9 نکته مهم نگهداری دستگاه cncنگهداری دستگاه cnc از اقداماتی است که می‌تواند طول عمر این ماشین را افزایش داده و تا حد زیادی از خراب شدن آن جلوگیری کند. به همین دلیل شما باید اصول این کار را بدانید تا بتوانید شرایط مطلوبی را برای کار با آن‌ها فراهم کنید. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم مهم‌ترین مواردی را که باید در نگهداری دستگاه سی ان سی در نظر داشته باشید، به شما گوشزد کنیم.

1- انجام بررسی های روزانه

برای نگهداری از دستگاه cnc نیاز است که بعضی از قسمت‌ها را به صورت روزانه کنترل کرده و آن‌ها را تمیز کنید. این کار از بروز خطاهای ساده‌ای مانند ایجاد اختلال در سیستم‌های هیدرولیک و خنک‌کننده جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب می‌توانید فشار سه نظام را تنظیم کرده یا از ایده آل بودن فشار سیستم هیدرولیک اطمینان حاصل کنید. همچنین سلامت سیستم خنک‌کننده را هم بررسی کرده و در نهایت دستگاه شما عملکرد مناسبی خواهد داشت.

2- روغن کاری و نظافت دستگاه سی ان سی

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در تعمیر و نگهداری دستگاه cnc در نظر داشته باشید، روانکاری و نظافت قسمت‌های مختلف آن است. شما باید قسمت‌های مختلف دستگاه، به ویژه نواحی را که با روغن سر و کار دارند، به طور مرتب تمیز کنید. در غیر این صورت گرد و غبار موجود در این قسمت‌ها می‌تواند مانع از عملکرد درست دستگاه شده یا حتی آن را خراب کند.

روغن کاری و نظافت دستگاه سی ان سی

برای تمیز کردن دستگاه‌های سی ان سی معمولا از الکل، برس‌های کوچک، مقداری پارچه نرم، آب و لاستیک منعطف نیاز دارید. با استفاده از این مواد باید همه قسمت‌های فلزی و روغنی را به صورت کامل نظافت کرده و سپس دوباره روغن‌کاری کنید تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود.

این صفحه را هم ببینید: خرید انواع دستگاه تراش cnc دست دوم و نو

3- تمیز کردن فیلتر هوا

تمیز کردن فیلتر هوا یک بخش مهم در فرایند نگهداری از دستگاه cnc است؛ زیرا عملیات خنک کاری دستگاه بستگی به عبور هوا از این فیلتر دارد. باید دقت کنید که دستگاه در یک محیط تمیز کار می‌کند؛ زیرا تجمع گرد و غبار بر روی این فیلترها می‌تواند اختلال زیادی را در کار سیستم ایجاد کند.

4- بررسی محورهای دستگاه cnc

بررسی محورهای دستگاه cnc

محورها و ریل‌های دستگاه سی ان سی از قسمت‌های مهمی هستند که باید به طور مرتب بازبینی و کنترل شوند. شما باید این محورها را به از نظر صدا و تنظیم موقعیت به طور مرتب بررسی کنید. همچنین تمیز بودن آن‌ها را هم مدنظر قرار داده و مانع از جمع شدن گرد و غبار بر روی محورها شوید.

5- بازبینی موتور اسپیندل و تسمه های آن

معمولا توصیه می‌شود که بعد از گذشت 500 ساعت از کارکرد دستگاه cnc، باید مطمئن شوید که اتصالات موتور کاملا محکم هستند و در صورت نیاز آن‌ها را تمیز کنید. به علاوه پولی‌ها و پروفیل تسمه کام هم نیاز به نظافت دارند.

همچنین ببینید: قیمت دستگاه cnc فرز

6- بررسی کشش تسمه

بررسی کشش تسمه دستگاه cnc

در نگهداری دستگاه cnc باید کشش تسمه را در میان دو پولی به خوبی بررسی کنید؛ زیرا در صورت زیاد بودن این کشش، بار زیادی به بلبرینگ‌ها وارد می‌شود. در نتیجه بازدهی دستگاه سی ان سی پایین آمده و صدای تولیدشده افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر شل بودن این تسمه هم باعث سر خوردن آن از جای خود شده و ضمن افزایش گرمای تولیدی، طول عمر تسمه را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

7- نگهداری واحد هیدرولیک

واحد هیدرولیک در دستگاه سی ان سی وظیفه دارد که فشار و دبی روغن را تنظیم کرده و عملکرد سه نظام و مرغک را کنترل کند. به همین دلیل در نگهداری دستگاه cnc باید فشار لازم برای تنظیم حرکت این دو قسمت را بر اساس تکنولوژی ساخت قطعات تنظیم و فیلتر مسیر مکش را تمیز کنید. همچنین نیاز است که به صورت روزانه سطح روغن دستگاه را کنترل کرده و در صورت نیاز، در آن روغن بریزید. از سوی دیگر باید پس از گذشت 6 ماه یا 1000 ساعت از عملکرد دستگاه، فیلتر مسیر برگشت را تعویض کنید.

همچنین بخوانید: نقش سیستم هیدرولیک در دستگاه تراش

8- ارزیابی سطح روغن

واحد روغن‌کاری مرکزی در دستگاه cnc وظیفه دارد که سطوح محورها و یاتاقان‌های کله گی را روانکاری کند؛ در نتیجه باید به صورت روزانه سطح روغن و میزان فشار آن را چک کنید.

ارزیابی سطح روغن در دستگاه cnc

همچنین نیاز است که هر 2000 ساعت یک بار یا در پایان هر سال، فیلتر مسیر مکش پمپ را تعویض کنید. باید بدانید که معمولا هر 10 دقیقه یک بار روغن‌کاری خودکار انجام می‌شود و مصرف استاندارد روغن برای 10 ساعت کار، برابر 13 لیتر است؛ در صورتی که این مقادیر دچار تغییر شدند، دستگاه سی ان سی شما نیاز به بازبینی دارد.

9- اطمینان از تراز بودن دستگاه

معمولا پس از گذشت حدود 2000 ساعت یا یک سال از کار دستگاه cnc باید از تراز بودن آن مطمئن شوید. در دستورالعمل نگهداری دستگاه cnc ذکر شده که ابتدا باید کف کارگاه را بررسی کنید تا هیچ فرورفتگی یا برآمدگی در محل نصب نداشته باشد. در صورت وجود مشکل در کف کارگاه، باید آن را برطرف کرده و سپس مجددا دستگاه سی ان سی خود را تنظیم کنید.

نکات تکمیلی نگهداری دستگاه cnc

  • برای تمیز کردن و نگهداری از ماشین سی ان سی، یک برنامه زمانی داشته باشید.
  • در پایان هر روز، تراشه‌ها را از داخل و اطراف دستگاه بردارید و قطعات مایع خنک‌کننده را تمیز کنید.
  • از ابزار و تجهیزات متناسب با جنس قطعه کار استفاده کنید.
  • کارهای تخصصی را به یک فرد متخصص بسپارید.
  • مطمئن شوید که ماشین سی ان سی در یک محیط تمیز کار می‌کند.
  • چک‌لیست‌هایی از کارهای لازم و انجام شده در فرایند نگهداری دستگاه cnc تهیه کنید.

خلاصه ای از برنامه زمانی نگهداری دستگاه cnc

در جدول زیر یک برنامه منظم از تعمیر و نگهداری دستگاه cnc را برای شما آورده‌ایم که انجام آن به صورت منظم می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت عملکرد دستگاه داشته باشد.

چک‌لیست کارهای روزانهبررسی فشار هیدرولیک و مایعات _ بررسی سطوح عملکرد روغن‌کاری _ اطمینان از سلامت واحد خنک‌کننده _ تمیز کردن قسمت‌های فلزی و روغنی دستگاه _ تمیز کردن فیلتر هوا
چک‌لیست کارهای هفتگیبرداشتن تراشه‌های مخفی شده در قسمت‌های مختلف _ پاک کردن چربی‌های ناشی از روغن در سایر قسمت‌ها _ بررسی و تمیز کردن فیلترهای مخزن خنک‌کننده _ بررسی و تمیز کردن همه قطعات خودکار دستگاه و نواحی اطراف آن
چک‌لیست کارهای ماهانهجمع کردن تراشه‌ها از نزدیکی مخزن _ تمیز کردن یا تعویض فیلترهای هوا _ بررسی وضعیت نگهدارنده ابزار _ روغن‌کاری ریل‌ها و محورها _ پاک کردن گرد و غبار از فن‌ها گریسکاری سه نظام
چک‌لیست کارهای 3 ماهه (500 ساعته)روغن‌کاری قسمت‌های متحرک _ بررسی، تمیز کردن یا تعویض فیلترهای مایع خنک‌کننده _ تمیز کردن سه نظام و حذف لایه‌های چربی و روغن از روی آن _ دمونتاژ کردن سه نظام، شستشوی کامل و گریسکاری
چک‌لیست کارهای 6 ماهه (1000 ساعت)تمیز کردن مخزن رادیاتور و خنک‌کننده _ تخلیه و تمیز کردن مخزن هیدرولیک _ تعویض فیلترها _ تخلیه و تمیز کردن واحد روغن‌کاری _ بررسی تراز بودن دستگاه
چک‌لیست کارهای سالانه (2000 ساعت)بررسی سلامت هد استوک یا کله گی و اسپیندل موتور _ بررسی تراز بودن اسپیندل _ تنظیم برنامه‌های حرکتی محورها _ اطمینان از عملکرد درست صافی

سخن پایانی
نگهداری دستگاه cnc دارای اصولی است که رعایت آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش بازدهی ماشین شده و در نهایت عملکرد درست آن را به دنبال داشته باشد. در این مقاله مهم‌ترین نکاتی را که باید در نگهداری از انواع ماشین‌های سی ان سی رعایت کنید، به شما گوشزد کردیم. دقت کنید که زمان‌بندی انجام این اقدامات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتما باید برای آن یک تقویم تهیه کنید.

اینکه نگهداری دستگاه cnc یک کار تخصصی است، باعث می‌شود که بسیاری از افراد این کار را به شرکت‌ها بسپارند. توصیه ما هم این است که در صورت نداشتن تخصص، مواردی مانند تخلیه روغن و تعویض آن، عوض کردن فیلترها، دمونتاژ کردن سه نظام و تراز کردن دستگاه را به یک شخص متخصص بسپارید تا خیالتان از مختل نشدن عملکرد دستگاه راحت باشد.

خیر. توصیه می‌شود که هرگز هوای فشرده را برای تمیز کردن دستگاه سی ان سی استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند به اجزای ظریف این دستگاه آسیب وارد کرده و مشکلاتی را در عملکرد آن به وجود آورد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *