لینت در دستگاه تراش CNC و کاربرد آنلینت در دستگاه CNC تراش یک راه حل عالی برای بهبود کارایی این دستگاه در فرایندهای مختلف تراشکاری است که کمک می‌کند شما بتوانید با قطعات دارای طول زیاد به راحتی کار کنید. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که لینک دستگاه تراش سی ان سی چیست و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

لینت در دستگاه تراش CNC چیست؟

لینت در دستگاه تراش CNC که به نام Steady Rest هم شناخته می‌شود، یک شیوه کارآمد برای نگه داشتن قطعه کار و ابزار به صورت محکم است. این قطعه از دستگاه تراش در واقع دارای یک حلقه سنگین، سفت و سخت است که بر روی بستر ماشین نصب شده و فک‌هایی را برای پشتیبانی از قطعه کار در درون خود جای داده است.

این فک‌ها بین 3 تا 6 عدد متغیر بوده و دارای غلتک‌هایی برای تماس با قطعه کار و پشتیبانی از آن هستند؛ این غلتک‌ها در برخی موارد، به منظور کارایی بهتر، با استفاده از نایلون آغشته به روغن، برنز یا سایر مواد مناسب پوشانده می‌شوند. برای اطلاع از قیمت تراش CNC دست دوم بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مزیت‌های استفاده از Steady Rest

  • حفط دقت ابعادی قطعه در محدوده موردنیاز
  • افزایش طول عمر ابزارها
  • بهبود بهره وری در حین کار
  • افزایش کیفیت پرداخت سطوح
  • کاهش میزان ارتعاش یا صدای ایجادشده در دستگاه
  • حفظ تلورانس قطعات
  • جلوگیری از انحراف ابزارها
  • کمک به ایجاد قطرهای داخلی دقیق

نحوه استفاده از لینت در دستگاه تراش CNC

نحوه استفاده از لینت در دستگاه تراش CNC

در فرایند کار با دستگاه تراش سی ان سی، حفظ صلبیت برای بهبود کیفیت قطعات، الزامی‌ است که معمولا در قطعاتی با نسبت طول به قطر زیاد، این موضوع سخت خواهد شد. زیرا در این موارد ابزار به راحتی منحرف می‌شود و ارتعاشات مضری را ایجاد خواهد کرد. برای رفع این مشکل، از steady rest یا لینت دستگاه تراش CNC استفاده می‌شود که می‌تواند از قطعه کار پشتیبانی کرده و به سه نظام کمک کند تا قطعه را در حین انجام عملیات ثابت نگه دارد.

همچنین بخوانید: انواع مرغک در دستگاه CNC

کاربردهای لینت در دستگاه تراش CNC

هر زمان که طول قطعه بیش از حد زیاد بوده یا قطعه سفت باشد، برای ماشینکاری بدون اعوجاج و انحراف، نیاز به استفاده از لینت در دستگاه تراش خواهیم داشت. زیرا در این موارد، فشاری که توسط ماشین به قطعه کار وارد می‌شود، زیاد خواهد بود و قطعه برای تحمل آن، نیاز به پشتیبانی اضافه دارد.

برای مثال در ساخت سیلندرها، دقت در قطر داخلی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل در این موارد نیاز به استفاده از لینت خواهیم داشت. از دیگر کاربردهای Steady Rest در تراش CNC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت انواع شفت‌ها
  • ساخت میل لنگ و میل بادامک
  • تولید لوله‌های تفنگ
  • تولید انواع ابزارها برای صنعت نفت و گاز
  • ساخت میله‌های پیستون
  • رول چاپ

نکات مهم برای انتخاب لینت مناسب دستگاه تراش

نکات مهم برای انتخاب لینت مناسب دستگاه تراش

زمانی که می‌خواهید یک لینت مناسب برای ماشین تراش CNC خود خریداری کنید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • ویژگی‌های ساختاری

مطمئن شوید که محصول خریداری شده می‌تواند به دقیق‌تر شدن عملکرد منجر شود و کارایی قابل اعتمادی را ارائه دهد. به عبارت بهتر این قطعه باید حتی در شرایط سخت کاری هم بتواند عملکرد خود را حفظ کرده و قطعه کار را به درستی نگه دارد.

  • موقعیت یابی خودکار و درست

لینت در دستگاه تراش CNC به دو صورت دستی و خودکار عرضه می‌شود؛ لینت‌های دستی معمولا نیاز به تنظیم جداگانه هر نقطه تماس با قطعه کار دارند که مهارت اپراتور را می‌طلبد. زیرا تنظیم نامناسب ممکن است باعث آسیب به قطعه کار یا دستگاه شود. اما در نمونه‌های خودکار، از عملگرهای هیدرولیکی یا پنوماتیکی برای بستن و باز کردن قطعات استفاده می‌شود که سیلندرهای یکپارچه ای داشته و با استفاده از M-Code کنترل می‌شوند.

  • تطبیق اندازه لینت با ماشین

از دیگر نکات مهم در انتخاب لینت مناسب برای دستگاه CNC می‌توان به تطبیق اندازه آن با ظرفیت ماشین و کاربردهای خاص اشاره کرد. اندازه این دستگاه باید به گونه ای باشد که تداخلی با درها، ابزارهای برش و حفاظ‌های فلزی ایجاد نکند و قابلیت تنظیم فاصله با ابزارها را هم داشته باشد.

  • نحوه روغنکاری

در زمان خرید لینت در دستگاه تراش CNC باید بررسی کنید که فرایند روغنکاری به صورت دستی انجام می‌شود یا حالت اتوماتیک دارد؟ سیستمی‌ که باید به صورت دستی روغنکاری شود، در معرض سایش و خرابی زودرس است؛ اما روانکاری خودکار می‌تواند این مشکل را حل کرده و به صورت برنامه ریزی شده از بروز خرابی جلوگیری کند.

  • سطح حفاظت در برابر آلودگی

به طور معمول عملیات تراشکاری در شرایط محیطی سختی انجام می‌شود که می‌تواند به قسمت‌های متحرک لینت آسیب وارد کند. بنابراین باید به دنبال دستگاهی باشد که بتواند آلاینده‌های مضر را از خود دور نگه دارد و آسیب ناشی از تراشه‌ها یا سایر زباله‌ها را به راحتی دفع کند.

نکات مهم نصب لینت در دستگاه تراش CNC

نکات مهم نصب لینت در دستگاه تراش CNC

برای عملکرد بهینه، سیستم لینت باید به درستی در فرایند ماشینکاری ادغام شده و حالت یکپارچه داشته باشد. به همین دلیل باید در زمان نصب، به کاربردهای خاص و ماهیت ابزارها دقت کنید؛ همچنین باید در نظر داشته باشید که علاوه بر محل نصب لینت، باید به نحوه قرارگیری قطعه و نحوه پیاده و سوار کردن آن هم دقت کنید. زیرا این موضوع می‌تواند بر محدوده عملیاتی دستگاه تاثیر بگذارد. علاوه بر این در صورتی که دستگاه شما دارای انکودر خطی CNC است، باید دقت کنید که لینت با این ریل‌ها به خوبی تناسب داشته و تراز شود.

سخن پایانی

لینت در دستگاه تراش CNC یا Steady Rest یکی از بخش‌های مهم برای کار با قطعات سفت یا دارای طول زیاد است که می‌تواند دقت دستگاه را به طور قابل توجهی افزایش دهد. دقت داشته باشید که در زمان نصب این قطعه، حتما باید ایمنی اپراتورها و عدم ایجاد تداخل در عملیات را در نظر داشته باشید. ما در این مقاله اطلاعات کاملی را درباره لینت دستگاه تراش سی ان سی در اختیار شما قرار داده و نکات مهم در انتخاب بهترین نوع آن را بیان کردیم.

سوالات متداول

اهمیت استفاده از لینت در دستگاه تراش CNC چیست؟

فرایندهای ماشینکاری که بر روی فلزات انجام می‌شوند، شدت بالایی دارند که ممکن است باعث ایجاد انحراف در قطعه شوند؛ این انحراف، هر چقدر هم که جزئی باشد، منجر به آسیب شدید در قطعه یا ماشین سی ان سی خواهد شد که با استفاده از لینت قابل پیشگیری است.

آیا استفاده از یک لینت در دستگاه تراش کافی است؟

خیر. از آنجا که این لینت‌ها در جای خود ثابت شده اند، هرچه طول قطعه کار بیشتر باشد، باید از تعداد بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

مقالات مشابه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *