم‌های هشداردهنده وجود دارند که در صورت بالا رفتن رطوبت هوا، می‌توانند به شما برای کنترل آن هشدار دهند.

7- اطمینان از مناسب بودن سیستم تهویه

اطمینان از مناسب بودن سیستم تهویه

در زمان نصب دستگاه های cnc باید مطمئن شوید که گردش هوا در کارگاه به صورت مناسبی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از خوردگی قطعات ماشین جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش دهد. از سوی دیگر تهویه مناسب برای خنک‌سازی دستگاه لازم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

8- در نظر گرفتن فضای کافی برای جابجایی قطعه

این موضوع بیشتر در مورد دستگاه‌های تراش سی ان سی اهمیت دارد که قطعه کار در آن‌ها در حال چرخش است. شما باید مطمئن شوید که نصب و راه اندازی دستگاه cnc را در مکانی انجام داده‌اید که با دامنه کاری سایر دستگاه‌ها همپوشانی ندارد و در فاصله مناسب نسبت به هر مانع دیگری قرار گرفته است. در این صورت به راحتی می‌توانید قطعه کار را جابجا کرده و مطمئن شوید که مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود.

این صفحه را هم بخوانید: خرید و فروش دستگاه cnc تراش

9- استفاده از نیروی متخصص برای نصب و راه اندازی دستگاه cnc

استفاده از نیروی متخصص برای نصب و راه اندازی دستگاه cnc

نصب دستگاه های cnc یک کار بسیار تخصصی است و در صورتی که به درستی انجام نشود، می‌تواند عملکرد دستگاه را به کلی مختل کرده و هزینه‌های زیادی را ایجاد کند. به همین دلیل اگر خودتان در این زمینه تخصصی ندارید، حتما از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید. باید بدانید که نحوه نصب دستگاه های cnc با هم متفاوت است و حتی اگر قبلا مدل‌های خاصی از آن را راه اندازی کرده‌اید، ممکن است به مشکل بخورید.

سخن پایانی

در این مقاله 9 نکته مهم در نصب و راه اندازی دستگاه cnc را بیان کردیم که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا با بیشترین بازدهی از این ماشین‌ها استفاده کنید. توصیه ما این است که حتما قبل از نصب دستگاه های cnc یک نقشه دو بعدی از کارگاه خود و محل قرارگیری سایر دستگاه‌ها تهیه کرده و مکان نصب ماشین سی ان سی را مشخص کنید.

برای اینکه ماشین‌های سی ان سی بتوانند به درستی کار کنند، باید بررسی کنید که الکتروموتور دستگاه نیاز به چه ولتاژی دارد و ورودی آن برق چند فاز است؟ همچنین باید اطلاعاتی را درباره سیستم سیم‌کشی موردنیاز، استانداردهای الکتریکی و محل قرارگیری منبع برق به دست آورید تا بتوانید مناسب‌ترین مکان را برای نصب دستگاه های cnc انتخاب کنید.

  • ابعاد آن با ابعاد دستگاه سی ان سی متناسب باشد.
  • دسترسی خوبی به هوای آزاد برای تهویه داشته باشد.
  • به اندازه کافی از دیوارها و سایر ابزارها دور باشد.
  • دسترسی مناسب برای تعمیرات و نگهداری را ایجاد کند.
  • امکان اتصال به زمین در آن وجود داشته باشد.
  • برای جابجایی قطعه کار فضای کافی را در اختیار شما قرار دهد.
5/5 - (2 امتیاز)

۱ دیدگاه در “نکات مهم در نصب و راه اندازی دستگاه cnc

  1. آناهیتا گفت:

    مختصر و کاربردی.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *