سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم چیست؟

خرید دستگاه فرز یا تراش cnc دست دوم همیشه یکی از چالش‌هایی است که صنعتگران با آن مواجه هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که در زمان خرید این محصولات، نکاتی را در نظر داشته باشید. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به شما بگوییم که سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم چیست و چگونه این گزارش عملکرد دستگاه cnc با چند مولفه می‌تواند به شما در زمان خرید انواع ماشین‌های سی ان سی کارکرده کمک کند.

کارشناسی دستگاه سی ان سی چیست؟

با توجه به قیمت دستگاه cnc در بازار امروز و تحریم‌هایی که موجود است، خرید دستگاه سی ان سی نو از برندهای اروپایی، ژاپنی و تایوانی، برای صنعتگران یا صاحبان کارخانه‌ها، ناممکن یا بسیار سخت خواهد بود. بنابراین گزینه‌هایی که در این موارد باقی می‌مانند، خرید دستگاه cnc نو از برندهای چینی یا خرید دستگاه cnc دست دوم از برندهای مشهور ژاپنی، اروپایی و تایوانی هستند. برای خرید دستگاه تراش cnc تایوانی می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای خرید دستگاه cnc نو باید به اطلاعاتی مانند ابعاد، کورس‌ها، توان اسپیندل و مواردی توجه کنید که توسط کارخانه‌های تولیدکننده منتشر می‌شوند. اما زمانی که قصد خرید دستگاه فرز cnc کارکرده یا دستگاه تراش دست دوم را دارید، به جز اطلاعات فنی دستگاه که در کاتالوگ موجود است، نیاز به سندی دارید که سلامت و عملکرد دستگاه و اجزای مختلف آن را بررسی می‌کند. در نتیجه نیاز به سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم خواهید داشت که در این زمینه به شما کمک می‌کند.

قسمت های مختلف سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم

در سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم، موارد مختلفی موردبررسی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

موجودیت یا عدم موجودیت قطعات و متعلقات بر روی دستگاه cnc

برای اینکه گزارش عملکرد دستگاه cnc دست دوم تکمیل شود، نیاز است که وضعیت موجودیت و سلامت قسمت‌های مختلف این ماشین مشخص شود. برای مثال کابین دستگاه وجود دارد یا نه و وضعیت سلامت آن به چه صورت است؟ در این مورد، کابین دستگاه از نظر داشتن مواردی مانند زنگ زدگی یا رنگ شدگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این موارد در مورد همه اجزای دستگاه فرز و تراش cnc مانند بستر میز، ابزارها و متعلقات ارزیابی و صحت سنجی خواهند شد. در نهایت مسائل جانبی مانند دفترچه‌های فنی برق و الکترونیک، دفترچه‌های نقشه‌های هیدرولیکی، راهنمای تعمیر و نگهداری دستگاه و موارد دیگر هم از نظر موجود بودن و سلامت بررسی خواهند شد.

بررسی محورها در سند تست ریپورت دستگاه های سی ان سی دست دوم

بررسی محورهای دستگاه

یکی دیگر از قسمت‌های اصلی در سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم، محورها هستند. در این قسمت موارد زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند:

  • اطلاعات مربوط به سلامت ظاهری هریک از محورها
  • میزان صدایی که محور در حین حرکت تولید می‌کند
  • میزان دقت و انحراف از راستا
  • لقی محور
  • توازی و تعامد محور
  • کاورهای محورها
  • لقی بال اسکرو که توسط ساعت اندیکاتور بررسی می‌شود
  • بیرینگ‌هایی که در محورها عمل می‌کنند

این موارد باید در همه محورها به صورت مجزا بررسی شوند و در نهایت هر مسئله ای که خارج از محدوده قابل قبول باشد، توسط کارشناس هایلایت و یادداشت خواهد شد. در نتیجه فروشنده موظف است که این عیوب را قبل از تحویل دستگاه به خریدار برطرف کند. علاوه بر این، مزیت استفاده از تست ریپورت دستگاه cnc در این زمینه این است که اگر وضعیت دستگاه با ادعاهای فروشنده تضادی داشته باشد، از یک ضرر بزرگ برای خریدار جلوگیری خواهد شد.

اسپیندل موتور

سلامت ظاهری، صدا و لقی‌های اسپیندل موتور هم در زمان تکمیل گزارش کارشناسی دستگاه cnc دست دوم کاملا بررسی خواهد شد و برای این کار از ابزارهای اندازه گیری دقیق استفاده می‌شود. در کنار این‌ها، موارد دیگری هم در زمان بررسی اسپیندل موتور ارزیابی می‌شوند که عبارتند از:

بررسی اسپیندل موتور در سند تست ریپورت دستگاه سی ان سی دست دوم

  • تعامد
  • کلمپ و آنکلمپ دستگاه که نشاندهنده توانایی اسپیندل در گرفتن یا رها کردن ابزار است
  • چیلر و سیستم خنک کاری

همه این بخش‌ها به صورت مجزا از نظر موجودیت و سلامت بررسی خواهند شد؛ پس اگر ایرادی داشته باشند توسط کارشناس در سند یادداشت می‌شود.

سیستم کنترل و دیگر قسمت‌ها

از دیگر بخش‌های مهم در گزارش کارشناسی عملکرد دستگاه cnc کارکرده، سیستم کنترلی است. در این مورد هم شاسی‌ها، مانیتور، کارت شبکه، پورت‌های USB، RS232، LAN و سیستم ارتباط با کامیپوتر بررسی خواهند شد. همچنین قسمت PLC و قدرت هم با بررسی تابلو برق، کنتاکتورها، رک، وضعیت استپ موتور و سروو موتور، درایوها، ترانس‌ها، میکروسوئیچ‌ها، نور کابین و لامپ کابین و رله‌ها ارزیابی خواهد شد.

بررسی سیستم کنترلر در سند تست ریپورت دستگاه سی ان سی دست دوم

علاوه بر این در دستگاه cnc اجزای مختلفی مانند تارت یا ابزار زنده، کانوایر، پراب، مرغک، لینت، تعویض ابزار، پالت و موارد دیگری وجود دارند که نیاز است بر اساس چک لیست کارشناسی موجود، در زمان خرید دستگاه cnc کارکرده به دقت بررسی شوند تا سلامت دستگاه به طور کامل تایید شود.

همچنین بخوانید: کنترلر cnc چیست

نکته مهم: برای اینکه کارشناس متوجه صحت عملکرد قسمت‌های مختلف در دستگاه cnc شود، یک خطای متعارف بر ای بخش‌های متفاوت در گزارش تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم در نظر گرفته شده است. این خطا، محدوده قابل قبول کمیت‌هایی مانند انحراف از راستای محورها یا توان اسپیندل را نشان می‌دهند که بر روی سلامت دستگاه تاثیر منفی نخواهد داشت.

اهمیت تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم

همانطور که می‌دانید قیمت دستگاه تراش cnc دست دوم و دستگاه فرز کارکرده بسیار زیاد است و از حدود 600 تا 700 میلیون تومان در ایران شروع می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه صرف شده و خرید دستگاه سالم، نیاز است که این دستگاه‌ها توسط یک کارشناس مورد ارزیابی قرار بگیرند.

اهمیت سند تست ریپورت در خرید دستگاه های سی ان سی دست دوم

اهمیت تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم زمانی مشخص می‌شود که شما قصد دارید سرمایه هنگفتی را برای خرید این دستگاه‌ها صرف کنید؛ در این صورت با داشتن این گواهی کارشناسی می‌توانید از سالم بودن ماشین cnc اطمینان حاصل کرده و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

کاربرد گزارش عملکرد دستگاه cnc دست دوم

گزارش عملکرد چند مولفه ای دستگاه cnc دست دوم را می‌توانیم به قرارداد فروش پیوست کنیم؛ زیرا به نوعی وضعیت کلی دستگاه در حین فروش را نشان خواهد داد. نکته مهم اینجا است که فروشنده قبل از تحویل ماشین cnc به خریدار موظف است که عیوب موجود را برطرف کرده و دستگاه را به صورت کامل به او بدهد. این موضوع از متضرر شدن خریدار تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

تهیه تست ریپورت به عهده چه کسی است؟

سند تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم دارای قسمت‌های مختلفی است که به صورت محرمانه در اختیار کارشناسان قرار می‌گیرند. در صورتی که قصد خرید ماشین cnc کارکرده را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در گروه انجینیک تماس بگیرید تا برای بررسی فنی و تهیه گزارش عملکرد، به محل مراجعه کنند. علاوه بر این، می‌توانید از دستگاه‌های cnc موجود در فروشگاه انجینیک خریداری کنید که همگی دارای تست ریپورت بوده و از نظر سلامت فنی تضمین می‌شوند.

سخن پایانی

تست ریپورت دستگاه cnc دست دوم یک گزارش عملکرد است که می‌تواند وضعیت اولیه دستگاه سی ان سی را مشخص کرده و به این ترتیب در قیمت گذاری آن هم تاثیر زیادی داشته باشد. در این مقاله از انجینیک ما به طور کامل به بررسی قسمت‌های مختلف در گزارش عملکرد پرداخته و اهمیت آن را بررسی کردیم. در صورت نیاز به خدمات کارشناسی دستگاه سی ان سی با کارشناسان انجینیک تماس بگیرید. برای آشنایی با روند انجام این کار در انجینیک بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

با مطالعه تست ریپورت شما می‌توانید اطلاعات کاملی را درباره وضعیت فعلی دستگاه به دست آورده و به این ترتیب از متضرر شدن خود جلوگیری کنید.

به طور کلی موجودیت و سلامت فنی قسمت‌های مختلف ماشین cnc مانند قسمت کنترلر، محور‌ها و اسپیندل در این گزارش عملکرد بررسی می‌شوند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *