روش های انتقال داده از CNC به کامپیوترهر اپراتور دستگاه سی ان سی نیاز دارد که برنامه‌های دستگاه را از کنترلر‌های داخلی و خارجی کنترل کرده و برای جلوگیری از اشتباه یا ایجاد تغییرات ناخواسته، آن‌ها را در چند منبع نگهداری کند. به همین دلیل نیاز به اطلاع از روش های انتقال داده از CNC به کامپیوتر دارد تا بتواند داده‌ها را برای اجرای دوباره یک طرح یا تکرار مجدد پروژه، در جایی مطمئن نگهداری کند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی انواع داده‌ها در دستگاه CNC و راه‌های انتقال داده از دستگاه CNC به کامپیوتر بپردازیم و بهترین آن‌ها را معرفی کنیم.

انواع داده ها از CNC

برای اینکه بتوانید بهترین روش انتقال داده از CNC به کامپیوتر را پیدا کنید، نیاز است که نوع داده را بشناسید. در حال حاضر 4 نوع داده در دستگاه‌های سی ان سی وجود دارند که عبارتند از:

انواع داده ها برای انتقال از CNC به کامپیوتر

  • داده های سیستمی‌

هر دستگاه CNC متناسب با ماشین ابزاری که به آن متصل است، داده‌های سیستمی‌ را برای ارائه بازخورد یا جبران خطا‌های ایجاد شده، به وجود می‌آورد. این داده‌ها در واقع یک سری پارامتر و داده‌های کنترل کننده هستند که توسط PLC ایجاد می‌شوند و در صورت بروز خرابی در دستگاه، می‌توانند آن را به آخرین حالت قبل از خرابی برگردانند. به عبارت بهتر، داده‌های سیستمی‌ یک نوع بک آپ یا پشتیبان هستند که به تکنسین تعمیر دستگاه CNC کمک می‌کند دستگاه را در مدت زمان کوتاهتری راه اندازی نماید. در نتیجه شما باید پشتیبان گیری منظم را از داده‌های سیستمی‌ CNC انجام دهید.

  • داده های فیکسچر آفست

زمانی که یک کار توسط دستگاه CNC انجام می‌شود، مقادیری از افست ثابت در آن ذخیره خواهد شد که به شکل یک سری دستورات تنظیم داده G10 است؛ به عبارت بهتر داده‌های فیکسچر آفست، کد‌هایی هستند که برای کالیبراسیون تنظیمات در زمان انجام دستورات مشابه استفاده می‌شوند. به طور معمول دستگاه‌های CNC با کنترلر فانوک، امکان ایجاد تنظیمات کالیبراسیون را تنها با فشار دادن چند دکمه برای شما فراهم می‌کنند که می‌توانید با انتقال آن‌ها به کامپیوتر، هر بار دستورات مشابه را بدون خطا اجرایی کنید.

همچنین بخوانید: روش های کالیبراسیون دستگاه CNC

  • داده های آفست ابزار

یکی دیگر از انواع داده‌های CNC مربوط به آفست ابزار است که می‌تواند تنظیمات مختلف مانند هندسه، میزان سایش، شعاع برش و غیره را به شما خروجی دهد. همانند فایل آفست فیسکچر، این فایل هم حاوی یک سری کد G10 است که با مونتاژ ابزار‌های جدید یا ایجاد هندسه‌های تازه، تغییر می‌کند. شما می‌توانید از این داده‌ها در نرم افزار‌هایی مانند اکسل خروجی گرفته و ابزار‌های خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.

  • متغیر‌های ماکرو سفارشی

نوع دیگری از داده‌ها در دستگاه‌های CNC متغیر‌های ماکرو سفارشی هستند که پروب‌های اسپیندل از آن‌ها به عنوان مقادیر کالیبراسیون استفاده می‌کنند. این داده‌ها برای تنظیم تایمر‌ها، ثابت‌های سیستم و برخی از متغیر‌های خاص استفاده می‌شوند.

بهترین روش های انتقال داده از CNC به کامپیوتر

بسته به نوع دستگاه CNC و حجم داده‌ها، روش های مختلفی برای انقال داده از CNC به کامپیوتر وجود دارد. در گذشته از دیسک‌های فلاپی برای این کار استفاده می‌شد، اما امروزه رابط‌های سریال استاندارد مانند RS232، V24 و RS485 برای ایجاد ارتباط سیمی‌ جایگزین شده اند. از این روش بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که دستگاه CNC حافظه کمی‌ دارد و نیاز به انتقال دائمی‌ داده‌ها وجود خواهد داشت. علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از اترنت، کابل‌های LAN یا وای فای هم دستگاه سی ان سی خود را به کامپیوتر وصل کنید. برای آشنایی با مراحل اتصال دستگاه CNC به کامپیوتر می‌‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع داده‌ها در دستگاه CNC پرداخته و روش هایی را برای انتقال آن‌ها به کامپیوتر معرفی کردیم. دقت داشته باشید که با توجه به حجم داده‌ها، زمان و روش انتقال داده از CNC به کامپیوتر متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید برای آموزش اپراتوری دستگاه CNC و یادگیری روش های بیشتر برای انجام این کار با ما در انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از داده‌های CNC در کامپیوتر خروجی دلخواه گرفت؟

بله. شما می‌توانید از نرم افزار‌های رایجی مانند اکسل برای گرفتن خروجی از داده‌های CNC در کامپیوتر استفاده کنید.

بهترین روش انتقال داده از CNC به کامپیوتر چیست؟

بهترین روش برای انتقال داده از CNC به کامپیوتر بر اساس حجم داده‌ها، فاصله دو دستگاه از هم، نوع کنترلر، نوع داده و نوع کامپیوتر تعیین می‌شود.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *