معرفی انواع اسپیندل دستگاه های سی ان سیشناخت انواع اسپیندل cnc از آن جهت اهمیت دارد که منجر به قابلیت‌های ماشینکاری متفاوتی در این ماشین‌ها می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی انواع اسپیندل موتور در دستگاه‌های سی ان سی بپردازیم. همچنین معیارهای مختلفی را که برای طبقه بندی این سیستم وجود دارند، بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع اسپیندل موتور CNC از نظر نوع تغذیه

بر اساس نوع تغذیه می‌توان انواع اسپیندل موتور CNC را در دو دسته AC و DC قرار داد که مشخصات آن‌ها در ادامه بررسی شد‌ه‌اند:

اسپیندل موتور‌های القایی AC

اسپیندل موتور‌های القایی AC به دلیل قیمت پایین و قابلیت اطمینان بالا، رایجترین نوع موتور مورداستفاده در کاربرد‌های CNC هستند. این اسپیندل‌ها از جریان متناوب AC برای ایجاد میدان مغناطیسی در سیم پیچ‌های استاتور استفاده می‌کنند. سپس این میدان مغناطیسی در تعامل با روتور، ایجاد گشتاور خواهد کرد. مزیت اسپیندل موتور القایی AC این است که بسیار قابل اعتماد بوده و برای انواع کاربرد‌های صنعتی مناسب است.

اسپیندل موتور DC بدون جاروبک

اسپیندل موتور‌های DC بدون جاروبک به طور فزاینده‌ای در کاربرد‌های پیشرفته با سرعت و دقت بسیار بالا استفاده می‌شوند. در این اسپیندل‌ها از جریان مستقیم DC برای ایجاد میدان مغناطیسی در سیم‌پیچ‌های استاتور استفاده شده و از طریق تعامل با آهنربا‌های دائمی‌ روتور، گشتاور به وجود می‌آید. مزیت اسپیندل DC بدون جاروبک این است که باعث کاهش اصطکاک و افزایش قابلیت اطمینان می‌شوند.

انواع اسپیندل موتور CNC از نظر استاندارد BT

معیار دیگری که برای طبقه بندی انواع اسپیندل موتور CNC استفاده می‌شود، استاندارد BT است که تعیین کننده قطر رابط مخروطی خواهد بود. بر این اساس، انواع اسپیندل موتور دستگاه‌های فرز و تراش سی ان سی در دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • BT30 که قطر اسپیندل کوچکی دارد و برای ساخت قالب یا سوراخکاری مناسب است.
  • BT40 که دارای قطر اسپیندل متوسط بوده و رایجترین گزینه در مراکز ماشینکاری به شمار می‌رود. از این اسپیندل می‌توان برای رسیدن به سوراخ‌هایی با قطر بزرگ استفاده کرد.
  • BT50 و BT60 که به طور کلی برای ماشینکاری‌های سنگین استفاده می‌شوند و قابلیت کار با سرعت 8 هزار دور بر دقیقه را هم دارند؛ البته این نوع از اسپیندل‌ها در ماشین‌های CNC معمولی به کار نمی‌روند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم مقاله استاندارد‌های صنعت در ماشینکاری CNC را مطالعه کنید.

معرفی انواع اسپیندل ها از نظر نحوه عملکرد

انواع اسپیندل موتور دستگاه cnc را می‌توان در دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

اسپیندل belt

اسپیندل belt یا تسمه ای، برای انتقال نیرو از موتور، نیاز به تسمه دارد. این نوع از اسپیندل‌ها، دارای فرایند تعمیر و نگهداری آسانی هستند و قیمت خرید دستگاه‌های cnc مجهز به آن‌ها هم کمتر است. با این حال لرزش و نویز بیشتری تولید کرده و قادر به رسیدن به سرعت‌های بالاتر از 12 هزار دور بر دقیقه نیستند. همچنین وجود تسمه در این محصولات، باعث می‌شود که اصطکاک بیشتری ایجاد شده و برای جبران وزن پولی، نیاز به کشیدن توان بیشتری از موتور باشد.

اسپیندل DDS

در این گزینه از انواع اسپیندل CNC، انتقال نیرو از موتور بدون واسطه است و به طور مستقیم به اسپیندل کوپل می‌شود. به این ترتیب راندمان دستگاه تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و تمام نیروی موتور به اسپیندل منتقل می‌شود. همچنین در مقایسه با اسپیندل‌های تسمه ای، طول عمر بیشتری داشته و صدای کمتری را تولید می‌کنند. مزیت استفاده از اسپیندل DDS این است که در سرعت‌های پایین می‌توانند گشتاور بیشتری را تولید کنند و در دسته‌های اسپید قرار می‌گیرند؛ به این معنا که می‌توان با استفاده از آن‌ها، به سرعت‌های بالای 12 هزار دور بر دقیقه رسید. دستگاه‌های CNC با اسپیندل DDS معمولا قیمت بالاتر و ابعاد بزرگتری دارند.

اسپیندل DDS

اسپیندل گیربکسی

در این مدل از انواع اسپیندل cnc، انتقال نیرو با استفاده از چرخ دنده انجام می‌شود؛ در نتیجه می‌توان گشتاور بیشتری را به دست آورده و فرایندهای ماشینکاری خشن‌تری را انجام داد. دستگاه‌های cnc با اسپیندل گیربکسی، قابلیت برش بیشتری دارند؛ اما هزینه نگهداری و قیمت آن‌ها هم بالا است و معمولا قدرت رسیدن به سرعت‌های بالا را ندارند.

اسپیندل گیربکسی

اسپیندل موتوری یا الکترو اسپیندل

یکی از جدیدترین انواع اسپیندل موتور در دستگاه‌های cnc، به نام اسپیندل موتوری، الکترو اسپیندل یا اسپیندل یکپارچه شناخته می‌شود که در آن موتور در داخل اسپیندل قرار گرفته است. بزرگترین مزیت استفاده از این اسپیندل در ساختار دستگاه‌های سی ان سی این است که می‌توانند به سرعت‌های 35 تا 50 هزار دور بر دقیقه برسند و گشتاور زیادی را تولید کنند. همچنین میزان اتلاف انرژی و صدای تولیدشده را هم به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. با این حال قیمت بالایی داشته و هزینه نگهداری از آن‌ها هم زیاد است.

اسپیندل موتوری یا الکترو اسپیندل

همچنین بخوانید: نقش اسپیندل موتور در دستگاه CNC

معیارهای مختلف برای تقسیم بندی انواع اسپیندل CNC

با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که اسپیندل موتور دارد، معیارهای مختلفی برای طبقه بندی آن استفاده می‌شود که مهمترین آن‌ها از قرار زیر هستند:

معیارهای مختلف برای تقسیم بندی انواع اسپیندل CNC

انواع اسپیندل cnc از نظر سیستم خنک کننده

از دید سیستم خنک کننده، انواع اسپیندل cnc در دو دسته زیر طبقه بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سیستم هوا خنک که در آن یک فن در بالای اسپیندل موتور قرار گرفته و می‌تواند در دورهای بالا، هوای موردنیاز برای خنک کدن پوسته را فراهم کند.
  • سیستم آب خنک که در آن خنک کاری به وسیله آبی انجام می‌شود که در دور پوسته گردش کرده از سمت دیگر خارج می‌شود. این نوع دستگاه‌های cnc در زمان نصب، نیاز به یک پمپ آب دارند.

این صفحه را هم ببینید: خدمات نصب و ره اندازی دستگاه cnc

از نظر قدرت

اولین معیاری که برای طبقه بندی انواع اسپیندل CNC اهمیت دارد، قدرت آن است که تعیین کننده سرعت ماشینکاری است. علاوه بر این، بر اساس توان اسپیندل می‌توان نوع ماده سازگار با دستگاه را هم انتخاب کرد. برای مثال دستگاه‌های CNC مخصوص طلا، دارای توان 0.7 کیلووات هستند؛ اما برای فلزات محکمتر، از دستگاه‌هایی با توان 5.5 کیلووات هم استفاده می‌شود.

انواع اسپیندل موتور از نظر نوع ابزارگیر دستگاه

بر اساس نوع ابزارگیر دستگاه، می‌توان اسپیندل موتور cnc را در دو دسته زیر قرار داد:

  • کولت که یک قطعه مخروطی شکل است و فشنگی هم نام دارد. این قطعه بر روی اسپیندل موتور قرار گرفته و با بسته شدن آن، ابزار را کاملا محکم می‌کند. به عبارت بهتر در این نوع از اسپیندل موتور، با ابزارگیر دستی مواجه هستیم.
  • مورس که یک شیوه اتوماتیک برای تعویض ابزار است و رسعت انجام این کار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کدام مورد گزینه بهتری است؟

در زمان خرید دستگاه سی ان سی، باید از میان انواع اسپیندل موتور CNC بهترین گزینه را برای رسیدن به نیاز‌های خود انتخاب کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به سرعت‌های بالا برسید، الکترواسپیندل و اسپیندل موتور تسمه محور گزینه‌های بهترین برای شما هستند. اما اسپیندل‌های تسمه ای ارزانتر بوده و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری هم دارند. از این نوع اسپیندل‌ها می‌توانید برای کار بر روی موادی مانند آلومینیوم یا کامپوزیت استفاده کنید؛ اما برای برش فولاد نیاز به اسپیندل با سرعت پایینتر و در عین حال قدرت بیشتری دارید.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعاتی ار درباره انواع اسپیندل CNC و معیارهای طبقه بندی آن‌ها در اختیار شما قرار دادیم. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید دستگاه بهتری را متناسب با نیازهای خود تهیه کنید. شما می‌توانید برای خرید و فروش دستگاه فرز CNC یا دستگاه‌های تراش با ما در انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

سرعت اسپیندل در دسته بندی آن چه تاثیری دارد؟

به طور کلی اسپیندل موتورها از نظر سرعت، به دو دسته لو اسپید و های اسپید تقسیم می‌شوند که مرز میان آن‌ها 12 هزار دور بر دقیقه است.

اهمیت شناخت انواع اسپیندل CNC چیست؟

با اطلاع از انواع اسپیندل موتور، راحتتر می‌توانید گزینه مناسب را بر اساس نیازهای خود خریداری کنید.

آیا نوع اسپیندل در قیمت دستگاه سی ان سی اثرگذار است؟

بله. از آنجا که نوع اسپیندل موتور CNC بر روی سرعت، دقت و گشتاور دستگاه تاثیرگذار است، می‌تواند بر روی قیمت آن هم اثر بگذارد.

در زمان انتخاب نوع اسپیندل موتور باید به چه مواردی دقت کرد؟

برای انتخاب نوع اسپیندل موتور باید سرعت، دقت و گشتاور موردنیاز خود را تعیین کرده و مشخص کنید که هر اسپیندل تا چه حد می‌تواند این نیاز را برآورده کند. همچنین بودجه موردنظر شما هم در تعیین نوع اسپیندل تاثیرگذار خواهد بود.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *