معرفی انواع کنترلر فانوکانواع کنترلر فانوک در دنیای امروز از جمله قویترین و بهترین سیستم‌های کنترلی دستگاه‌های فرز و تراش CNC هستند. زیرا این برند ژاپنی، از ابتدای معرفی مفهوم کنترل عددی کامپیوتری، در زمینه تولید تجهیزات مختلف در این زمینه پیشرو بوده و همواره محصولاتی را با هدف افزایش بهره وری، تولید محصولات بهتر و کاهش هزینه‌ها به بازار عرضه کرده است. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم شما را با انواع کنترلر FANUC که برای دستگاه‌های سی ان سی استفاده می‌شوند، آشنا کنیم.

انواع کنترلر فانوک و کاربرد آن‌ ها

کنترلر یکی از مهمترین قسمت‌ها در انواع دستگاه‌های CNC است که به عنوان مغز آن عمل می‌کند. به همین دلیل برندهای مختلفی به تولید این ابزار با بالاترین کیفیت پرداخته اند که در مقاله برندهای مطرح تولیدکننده کنترلر CNC آن‌ها را معرفی کرده ایم. برند فانوک ژاپن، یک مفهوم عملیاتی را در کلیه سیستم‌های کنترلی خود مورداستفاده قرار می‌دهد که باعث شده انواع کنترلر فانوک، به راحتی قابل اجرا و برنامه ریزی بوده و به آموزش کمتری نیاز داشته باشند. علاوه بر این تعداد زیادی توابع سفارشی بر روی این سیستم‌های کنترلی نصب شده که امکان ارتقای نرم افزاری را برای شما فراهم می‌کند؛ در نتیجه می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر، ماشینکاری‌های پیچیده‌تر را انجام دهید.

در کلیه سیستم‌های کنترلی تولیدشده توسط این برند ژاپنی، از رابطی به نام iHMI یا intelligent Human Machine Interface  قرار گرفته که یک روش شهودی، ساده و کارآمد را برای تعامل اپراتور با انواع کنترلر فانوک فراهم کرده و رابط کاربری را تا حد امکان آسان می‌کند. در صورتی که قصد نصب و راه اندازی دستگاه CNC با کنترلر فانوک را داشتید، می‌توانید با متخصصان ما در انجینیک تماس بگیرید. در ادامه پرکاربردترین سری‌های کنترلر FANUC را به شما معرفی می‌کنیم:

کنترلرهای فانوک سری 30i، 31i و 32i-MIDEL B

یکی از پرکاربردترین انواع کنترلر فانوک، سری‌های 30i، 31i و 32i مدل B هستند که برای ماشین‌های سی ان سی بسیار پیچیده با تعداد محورهای زیاد به کار می‌روند. این سری از کنترلرهای فانوک معمولا در مواردی استفاده می‌شوند که نیازمند ماشینکاری با دقت و سرعت بالا باشیم؛ زیرا در ساخت آن‌ها از نرم افزار و سخت افزار فوق العاده ای استفاده شده که بالاترین بازدهی، دقت و کیفیت را ارائه می‌دهند. ویژگی‌های کلیدی کنترلر FANUC سری 30i، 31i و 32i مدل B عبارتند از:

کنترلر سی ان سی فانوک سری 30i، 31i و 32i-MIDEL B

  • مناسب برای ماشینکاری 5 محوره
  • دارای توابع تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یکپارچه و توسعه یافته
  • پشتیبانی از عملکرد دوگانه کنترل ایمنی
  • برنامه نویسی آسان از طریق راهنمای دستی i
  • امکان جلوگیری از ایجاد برخورد به دلیل داشتن سیستم بررسی تداخل سه بعدی
  • دارای توابع جبران پویا برای رسیدن به بالاترین سطح دقت
  • قابلیت پشتیبانی از چرخه ماشینکاری با سرعت بالا
  • دارای HMI و نمایشگر با رابط کاربری و بصری فوق العاده

کنترلر FANUC سری 0i مدل F

یکی دیگر از انواع کنترلر فانوک که در ماشین‌های CNC مخصوص فلزات مورداستفاده قرار می‌گیرد، سری 0i مدل F است. این نوع سیستم کنترلی، راه حل اساسی ایده آلی را برای برنامه‌های کنترلی چندگانه ارائه می‌دهد و از آخرین نسل سخت افزار و بسته کامل نرم افزاری استاندارد استفاده می‌کند. برای به حداکثر رساندن بهره وری در برنامه‌های خاصتر، می‌توان به راحتی عملکردهای اضافی را به صورت سفارشی بر روی کنترلر 0i مدل F برنامه ریزی کرد. مهمترین ویژگی‌های این نوع از کنترلرهای فانوک عبارتند از:

کنترلر سی ان سی فانوک مدل F 0i

  • مناسب برای ماشینکاری 4 محوره همزمان و 2+3 محوره
  • دارای بسته نرم افزاری یکپارچه برای
  • قیمت بسیار مناسب در مقایسه با شیوه عملکرد
  • دارای عملکرد یکپارچه کنترل ایمنی
  • برنامه نویسی آسان با استفاده از راهنمای دستی TURN MATE i
  • دارای توابع اضافی برای سفارشی سازی کنترلر

انواع کنترلر فانوک سری 0i-F PLUS

0i-F Plus از دیگر انواع کنترلر فانوک است که عملکرد بصری فوق العاده ای را در iHMI ارائه می‌دهد و در نتیجه رابط کاربری بسیار ساده ای دارد. به دلیل این رابط کاربری فوق العاده، استفاده از سری FANUC 0i-F Plus می‌تواند زمان ماشینکاری را کوتاه کند. علاوه بر این یک سری توابع اضافی بر روی این کنترلر cnc وجود دارد که امکان ایجاد عملکردهای سفارشی را برای شما فراهم می‌کند. ویژگی‌های کلیدی این سری از انواع کنترلر FANUC عبارتند از:

کنترلر سی ان سی فانوک سری 0i-F PLUS

  • طراحی مدرن
  • مجهز به قطعات با کیفیت بالا و فناوری ظریف
  • دارای توابع ویژه برای سفارشی سازی
  • دارای حافظه برنامه استاندارد تا 2 مگابایت

سری 35i مدل B کنترلر فانوک

از دیگر انواع کنترلر فانوک که در سیستم‌های CNC مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به 35i مدل B اشاره کرد. این سیستم کنترلی در درجه اول برای خطوط انتقال و دستگاه فرز CNC طراحی شده است و گزینه‌های نرم افزاری بسیار خوبی را برای پردازش موازی با دقت بالا و کاهش زمان ماشینکاری به شما ارائه می‌دهد. مهمترین ویژگی‌های سری 35i مدل B عبارتند از:

کنترلر سی ان سی فانوک مدل 35i B

  • توابع اضافی برای سفارشی سازی ساده
  • دارای عملکرد یکپارچه کنترل ایمنی خودکار
  • استفاده از بسته نرم افزاری یکپارچه
  • سازگار با دستگاه‌های CNC چندمحوره

همچنین بخوانید: کنترلر CNC چیست

انواع کنترلر فانوک در ایران

انواع کنترلر فانوک که در قسمت‌های قبلی معرفی شدند، کنترلرهایی هستند که این شرکت در حال حاضر بر روی خط تولید خود دارد. اما باید بدانید که به دلیل قدیمی بودن دستگاه‎ های CNC موجود در بازار، کنترلر FANUC نصب شده بر روی این دستگاه‌ها، از محصولات قبلی این شرکت هستند. در حال حاضر اغلب کنترلرهایی که در ایران وجود دارند، نسل‌های قبلی محصولات فانوک ژاپن هستند که عبارتند از:

  • فانوک 6

سری کنترلر فانوک 6 در سال 1980 توسعه یافته و دارای یک نمایشگر 14 اینچی بود؛ این گزینه از انواع کنترلر فانوک که به عنوان نسل اول کنترلرها شناخته می‌شود، دارای عملکرد برنامه نویسی بهینه است و در انواع مراکز ماشینکاری و دستگاه‌های تراش به کار می‌رود.

علاوه بر این، نسل‌های دیگر کنترلر فانوک در دستگاه‌های سی ان سی موجود در بازار استفاده می‌شوند که از قرار زیر هستند:

  • فانوک 10
  • فانوک 11
  • OM
  • OMD
  • فانوک 16
  • فانوک 18
  • فانوک 21

نکته مهم: در صورتی که در کنار نام هریک از این کنترلرها حرف M قرار بگیرد، یعنی متناسب با دستگاه فرز CNC ساخته شده و قرار گرفتن حرف T در کنار نام آن، به معنای تناسب با دستگاه تراش CNC است. یعنی 18-M مخصوص فرز و 18-T مخصوص تراش خواهد بود.

معرفی بخش های مختلف انواع کنترلر فانوک

معرفی بخش های مختلف انواع کنترلر فانوک

انواع کنترلر فانوک به دو صورت Stand Alone یا نصب بر روی دستگاه قابل استفاده هستند و می‌توانند راه حل‌های نرم افزاری بسیار پیشرفته ای را در اختیار شما قرار دهند. به همین دلیل شما گزینه‌های زیادی برای پیکربندی دستگاه در اختیار خواهید داشت که امکان انجام عملیات ماشینکاری مختلف را برایتان فراهم می‌کند. ما در گروه انجینیک انواع خدمات تعمیر کنترلر فانوک را به شما ارائه می‌دهیم؛ پس اگر با سیستم کنترلی فانوک به مشکل برخوردید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. انواع کنترلر FANUC دارای 3 بخش اصلی هستند که عبارتند از:

– نمایشگر

نمایشگر LCD یکی از بخش‌های مهم در انواع کنترلر فانوک است که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی جایگاه مخصوص در بدنه دستگاه CNC متصل شود یا اینکه به صورت یک قطعه جداگانه که با فیبر نوری به دستگاه متصل می‌شود، مورداستفاده قرار بگیرد. اندازه LCD‌هایی که بر روی دستگاه نصب می‌شوند، برابر 8.4 تا 15 اینچ است و معمولا حالت لمسی دارند.

– ورود دستی اطلاعات یا MDI

یکی دیگر از بخش‌های اصلی در انواع کنترلر فانوک، MDI یا Manual Data Input است که در سه نوع کوچک، با اندازه استاندارد و 68 کلیدی به بازار عرضه می‌شود. با استفاده از کلیدهایی که در بخش MDI قرار گرفته اند، می‌توانید کارهایی مانند ریست کردن دستگاه، جابجایی میان قسمت‌های مختلف در نمایشگر، رفتن به منو و help را انجام دهید.

– پنل عملکردی ماشین یا MOP

یکی دیگر از بخش‌های مهم در انواع کنترلر فانوک، به نام MOP یا Machine Operation Panel شناخته می‌شود که امکانات اضافی مربوط به حفظ ایمنی دستگاه را برای شما فراهم می‌کند. همه دکمه‌های این پنل کنترلی مجهز به کلیدهای سیمی دوتایی و سوئیچ‌های بازدارنده هستند که می‌توانند امنیت ماشینکاری را در مواقع اضطراری افزایش دهند. به عبارت بهتر سیستم FANUC Dual Check Safety از طریق این بخش فعال شده و حتی امکان ایجاد تنظیمات امنیتی سفارشی را هم فراهم می‌کند.

سخن پایانی

دستگاه‌های CNC با انواع کنترلر فانوک را می‌توان در دسته بهترین ماشین‌های سی ان سی در بازار قرار داد. به دلیل امکانات فوق العاده ای مانند قابلیت سفارشی سازی، امکان کنترل امنیت خودکار و سازگاری با عملیات ماشینکاری چند محوره، از انواع کنترلر FANUC در دستگاه‌های سی ان سی از برندهای مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله سری‌های پرکاربرد سیستم‌های کنترلی فانوک را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید برای خرید دستگاه فرز CNC با کنترلر فانوک یا دستگاه تراش CNC با کنترلر فانوک با ما در انجینیک تماس بگیرید.

امکاناتی مانند مدیریت ابزارها، پردازش داده‌ها، تنظیمات دستی و عملیات نگهداری از سیستم با استفاده از این کنترلرها قابل انجام هستند.

کنترلر FANUC سری 0i به دلیل اینکه با دستگاه‌های معمولیتر سر و کار داشته و سیستم ساده‌تری را ارائه می‌دهد، در بیشتر دستگاه‌های CNC مورداستفاده قرار می‌گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

۲ دیدگاه در “معرفی انواع کنترلر فانوک

  1. سیامک بازیاری گفت:

    واقعامسخره هستش که کنترل با این نام ونشان نمیتواند نفوذتراشی کند.سیکل جی ۷۳ گزینه نامناسبی برای بهره وری است.لطفا اگر روش خاصی برای راه اندازی نفوذتراشی در کنترل فانوک وجود دارد راهنمایی کند.متشکریم.

  2. مجیدقاجاری گفت:

    باسلام کنترل پنل فانوک تول افست و رفرنس ندارد برای تعریف افست جدید ادیت فرمت میاد چکار کنم تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *