9 نکته مهم برای نگهداری دستگاه برش cnc وایرکاتدستگاه برش وایرکات cnc دارای سیستم بسیار دقیقی است و برای برش اجسام رسانا با هر میزان سختی به کار می‌رود. این دستگاه دارای حساسیت بسیار بالایی است و به همین دلیل باید به دقت از آن نگهداری شود. رعایت نکات مهم در نگهداری دستگاه برش وایرکات، باعث می‌شود که شما بتوانید به بیشترین ظرفیت و توانایی تولید دست پیدا کرده و تا مدت‌ها از دستگاه استفاده کنید.

در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم هر آنچه را باید درباره نگهداری از این دستگاه‌ها بدانید؛ در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا نکات مهم در نگهداری دستگاه برش وایرکات را برای شما ذکر کنیم.

فیلترهای دستگاه را به موقع تعویض کنید

1. فراموش نکنید که فیلترهای دستگاه را به موقع تعویض کنید

برخی از دستگاه‌های برش وایرکات cnc دارای زنگ هشداری هستند که در زمان نیاز به تعویض فیلتر، به صدا درمی‌آید. اما در مواردی که دستگاه این سیستم را ندارد؛ باید خودتان در بازه‌های زمانی مشخص اقدام به تعویض کنید. به طور معمول فیلترهای ایمنی باید هر 6 تا 12 ماه یک بار تعویض شوند. همچنین فیلترهای موجود در سیستم تصفیه را هم باید به طور منظم بررسی کنید تا در صورتی که ذراتی در آن‌ها وجود دارد؛ تعویض یا تمیز شوند.

در کنار این موارد باید فیلترهایی را که در مسیر ورودی سیستم تهویه و فن‌های هوا یا چیلرهای آب قرار گرفته‌اند؛ به طور مرتب بررسی کنید. این فیلترها باید در فواصل زمانی مشخص تمیز یا جایگزین شوند؛ در غیر این صورت دمای سیستم بیش از حد افزایش پیدا می‌کند و سلامت قطعات به خطر می‌افتد. نگهداری دائمی از قطعات باعث می‌شود که بتوانید خیلی سریع ایراد موجود در دستگاه را شناسایی کنید. در نتیجه در صورت نیاز به تعمیر دستگاه برش وایرکات CNC می‌توانید خیلی سریع با کارشناسان گروه انجینیک تماس بگیرید و از متوقف شدن فرایند تولید خود جلوگیری کنید.

چک کردن سطح آب مخزن و وضعیت شناورها را به طور دائمی

2. سطح آب مخزن و وضعیت شناورها را به طور دائمی چک کنید

یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری دستگاه برش وایرکات، بررسی سطح آب موجود در مخزن است. به مرور زمان، این آب تبخیر شده و سطح آن پایین می‌آید. به همین دلیل باید در بازه‌های زمانی مشخصی، آن را از آب پر کنید. دقت کنید که هرگز به جز آب تصفیه شده، از هیچ آب دیگری برای پر کردن مخازن نباید استفاده کرد. به علاوه باید به طور دائمی عملکرد و ایمنی شناورها را چک کنید و آن‌ها را تمیز نمایید؛ در غیر این صورت آب دستگاه نشت پیدا می‌کند و المان‌های الکتریکی آسیب می‌بینند. پس در نظر داشته باشید رعایت نکات مهم در نگهداری دستگاه برش وایرکات می تواند به شما کمک کند تا از دستگاه خود بهترین کاربری را دریافت نمایید.

3. آب مخزن را در پایان هر سال به طور کامل تخلیه کنید

از سوی دیگر به دلیل ایجاد رسوبات در داخل مخازن، کیفیت آب هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین مواد شوینده‌ای که برای تمیز کاری دستگاه مورد استفاده قرار می‌دهید؛ می‌تواند pH آب را عوض کند. به همین دلیل باید مخزن را در پایان هر سال خالی کرده و پس از برطرف کردن رسوبات، آب آن را تعویض کنید. با این کار می‌توانید از خوردگی دستگاه جلوگیری کرده و طول عمر پمپ‌ها و فیلترها را بالا ببرید.

روغن‌ کاری دستگاه به طور دائمی

4. به طور دائمی دستگاه را روغن‌ کاری کنید

یکی از موارد بسیار مهمی که باید برای نگهداری از دستگاه برش وایرکات بدانید؛ این است که باید آن را به صورت دائمی روغن‌کاری کنید. هر تولیدکننده‌ای، در زمان ساخت دستگاه، یک دستورالعمل برای روغن‌کاری را به همراه آن ارائه می‌دهد. بنابراین باید روغن زدن به سیستم را متناسب با این توصیه‌ها انجام دهید. اصلی‌ترین قسمت‌هایی که نیاز به روغن‌کاری مرتب دارند؛ راهنماهای خطی سیستم و بال اسکرو هستند.

5. درزگیرهای دستگاه را به صورت سالانه تعویض کنید

به طور معمول درزگیرهایی که در قسمت مخزن، در و بخش پایینی دستگاه هستند؛ به صورت سالانه نیاز به تعویض خواهند داشت. بنابراین باید با انجام فرایند صحیح و مناسب، آن‌ها را جایگزین کنید. همچنین باید دقت کنید که انجام ندادن این کار باعث می‌شود که درزگیر ساییده شده و اصطحکاک آن افزایش پیدا کند.

تعویض به موقع قطعات تحت سایش

6. قطعات تحت سایش را به موقع تعویض کنید

بسیاری از قطعات تحت سایش فیزیکی مانند تسمه‌ها، غلتک‌ها و پولی‌ها باید برای نگهداری ماشین برش وایرکات تعویض شوند. بازه زمانی که این قطعات نیاز به تعویض دارند؛ توسط سازنده در دفترچه راهنما عنوان شده است. با این کار شما می‌توانید از توقف کار به دلیل خرابی دستگاه جلوگیری کرده و دقت کار با این نوع دستگاه‌های را بالا ببرید.

7. از رزین یونیزه شده استفاده کنید

برای اینکه بتوانید ضریب هدایتی آب داخل دستگاه را کنترل کنید؛ باید از رزین مخصوصی به نام رزین یونیزه شده استفاده کنید. بیشتر دستگاه‌های برش، دارای یک آلارم هستند که در زمان ایجاد مشکل در رزین به صدا درمی‌آید. برای حفظ سلامت این ماده، باید بخش پراب یا Prob را به طور منظم تمیز کنید تا هدایت‌ پذیری و مقاومت دستگاه حفظ شود.

8. تمیز کننده مناسب را انتخاب کنید

برای نگهداری دستگاه سی ان سی برش وایرکات باید تمیز کننده مناسبی را انتخاب کنید. متخصصان ما در انجینیک به شما توصیه می‌کنند که از تمیز کننده‌های خانگی برای این کار استفاده کنید. اما اگر قطعات مختلف بیش از حد کثیف شده‌اند؛ بهتر است یک اسید حل شونده ملایم با پایه فسفریک اسید را در آب حل کرده و برای تمیز کردن قطعات از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نکات مهم در نگهداری دستگاه برش وایرکات را حتما رعایت کنید زیرا ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد شود.

9. برای تمیز کاری دستگاه از شیوه صحیح استفاده کنید

هرگز تمیز کننده را به طور مستقیم بر روی قطعات اسپری نکنید و حتما از یک پارچه برای این کار استفاده کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که مقدار زیادی از تمیز کننده وارد آب مخزن نمی‌شود و pH آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در کنار این مورد، برای نگهداری دستگاه برش وایرکات باید دقت کنید که مواد اسیدی و خورنده نباید به مدت زیاد روی سطح دستگاه قرار بگیرند. این موضوع باعث می‌شود که خراش یا حفره روی سطوح ایجاد شود و آسیب ببینند. برای اطمینان از اینکه هیچ ماده خورنده‌ای بر روی سطوح باقی نمانده است؛ باید آن‌ها را با آب شستشو دهید.

آیا شیوه نگهداری از دستگاه برش نو با دست دوم متفاوت است؟

آیا شیوه نگهداری از دستگاه برش نو با دست دوم متفاوت است؟

واضح است که دستگاه برش وایرکات CNC که به صورت نو فروخته می‌شود؛ نیاز کمتری به نگهداری دارد. اما اگر ماشین برش وایرکات را به صورت دست دوم خریداری کرده‌اید؛ باید قبل از استفاده به صورت کامل آن را تمیز کنید. همچنین توصیه می‌شود که فیلترها را تعویض کرده و سیم‌کشی‌های دستگاه را هم کنترل کنید. همچنین اگر در محیطی کار می‌کنید که ذرات خیلی زیادی در هوای آن معلق است؛ باید قسمت‌های مختلف دستگاه را به طور دائمی مورد بررسی قرار دهید. البته شما می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید و فروش دستگاه برش وایرکات CNC نو و دست دوم در انجینیک، بهترین دستگاه‌ها را خریداری کنید و خیالتان راحت باشد که حتی نمونه‌های دست دوم هم پس از سرویس و تمیز کاری کامل در اختیار شما قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

باید بدانید که نگهداری دستگاه برش وایرکات سی ان سی نیازمند دقت و صرف هزینه زیادی است. بنابراین اگر تنها برای ساخت قطعات محدودی به این دستگاه نیاز دارید؛ بهتر است به جای خرید آن، از خدمات برشکاری وایرکات CNC در انجینیک استفاده کنید. به این ترتیب هم سرعت و دقت کار شما افزایش پیدا می‌کند و هم نیازی به صرف هزینه برای خرید و نگهداری از دستگاه نخواهید داشت. همچنین در این مقاله به بررسی نکات مهم در نگهداری دستگاه برش وایرکات پرداختیم تا بتوانید با رعایت هر یک از آن‌ها بهترین کاربری را از آن دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *