معرفی بلبرینگ CNC و انواع بلبرینگ اسپیندل CNC

بلبرینگ CNC یکی از قطعات مهم در این دستگاه‌ها است که حرکت اسپیندل را هدایت و تقویت می‌کند. این قطعات کمک می‌کنند که اسپیندل بتواند به سرعت و دقت مطلوب دست پیدا کرده و قطعات باکیفیتی را بسازد. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به معرفی انواع بلبرینگ اسپیندل CNC بپردازیم و کاربرد‌های هریک را بررسی کنیم.

بلبرینگ CNC چیست؟

بلبرینگ اسپیندل CNC نوعی از بیرینگ‌ها با دقت بالا هستند که برای کاربرد‌های دقیق و کمک به بهبود حرکت در اسپیندل طراحی شده اند. اسپیندل معمولا یک محور چرخان است و به همین دلیل اصطکاک زیادی را تجربه می‌کند؛ بلبرینگ CNC وظیفه دارد تا حد زیادی این چرخش را آسانتر کرده و به این ترتیب دقت و سرعت را در حین کار افزایش دهد. استفاده از این بیرینگ‌ها می‌تواند قابلیت اطمینان اسپیندل را افزایش داده و باعث افزایش نرخ تولید، کاهش سایش و جلوگیری از خرابی ماشین آلات شود.

انواع بلبرینگ اسپیندل CNC

انواع متفاوت بلبرینگ اسپیندل CNC

ساختار بلبرینگ‌ها معمولا از یک سری حلقه و ساچمه یا سایر عناصر غلتشی تشکیل شده که امکان حرکت اسپیندل را در جهت موردنظر فراهم می‌کنند. بسته به تجهیزات و حرکت موردنظر و برای تسهیل حرکت اسپیندل، می‌توانیم بلبرینگ‌ها را در دو جهت شعاعی و محوری مهندسی کنیم. بلبرینگ اسپیندل CNC باید بتواند فشار بار، دما و سرعت بالای اسپیندل را تحمل کند. به طور کلی 4 نوع بلبرینگ در اسپیندل CNC استفاده می‌شوند که عبارتند از:

  • بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ‌های تماس زاویه ای را می‌توان از رایجترین انواع بلبرینگ CNC دانست که در دسته بیرینگ‌های غلتشی قرار می‌گیرد و از یک یا چند ردیف ساچمه در میان حلقه‌های شیاردار متحدالمرکز تشکیل شده است. بلبرینگ‌های تماس زاویه ای می‌توانند بار‌های محوری و شعاعی را در یک جهت تحمل کنند و ظرفیت تحمل بار محوری آن‌ها با استفاده از زاویه تماس بار تعیین می‌شود؛ به این ترتیب که هرچه این زاویه تماس بیشتر باشد، ظرفیت تحمل بار هم بالاتر خواهد رفت.

  • بلبرینگ شیار عمیق

از دیگر انواع بلبرینگ اسپیندل CNC که عمدتا برای تحمل بار در محور شعاعی استفاده می‌شود، می‌توان به بلبرینگ‌های شیار عمیق اشاره کرد. این مدل از بیرینگ‌ها دارای دو حلقه داخلی و خارجی هستند که تعدادی ساچمه در میان آن‌ها قرار گرفته است. اما مزیت آن‌ها نسبت به بلبرینگ‌های تماس زاویه ای این است که به یک جهت محدود نشده و می‌توانند بار‌ها را در هر دو جهت حمل کنند. به این ترتیب در مقایسه با دیگر انواع بیرینگ سی ان سی همه کاره‌تر هستند.

  • بلبرینگ رولر یا غلتکی

بلبرینگ رولر یا غلتکی به جای ساچمه از سیلندر‌های غلتشی استفاده می‌کند که می‌توانند راحتی در حرکت را تا حد زیادی افزایش دهند. این نوع از بیرینگ‌ها هم برای تحمل بار‌های شعاعی و محوری در یک جهت طراحی شده اند و در کاربرد‌هایی با سرعت متوسط تا بالا استفاده می‌شوند. علاوه بر این، بلبرینگ‌های غلتشی برای کاهش اصطکاک و افزایش سرعت تجهیزات هم بسیار مفید خواهند بود.

  • بلبرینگ رانشی

بلبرینگ‌های رانشی برای پشتیبانی از بار‌های رانشی سنگین و با دقت بالا طراحی شده اند که پشتیبانی محوری فوق العاده دقیقی را به موازات محور محرک ارائه می‌دهند. با این حال این نوع از بلبرینگ اسپیندل CNC دارای پشتیبانی شعاعی کمی‌ است. بسته به کاربرد، عنصر غلتان در این بیرینگ می‌تواند یک غلتک یا سوزن باشد. از این نوع بلبرینگ‌ها بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به حرکات آزادتر داشته باشیم یا بخواهیم با بار‌های سنگین کار کنیم.

دلایل خرابی بلبرینگ CNC

علل های خرابی بلبرینگ CNC

حال که با انواع بلبرینگ اسپیندل CNC آشنا شدیم، می‌خواهیم برخی از رایجترین دلایل خرابی در این قطعات را هم بررسی کنیم که مانع از درست انجام شدن وظایف آن‌ها می‌شوند. این علت‌ها عبارتند از:

  • نصب نادرست بلبرینگ

در صورتی که بلبرینگ CNC را به درستی در جای خود نصب نکنید، بار به موقعیت درستی وارد نمی‌شود؛ در نتیجه فاصله‌ها به درستی رعایت نشده و حلقه‌های داخلی و خارجی در یک مرکز چرخش نیستند. این موضوع منجر به تغییر شکل یا شکستن بلبرینگ خواهد شد. در نتیجه نیاز است برای نصب دستگاه CNC از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

  • ایجاد ضربه‌های مستقیم

یکی دیگر از علت‌های رایج خرابی در بلبرینگ سی ان سی وارد کردن ضربه مستقیم بر روی آن است که می‌تواند بیشترین آسیب را به وجود آورد. این موضوع باعث تغییر شکل قطعه شده و در نتیجه عملکرد کلی دستگاه را هم دچار اختلال خواهد کرد.

  • روانکاری ضعیف بلبرینگ

بر اساس بررسی‌های انجام شده، روغنکاری ضعیف یکی از دلایل اصلی خرابی زودرس بلبرینگ اسپیندل CNC است که ممکن است به دلیل عدم روانکاری به موقع یا استفاده از روغن روان کننده نامناسب اتفاق بیفتد. بنابراین باید اصول نگهداری دستگاه CNC را به طور کامل یاد بگیرید تا بتوانید از دستگاه خود به درستی مراقبت کنید.

  • آلودگی بلبرینگ CNC

از دیگر دلایلی که منجر به خرابی بلبرینگ اسپیندل سی ان سی می‌شود، وجود آلودگی یا ذرات در آن است. آلودگی می‌تواند به معنای گرد و غبار با تراشه‌های فلزی باشد که وارد رینگ داخلی بیرینگ می‌شوند. آلوده شدن بلبرینگ CNC ممکن است به دلیل زود باز کردن بسته بندی، عدم نصب در محیط مناسب، آلوده بودن فضای نصب یا نگهداری نادرست دستگاه اتفاق بیفتد.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که بلبرینگ CNC چیست و انواع بلبرینگ اسپیندل CNC را هم موردبررسی قرار دادیم. همچنین مهمترین دلایل خرابی این قطعات را بررسی کرده و نحوه نگهداری از آن‌ها را توضیح دادیم. شما می‌توانید انواع دستگاه‌های فرز یا تراش CNC را از ما خریداری کرده و یا برای تعمیر دستگاه CNC با انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهمترین دلایل خرابی بلبرینگ CNC چیست؟

وارد شدن اضافه بار به مدت طولانی، عدم تعمیر به موقع، نگهداری نادرست و قدیمی‌ شدن تجهیزات از مهمترین دلایل خرابی بلبرینگ سی ان سی هستند.

بهترین نوع بلبرینگ اسپیندل CNC کدام است؟

بهترین نوع بلبرینگ اسپیندل CNC بر اساس نوع و جهت بار‌های واردشده، سرعت اسپیندل و میزان دقت موردنیاز تعیین می‌شود.

مقالات مشابه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *