مقایسه استپ موتور CNC و سروو موتور CNCدر زمان خرید دستگاه CNC باید بدانید که انتخاب نوع موتور از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا قدرت و دقت موتور است که دقت دستگاه را مشخص کرده و بازخورد ایده آل را برای ماشین‌های چند محوره و تولید قطعات با هندسه‌های پیچیده را فراهم می‌کند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم سروو موتور CNC و استپ موتور CNC را با هم مقایسه کرده و بگوییم که کدامیک گزینه بهتری برای شما است.

انواع متداول موتور‌های ماشین CNC

به طور کلی سروو موتور و استپ موتور از رایج ترین موتور‌هایی هستند که در دستگاه‌های CNC استفاده شده و برای تبدیل ورودی‌ها به عمل مورد نظر اپراتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه نحوه کار سروو موتور CNC و استپ موتور CNC را با هم مقایسه کرده ایم.

این صفحه را هم ببینید: کارشناسی دستگاه CNC

استپ موتور CNC چطور کار می‌کند؟

استپ موتور cnc  چگونه کار می کند

استپ موتور CNC از پله‌هایی با اندازه مساوی تشکیل شده که در اطراف یک سیلندر قرار گرفته اند. در کاربرد‌های مربوط به ماشین سی ان سی، معمولا 200 پله با قطب مغناطیسی برای چرخش کامل وجود دارد و 180 پله برای 180 درجه چرخش استفاده می‌شود. بسته به اندازه استپ موتور CNC می‌توان ولتاژ مناسب و میزان مصرف دستگاه را مشخص کرد.

نکته مهم اینجا است که هرچه تعداد گام‌های استپ موتور سی ان سی کوچکتر باشد، دقت دستگاه بیشتر بوده و امکان حرکت با وضوح بالاتری فراهم می‌شود. باید بدانید که هیچ سنسوری در استپ موتور CNC برای فیدبک دادن درباره اندازه گیری مکان یا کنترل حرکت وجود ندارد؛ در نتیجه این موتور‌ها حلقه باز (open loop) هستند. با این حال به دلیل نصب ساده و قیمت مناسب، می‌توانند در برنامه‌های سبک مورداستفاده قرار بگیرند.

سروو موتور CNC چطور کار می‌کند؟

سروو موتور cnc  چگونه کار می کند

سروو موتور CNC برای افزایش دقت دستگاه و کنترل سرعت فرایند، متکی به یک حلقه بسته  (close loop) است؛ به این معنا که یک سیستم فیدبک دارد و می‌تواند کنترل موقعیت دقیق را فراهم کند. به همین دلیل برای ماشین‌های صنعتی پیشرفته با دقت، سرعت و گشتاور بالا، سروو موتور CNC در مقایسه با استپ موتور انتخاب بهتری است. زیرا این موتور‌ها گشتاور بیشتری را فراهم می‌کنند و امکان حرکت با وضوح بالاتر را دارند.

مقایسه استپ موتور و سروو موتور CNC

مقایسه سروو موتور و استپ موتور cnc

به دلیل تفاوت‌های اساسی در نحوه عملکرد، سروو موتور CNC و استپ موتور CNC دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستند. به طور کلی سروو موتور‌ها برای ماشین‌های صنعتی پیشرفته با دقت، سرعت و گشتاور بالا مناسب هستند؛ اما استپر موتور‌های در ماشین‌های کارگاهی با نرخ تولید کمتر استفاده می‌شوند. در ادامه جنبه‌های مختلف این موتور‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم:

هزینه

به دلیل اینکه سروو موتور‌ها نیاز به دستگاه‌های فیدبک دارند، معمولا قیمت بیشتری در مقایسه با استپ موتور CNC خواهند داشت. با این حال، این هزینه برای کار‌های دقیق می‌تواند یک سرمایه گذاری باشد و توانایی انعطاف پذیری بالایی را فراهم کند.

همچنین بخوانید: قیمت دستگاه CNC تراش

گشتاور

به طور معمول گشتاور استپ موتور CNC در شتاب گیری سریع و در سرعت‌های بالا، کاهش پیدا می‌کند؛ با این حال به دلیل آهنربا‌های قدرتمندی که در سروو موتور‌ها استفاده شده، می‌توانند نهایت گشتاور خود را حتی در سرعت‌های بالا هم حفظ کنند. حتی برخی از سروو موتور‌ها می‌توانند گشتاور نامی‌ خود را برای دوره‌های کوتاه، دو برابر کنند که برای توقف، راه اندازی و معکوس کردن اسپیندل‌ها مناسب هستند. امروزه سروو موتور CNC با گشتاور‌های مختلفی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید بسته به نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

ماندگاری

سروو موتور CNC دارای قطعاتی برای ارائه فیدبک و بازخورد است و برس‌هایی دارد که نیرو را منتقل می‌کنند؛ حتی در برخی مواقع گیربکس هم در ساختار آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل نیاز به نگهداری کمتری در مقایسه با استپ موتور CNC دارد و طول عمر آن بیشتر است.

تکرار پذیری و دقت استپ موتور و سروو موتور

تکرارپذیری و دقت استپ موتور و سروو موتور

اضافه شدن یک دستگاه فیدبک اختصاصی به سروو موتور باعث شده که وضوح بسیار بیشتری در مقایسه با استپ موتور داشته باشد. در نتیجه دقت سروو موتور CNC بسیار بیشتر از استپ موتور CNC است و امکان از دست دادن یک گام در آن وجود ندارد.

سرعت

سروو موتور CNC قادر است اوج عملکرد خود را در سرعت‌های بسیار بالا، حتی تا چند هزار دور در دقیقه حفظ کند. در نتیجه از سروو موتور برای ماشینکاری سرعت بالا استفاده می‌شود و بیشتر در برش‌های دقیق یا کار با مواد سخت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

سروو موتور CNC و استپ موتور CNC هر دو جایگاه ویژه ای در دنیای طراحی ماشین‌های سی ان سی دارند. با این حال سروو موتور‌ها از نظر قابلیت‌ها و سخت افزار گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. به همین دلیل برای کار‌های پیچیده یا سرعت بالا، استفاده از سروو موتور CNC توصیه می‌شود.

سوالات متداول

علت محبوبیت بیشتر سروو موتور CNC چیست؟

امکان استفاده از برنامه نویسی های پیچیده، کنترل بار مناسب، شتاب مدیریت شده و ریپل گشتاور کنترل شده از اصلی ترین مزایای سروو موتور CNC هستند.

استپ موتور CNC برای کار در چه سرعت‌هایی مناسب است؟

از استپ موتور CNC بیشتر برای کار در سرعت‌های کمتر از 1200 دور بر دقیقه استفاده می‌شود.

مقالات مشابه
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *