بال اسکرو در CNC چیست و چه کاربردی دارد؟بال اسکرو در CNC یکی از قطعات اصلی است که می‌تواند به حرکت روان و کاهش اصطکاک در این ماشین‌ها کمک کند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی نقش بال اسکرو در دستگاه سی ان سی بپردازیم و بگوییم که چرا وجود این قطعه، باعث ایجاد نتایج بهتر در ماشینکاری سی ان سی خواهد شد.

بال اسکرو CNC چیست؟

برای اینکه ماشین‌های سی ان سی بتوانند وظایف خود را به درستی و با دقت کافی انجام دهند، باید تجهیزات جانبی زیادی در آن‌ها استفاده شوند. برای مثال سروو موتور در ماشین CNC می‌تواند به تنظیم دقیق موقعیت مکانی کمک کند. بال اسکرو هم یک مدل پیچ است که معمولا با درجه سنگ زنی و دقت بالا ساخته می‌شود؛ در نتیجه می‌تواند دقت و راندمان انتقال دستگاه‌هایی سی ان سی را در مقایسه با پیچ‌های معمولی تا حد زیادی افزایش دهد. به عبارت بهتر بال اسکرو یک عنصر انتقال دقیق است که مستقیما بر روی دقت موقعیت یابی دستگاه CNC تاثیر گذاشته و می‌تواند تعیین کننده دقت ماشینکاری باشد.

این صفحه را هم ببینید: قیمت دستگاه تراش CNC دست دوم

تاثیر وجود بال اسکرو در CNC

تاثیر وجود بال اسکرو در CNC

بال اسکرو در CNC قطعه ای است که می‌تواند دقت حرکت را افزایش داده و اصطکاک را در آن کم کند. از مهمترین اثرات این قطعه در ماشین‌های سی ان سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از انحراف در حین حرکت

جلوگیری از انحراف در حین حرکت از مزایا استفاده از بال اسکرو در cnc

سیستم‌های بال اسکرو معمولا بر اساس حرکت‌های چرخشی با تماس نقطه ای کار می‌کنند و ویژگی‌هایی مانند اصطکاک کم، حساسیت بالا و عدم ایجاد خزش در زمان راه اندازی را دارند. بنابراین می‌توانند به طور دقیق سیستم‌های موقعیت یابی را کنترل کرده و پایداری دستگاه‌های CNC دقیق را در حین پردازش محصولات حفظ کنند. به دلیل مقاومت اصطکاکی کم و عدم ایجاد لرزش در این سیستم‌ها، برش‌های ایجادشده بر روی فلزات صاف‌تر خواهد بود و محصول پردازش شده احتمال خراش کمتری دارد؛ در نتیجه سطح صاف‌تر و یکنواخت‌تر می‌شود.

  • از بین بردن تاثیرات دمایی

یکی دیگر از مزایای استفاده از بال اسکرو در CNC این است که در حین حرکت افزایش دمای کمی‌ ایجاد کرده و می‌توان برای از بین بردن فاصله محوری، آن را قبل از حرکت سفت کرد. به این ترتیب پیچ برای جبران تاثیرات حرارت بر طول، از جای خود تکان نمی‌خورد و دقت موقعیت یابی زیادی را ارائه خواهد داد. همین موضوع باعث شده که از دستگاه‌های سی ان سی مجهز به بال اسکرو برای ماشینکاری‌های دقیق پزشکی و پیکربندی‌هایی با دقت بالا استفاده شود.

  • افزایش طول عمر دستگاه

از دیگر مزیت‌های استفاده از بال اسکرو در دستگاه‌های CNC این است که طول عمر دستگاه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. زیرا بیشتر فرایندها در این ماشین‌ها به صورت چرخشی اتفاق می‌افتد و بال اسکرو می‌تواند با تبدیل آن‌ها به حرکت‌های خطی با کمترین اصطکاک، مانع از ساییده شدن قطعات تماس غلتشی شده و طول عمر مفید دستگاه را بالا ببرد.

همچنین بخوانید: قیمت دستگاه فرز CNC

  • افزایش قابلیت اطمینان

افزایش قابلیت اطمینان از مزایا استفاده از بال اسکرو در cnc

منظور از قابلیت اطمینان این است که وجود بال اسکرو در CNC باعث می‌شود عملکرد دستگاه تحت تاثیر شرایط محیطی قرار نخواهد گرفت و در میانه کار، فرایند قطع نخواهد شد. در مقایسه با دیگر دستگاه‌های انتقال، میزان شکست در سیستم‌های بال اسکرو بسیار کم و نگهداری از آن بسیار ساده است. به همین دلیل تنها روغن کاری عمومی‌ و جلوگیری از ورود گرد و غبار موردنیاز است که باعث می‌شود شرایط محیطی بر روی عملکرد آن تاثیر زیادی نگذارند. حتی در برخی مواقع می‌توان بدون نیاز به روغنکاری کار کرد که قابلیت اطمینان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

  • راندمان انتقال بالا

با وجود بال اسکرو در CNC راندمان انتقال سیستم به 90 تا 98 درصد می‌رسد که 2 تا 4 برابر سیستم‌های پیچ سنتی است؛ در نتیجه شما می‌توانید با گشتاور کوچکتر، نیروی رانش بزرگتری دریافت کنید. این انتقال و تبدیل سریع حرکات باعث می‌شود که زمان ماشینکاری CNC تا حد زیادی کوتاه شده و راندمان پردازش بهبود پیدا کند.

  • همگام سازی خوب

با توجه به حرکت بدون انحراف، پاسخ حساس، بدون انسداد و بدون لغزش، می‌توان از چندین سیستم بال اسکرو برای مدیریت کردن همزمان چندین جزء از دستگاه CNC یا چندین دستگاه استفاده کرد. زیرا این سیستم‌ها امکان همگام سازی دقیق را فراهم خواهند کرد.

  • افزایش دقت

افزایش دقت از مزایا استفاده از بال اسکرو در cnc

طراحی سیستم‌های بال اسکرو در CNC بدین صورت است که می‌تواند بهترین تماس را برای کارکرد آسان ایجاد کند. زیرا با استفاده از نیروهای پیش سفت کننده می‌تواند شکاف‌های محوری را حذف کرده و استحکام بالاتری را به ارمغان آورد؛ در نتیجه تغییر شکل الاستیک میان بال اسکرو و پیچ کاهش پیدا کرده و می‌توان به دقت بالاتری دست پیدا کرد.

لقی بال اسکرو در CNC

لقی یا Backlash یکی از مشکلات رایج بال اسکرو در دستگاه‌های سی ان سی است که ممکن است بر اثر اپراتوری نادرست یا استهلاک دستگاه به وجود آید. در این صورت ممکن است خطای دستگاه افزایش پیدا کرده و از دقت ساخت قطعات کم شود. همچنین لقی بال اسکرو منجر به افزایش صدا و نویز ایجادشده در دستگاه می‌شود و باید با نگهداری صحیح از ماشین یا سرویس دوره ای آن، از این موضوع جلوگیری کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش بال اسکرو در CNC پرداخته و مزیت‌های وجود آن را بیان کردیم. شما می‌توانید انواع خدمات ماشینکاری سی ان سی را با بهترین کیفیت از ما در انجینیک بخواهید. همچنین امکان خرید و فروش ماشین‌های سی ان سی از برندهای مختلف در فروشگاه ما وجود دارد؛ برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا خرابی بال اسکرو CNC می‌تواند بر عملکرد کلی سیستم تاثیر بگذارد؟

بله. بال اسکرو یک عنصر انتقال دقیق است که مستقیما بر دقت موقعیت یابی دستگاه تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین بروز خرابی یا مشکل در آن می‌تواند بر روی دقت ماشینکاری تاثیر زیادی بگذارد.

مزیت استفاده از بال اسکرو در CNC نسبت به پیچ‌های معمولی چیست؟

بال اسکرو در CNC می‌تواند افزایش دقت و طول عمر این دستگاه‌ها را با کاهش اصطکاک و انحراف به دنبال داشته باشد.

مقالات مشابه
5/5 - (1 امتیاز)

۱ دیدگاه در “بال اسکرو در CNC چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. ممنون از مطلب خوب و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *