9 نکته مهم در خرید دستگاه تراش CNC نوامروزه کارگاه‌های تراشکاری زیادی در سطح کشور مشغول به کار هستند و هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که به دنبال راه‌اندازی کارگاه تراشکاری مستقل خود هستند. راه‌اندازی یک این کسب و کار نیازمند تجهیز کردن آن به دستگاه‌های فرز و تراشکاری است. یکی از دستگاه‌های مورد نیاز در این فرایند، دستگاه تراش CNC است که هنگام خرید آن باید اطلاعات فنی لازم را داشته باشید.

این نوع از دستگاه‌ها به دو صورت نو و دست دوم به بازار عرضه می‌شوند که برای خرید هریک از آن‌ها باید نکاتی را در نظر داشته باشید. مهم‌ترین نکات در خرید دستگاه تراش CNC نو و آکبند از قرار زیر هستند:

1- نیازسنجی و بررسی نوع کاربرد

در مراحل اولیه خرید دستگاه تراش CNC بدون داشتن اطلاعات فنی و تحلیل درست، نمی‌توان تشخیص داد که آیا یک دستگاه نو بهتر است یا یک دستگاه دست دوم؟ زیرا در مرحله اول نیاز است که شما نیازهای خود را بررسی کنید و متناسب با آن‌ها به خرید دستگاه اقدام کنید. کاملا طبیعی است که دستگاه‌های صنعتی کارکرده به دلیل گرما، اصطکاک و استهلاک، دیگر توان اولیه را ندارند و ممکن است بهره‌وری کار شما را کاهش دهند. به علاوه در این موارد معمولا خرابی‌های دستگاه، هزینه‌ها را بالا می‌برد. این در حالی است که خرید دستگاه تراش CNC نو و تمیز دیگر هزینه‌های اضافی برای شما ندارد و بهره‌وری کار شما را افزایش می‌دهد.

نکاتی که با توجه به نیازمندی کار خود در هنگام خرید دستگاه تراش باید در نظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • نوع ابزاری که با آن کار می‌کنید و سرعت مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.
  • به دقت ماشین‌کاری با توجه به نوع ابزار خود توجه کنید. البته برای کارهای مختلف، میزان دقت متفاوت است.
  • دستگاهی را باید انتخاب کنید که در زمان موردنظر شما، بتواند سرعت کافی را داشته باشد. در واقع تراش سی ان سی باید از بالاترین بازدهی برخوردار باشد. به طور قطع، دستگاهی که توانایی پایینی دارد و بازدهی مورد نظر شما را برآورده نمی‌کند، به هیچ وجه برای انجام کار مناسب نیست و ممکن است هزینه‌های جانبی برای شما به همراه داشته باشد.

توجه به تعداد محورهای دستگاه تراش سی ان سی

2- توجه به تعداد محورها

اینکه برش در دستگاه تراش سی ان سی چه کیفیتی داشته باشد و چگونه انجام شود، به فاکتوری مهم، یعنی تعداد محورهای دستگاه بستگی دارد. این ابزارها تعداد محورهای متفاوتی را دارند که این تعداد می‌تواند بین سه تا نه محور باشد. البته در بازار ایران تنها دستگاه تراش cnc محور C و Y وجود دارند و مواردی که بیشتر از 5 محور دارند، تنها در کاربردهای خاص استفاده می‌شوند. اگر هدف برش‌های سه‌بعدی و پیچیده باشد، دستگاه باید تعداد محور زیادتری داشته باشد. لازم است بدانید که هرچه تعداد محورها بالاتر باشد، قیمت دستگاه نیز افزایش می‌یابد. برای اینکه درباره تفاوت‌های این دستگاه‎ها اطلاعات بیشتری به دست آورید، پیشنهاد می‌دهیم مقاله بررسی محورهای تراش CNC و تفاوت های آن ها را مطالعه کنید.

3- بودجه

کاملا درست است که موارد ذکرشده در بخش قبلی هنگام خرید یک دستگاه تراش CNC نو اهمیت دارند، اما مهم‌ترین عامل بودجه مورد نظر شما است. زیرا ممکن است شما دستگاهی را متناسب با میزان بازدهی که ارائه می‌دهد، میزان دقت ماشین‌کاری، نوع ابزار و سرعت کاری که در کارگاه خود نیاز دارید، انتخاب کنید، اما بودجه مورد نیاز برای خرید آن را نداشته باشید. باید بدانید که سلامت دستگاه و میزان ایمنی قطعات آن و همچنین سال ساخت از عوامل موثر بر روی قیمت تراش CNC هستند. دستگاه‌های دست دوم اصولا بین 30 تا 50 درصد ارزان‌تر هستند؛ اما از طرفی تأمین هزینه لازم برای خرید دستگاه نو و آکبند، به دلیل افزایش بازدهی شما می‌تواند سودمندتر باشد. پس بهتر است سعی کنید دستگاهی نو و تر و تمیز را خریداری کنید.

اطمینان از سلامت قطعات مصرفی و حرکتی

4- اطمینان از سلامت قطعات مصرفی و حرکتی

سلامتی قطعات مصرفی و حرکتی دستگاه تراش CNC از مسائلی است که هنگام خرید آن باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند این موضوع در زمان خرید دستگاه‌های دست دوم اهمیت بالاتری دارد، اما باید در خرید دستگاه نو هم به آن دقت شود. زیرا گاهی اوقات حمل و نقل نادرست باعث می‌شود که این قطعات دچار مشکل شوند و نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

5- دقت به موقعیت اسپیندل

 در دستگاه تراش CNC از اسپیندل برای انتقال حرکت الکتروموتور و نگه داشتن ابزار برشی استفاده می‌شود. در شما متناسب با نوع کاری که انجام می‌دهید باید دستگاهی با سرعت اسپیندل مناسب را خریداری کنید. برای اطلاع از مقدار سرعت اسپیندل دستگاه می‌توانید به کاتالوگ آن توجه کنید. برای مثال اگر نیاز به دستگاه تراش CNC برای برش طلا و جواهرات دارید، به دستگاهی با سرعت 60 هزار دور در دقیقه نیاز دارید. به علاوه تعداد دور مناسب برای برش چوب، باید بین 18 تا 36 هزار دور در دقیقه باشد.

شما هنگام خرید دستگاه باید به میزان عبور شفت از داخل اسپیندل توجه کنید که برای فهمیدن آن باید به مورد max bar diameter در کاتالوگ محصول دقت کنید. اسپیندل دستگاه باید در برابر حرارت زیاد و گرد و خاک محافظت شود؛ زیرا این عوامل بعد از مدتی خرابی این قطعه را به دنبال دارند. امروزه محصولی به نام ماشین تراش مولتی اسپیندل سی ان سی در بازار ارائه می‌شود که به شما برای انجام عملیات پیچیده و طراحی و ساخت قطعات جزئی کمک زیادی خواهد کرد.

توجه به قطر و نوع سه نظام دستگاه

6- توجه به نوع سه نظام

شما هنگام خرید دستگاه تراش CNC باید به قطر سه نظام توجه کنید که معمولا روی بدنه دستگاه یا کاتالوگ آن توسط سازنده ثبت شده است. قطر سه نظام با سرعت اسپیندل متناسب است. برای مثال سه نظامی با قطر 8 اینچ با سرعتی بین 4000 تا 4500 دور در دقیقه سازگار است. در حالی که محدوده سرعت متناسب با یک سه نظام 10 اینچی، بین 2500 تا 3500 دور بر دقیقه است. اگر زمانی نیاز به تعویض سه نظام داشته باشید و بخواهید قطر آن را بزرگ‌تر کنید، توجه به استانداردهای تعویض در مورد گشتاور، توان اسپیندل و دور متناسب با قطر الزامی است.

7- بررسی مشخصات مکانیکی مانند گشتاور و سرعت چرخش

در زمان خرید دستگاه تراش CNC باید در مورد مشخصات مکانیکی اصلی دستگاه مانند گشتاور، سرعت چرخش و سرعت حرکت محورها متناسب با نوع کار خود از فروشنده اطلاعات لازم را دریافت کنید. مهم‌ترین مشخصات مکانیکی ماشین‌های تراش از قرار زیر هستند:

گشتاور

اگر کار شما در کارگاه، سوراخ‌کاری روی استیل با قطرهای بزرگ یا روی قطعات ریخته‌گری است، باید از مقادیر مربوط به گشتاور و توان موتور دستگاه حتما مطلع شوید. اما اگر روی اندازه‌های کوچک کار می‌کنید، سرعت اسپیندل مهم‌تر از قدرت دستگاه است.

سرعت چرخش

سرعت چرخش مربوط به بیشترین مقدار قطر قطعه است که قابلیت چرخش روی سه نظام را بدون برخورد با قطعات دیگر مانند گاردها داشته باشد. این عدد می‌تواند از ماکزیمم مقدار قطر ماشین‌کاری بیشتر باشد. قطر ماشین‌کاری مربوط به بزرگ‌ترین قطعه‌ای است که توانایی چرخش روی دستگاه را بدون داشتن مشکل با اجزای دیگر داشته باشد.

شناخت برندهای مطرح دستگاه تراش  CNC

8- شناخت برندهای مطرح دستگاه تراش  CNC

شما با شناخت برندهای مطرح دستگاه تراش CNC می‌توانید خرید موفق‌تری داشته باشید. یک برند معتبر توانایی ارائه دستگاه‌های تراش با دقیق‌ترین مشخصات در عین داشتن مناسب‌ترین قیمت را دارد. ما در زیر چند برند مطرح دستگاه تراش CNC در ایران را معرفی می‌کنیم:

  • Nakamura cnc (برند ژاپنی معروف)
  • Hurco (برندی که برنامه‌های کنترلی آسان را ارائه می‌دهد)
  • تولیدکننده آلمانی DMG Mori
  • Brother (تولیدکننده دستگاه‌های CNC کوچک و ارزان)
  • Fanuc (تولیدکننده دستگاه‌های مناسب برای مته‌کاری و حفاری)
  • Okuma (تولیدکننده دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه)

9- اعتبار فروشگاه عرضه کننده

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید دستگاه‌های تراش CNC نو و آکبند باید در نظر داشته باشید، این است که دستگاه را از هرجایی نخرید و به شرکت‌های معتبر که دانش فنی لازم را دارند، مراجعه کنید. تضمین اعتبار شرکت و شناخت درست آن، می‌تواند تضمینی برای خرید شما باشد.

سخن پایانی

خرید هر دستگاهی نیازمند کسب اطلاعات و دانش مربوط به آن است. نداشتن اطلاعات و دانش کافی هنگام خرید ماشین‌های صنعتی می‌تواند ضرر و زیان زیادی را به شما وارد کند. خرید دستگاه تراش CNC نو و آکبند نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما باید هنگام انجام این کار به نکات زیادی توجه داشته باشید تا متناسب با نیاز خود، درست‌ترین و کارآمدترین دستگاه را خریداری کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کافی در مورد خرید ماشین تراش CNC را در اختیار شما قرار دهیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید آن اقدام کنید.

سؤالات متداول

  • توان و گشتاور دستگاه تراش CNC چه مقدار باید باشد؟

مقدار توان موتور و گشتاور دستگاه روی بدنه آن یا کاتالوگ ذکر شده است. این‌که توان و گشتاور چه میزانی باید باشد، کاملا بستگی به نوع کاری دارد که شما در کارخانه یا کارگاه خود انجام می‌دهید. زیرا متناسب با نوع ماده مانند چوب، سنگ، طلا و یا هر فلز دیگری، مقدار توان و گشتاور دستگاه تعیین می‌شود.

  • چه عواملی در قیمت دستگاه CNC تأثیرگذار است؟

اندازه دستگاه، نوع موتور، تعداد محورها و سرعت آن‌ها، سه نظام، سرعت اسپیندل و میزان بازدهی مورد نظر شما از عوامل تأثیرگذار در قیمت دستگاه تراش CNC است.

  • آیا حتماً باید دستگاه تراش CNC نو و آکبند خریداری کرد؟

اگر میزان بازدهی و کارایی دستگاه برایتان اهمیت دارد و کار شما از آن دسته کارهایی است که نیازمند تحویل سریع قطعات در مدت‌زمانی مشخص است، توصیه می‌شود که حتما دستگاه‌های تراش نو و جدید را خریداری کنید، زیرا دستگاه‌های صنعتی بعد از مدتی، به دلیل گرما و استهلاک دچار خرابی می‌شوند و می‌توانند هزینه‌های شما را افزایش و میزان سوددهی را کاهش دهند. اما اگر بودجه چندانی برای خرید دستگاه نو ندارید، باید به سراغ دستگاه‌های تراش دست دوم بروید.  در این مورد برای خرید یک ماشین تراش خوب، بهتر است مقاله فاکتورهای مهم در خرید دستگاه سی ان سی دست دوم را مطالعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *