استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC

در ماشینکاری CNC پیکربندی‌های متعددی وجود دارد که هریک با یک فرایند خاص سازگار هستند. برای مثال نمی‌توان همه مواد را با یک سرعت ثابت ماشین‌کاری کرد و برای اطلاع از این موضوع، نیاز است که با استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC آشنا باشیم. علاوه بر این باید استانداردهای موجود در ابزارها را هم بشناسیم تا بتوانیم در نهایت یک محصول باکیفیت را تولید کنیم. در این مقاله از انجینیک قصد داریم به معرفی استانداردهای CNC بپردازیم.

استانداردهای فرایند ماشینکاری

برای جلوگیری از ایجاد خطرات ایمنی یا خرابی دستگاه‌های CNC، یک سری استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC مطرح شده اند. برخی از این اصول، بر اساس آزمون و خطا به دست آمده و برخی دیگر با توجه به نتایج آزمایش‌های دقیق مطرح شده‌اند که عبارتند از:

5 استاندارد فرایند ماشینکاری سی ان سی

استانداردهای طراحی

استانداردهای طراحی را می‌توان در دسته اصول غیر رسمی کار با ماشین‌های CNC دانست که بیشتر به هندسه قطعات مربوط می‌شوند. این استانداردها معمولا یک توصیه هستند که برای کار با انواع دستگاه‌های فرز و تراش تفاوت دارند. برای مثال استانداردهای طراحی که برای کار با دستگاه فرز CNC پنج محور تعریف می‌شود، با مواردی که در زمینه کار با دستگاه‌های 3 محور تعریف شده تفاوت دارند. از سوی دیگر استانداردهای طراحی ماشینکاری سی ان سی، بسته به توان و برند سازنده این دستگاه‌ها هم متفاوت خواهند بود.

ضخامت دیوار

در طول ماشینکاری، ارتعاشات حاصل ممکن است باعث شکستن دیوارها با ضخامت ناکافی شوند. به ویژه زمانی که در حال کار با موادی هستید که سفتی کافی را ندارند، این موضوع بسیار محتمل خواهد بود. به همین دلیل در استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC گفته شده که باید حداقل ضخامت دیوارهای فلزی برابر 0.794 میلی‌متر و برای مواد پلاستیکی برابر 1.5 میلی‌متر باشد.

عمق حفره‌ها

یکی دیگر از استانداردهای ماشینکاری CNC مربوط به عمق حفره‌ها است که بیشتر در زمان استفاده از دستگاه فرز CNC اهمیت پیدا می‌کند. بر طبق این استاندارد، عمق حفره نباید از 4 برابر شعاع آن بیشتر باشد؛ در غیر این صورت، ماشینکاری آن بسیار دشوار خواهد شد و ابزارها خیلی سریع دچار آسیب می‌شوند. بنابراین حفره ای با قطر 10 میلی‌متر، باید حداکثر 4 سانتی‌متر عمق داشته باشد.

اندازه قطعه

از دیگر استانداردهای مهم که باید در زمان کار با دستگاه‌های CNC در نظر داشته باشید، اندازه قطعات است. به طور معمول، در دستگاه‌های عادی می‌توانید از قطعاتی به بزرگی 150 در 250 در 400 میلی‌متر استفاده کنید؛ اما برای قطعاتی با بزرگی 2000 در 800 در 1000 میلی‌متر لازم است که از دستگاه‌های CNC مخصوص ماشینکاری قطعات بزرگ استفاده کرده یا اینکه با استفاده از خدمات فرز CNC در تهران گروه انجینیک این مشکل را برطرف کنید.

اندازه تیپر CNC

تیپر ابزار CNC هم دارای یک سری استانداردهای خاص است؛ این قسمت از دو بخش مخروطی و نگهدارنده ابزار ساخته شده که با خط گیج از هم جدا شده‌اند. خط گیج یک خط فرضی است که قسمتی از نگهدارنده را که با لبه پایینی اسپیندل مطابقت دارد، مشخص می‌کند. این نوع استاندارد، مشخص کننده تناسب اندازه اسپیندل یا تیپر CNC است.

استانداردهای ISO در ماشینهای CNC

استانداردهای ISO به عنوان شناخته شده ترین استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC نام گرفته‌اند و می‌توان گفت که صدها مورد از این استانداردها برای فرایندهای سی ان سی تعریف شده است. ما در ادامه تنها به برخی از مهمترین استانداردهای ISO برای ماشین‌های CNC اشاره می‌کنیم و سایر موارد را شما می‌توانید در زمان خرید دستگاه cnc تراش یا فرز از فروشندگان ما بپرسید.

استانداردهای ISO در ماشینهای CNC

  • ISO 230 یک سری 10 قسمتی از استانداردهای ISO برای ماشین‌های سی ان سی است که دقت هندسی، تکرار پذیری، محورهای عددی، اثرات حرارتی روی ابزارآلات، انتشار نویز و سطوح ارتعاش را در طول ماشینکاری مشخص می‌کند.
  • ISO 229:1973 که مربوط به سرعت و ولتاژ تغذیه ماشین‌های CNC می‌شود
  • ISO 369:2009 که نشاندهنده نمادها و تصاویر خاصی است که بر روی بدنه ماشین‌های CNC یافت می‌شود.
  • ISO 3408-2:2021 که مربوط به تعیین قطر اسمی، ابعاد مهره و سری متریک بال اسکرو می‌شود.

استانداردهای طبقه بندی اسپیندل

یک نمونه دیگر از استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC مربوط به استانداردهای ابعادی است که برای اسپیندل در نظر گرفته می‌شوند و با BT شناخته شده‌اند. این استانداردها از قرار زیر هستند:

استاندارد BT30

استاندارد BT30 مربوط به اسپیندل‌هایی با قطر کوچک است که به طور کلی در مراکز ماشینکاری با ابعاد کوچکتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع از دستگاه‌های CNC برای سوراخکاری یا ضربه زدن مناسب هستند.

استاندارد BT40

استاندارد Bt40 از دیگر استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC با قطر اسپیندل متوسط است که همین قطر، حداکثر سرعت را محدود خواهد کرد. امروزه درصد زیادی از ماشین‌های CNC با استاندارد BT40 ساخته می‌شوند و برای قالب‌هایی با قطر حفاری زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استانداردهای BT50 و BT60

این مدل استانداردها برای ماشینکاری خشن مورداستفاده قرار می‌گیرند و تا سرعت 8 هزار دور بر دقیقه را پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین برخلاف استاندارد BT30 نمی‌توان به سرعت‌های بالا با استفاده از آن‌ها دست پیدا کرد. شما می‌توانید برای شناخت انواع اسپیندل CNC مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

استاندارد HSK

یکی دیگر از استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC به نام HSK شناخته میشود؛ ابزارهایی که با این استاندارد ساخته می‌شوند،؛ به دلیل پایداری و تعادلی که در عملیات ماشینکاری با سرعت بالا از خود نشان می‌دهند، بسیار محبوب هستند. به دلیل ارتفاعی که این ابزارها دارند، می‎توان امکان کار با ابزارها در سرعت‌های متغیر را هم فراهم کرد.

سخن پایانی

شناخت استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC به ما کمک می‌کند بتوانیم بدون وارد شدن آسیب به قطعه یا دستگاه، فرایند ماشینکاری را با دقت زیاد انجام دهیم. در این مقاله از انجینک، انواع استانداردهای ماشین سی ان سی را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید برای خرید و فروش انواع دستگاه‌های فرز و تراش cnc نو و دست دوم با ما در انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام استاندارد در دستگاه‌های CNC معتبرتر است؟

به طور کلی استاندارد ISO به عنوان یکی از معتبرترین استانداردها در دنیا شناخته می‌شود؛ اما باید دقت کنید که یک سری استانداردهای عمومی مانند CE اروپا یا GSP که مربوط به ایمنی دستگاه هستند هم در ساخت آن رعایت شده باشند.

استانداردهای صنعت در ماشینکاری CNC را چه کسی تعیین می‌کند؟

این استانداردها یا توسط سازنده بر اساس آزمایش‌های دقیق تدوین می‌شوند یا اینکه از آزمون و خطا به دست آمده اند.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *