روش های کالیبراسیون دستگاه های سی ان سیدستگاه‌های CNC یکی از ابزارهای مهم در صنعت هستند که دقت کار آنها در ساخت قطعات و دیگر فرایندهای صنعتی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل کالیبراسیون دستگاه CNC اهمیت زیادی دارد و باید به طور مرتب انجام شود. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی مراحل و ابزارهای کالیبره کردن دستگاه CNC و اهمیت این موضوع بپردازیم.

اهمیت کالیبراسیون دستگاه CNC

کالیبراسیون دستگاه CNC یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص و تصحیح خطاها، حفظ دقت طراحی، دقت ابزار و تکرارپذیری دستگاه‌های CNC است. به عبارت بهتر این کار به حفظ بالاترین استانداردهای کیفیت محصول تولیدی کمک کرده و اطمینان می‌دهد که همه ابزارها می‌توانند بدون ایجاد هیچ‌گونه حادثه‌ای کار خود را انجام دهند. به عبارت بهتر می‌توان گفت که کالیبره کردن دستگاه CNC از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای نگهداری از این دستگاه انجام دهید. برای اطلاع از دیگر اصول مهم در نگهداری دستگاه CNC مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

مراحل کالیبره کردن ماشین سی ان سی

برای اینکه بتوانید دقت عملیات خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید، نیاز است که مراحل زیر را برای کالیبره کردن آن پشت سر بگذارید:

مراحل کالیبره کردن ماشین سی ان سی

  • تراز کردن پایه

در صورتی که دستگاه را جابه‌جا کرده یا به تازگی نصب کرده‌اید، باید حتما پایه‌های آن را تراز کنید. در صورتی که سطح زیرین دستگاه CNC به صورت غیرهمسطح باشد، ریل‌ها، یاتاقان‌ها و سایر قسمت‌های دستگاه دچار استرس بیش از حد خواهند شد و حتی ممکن است در درازمدت نیاز به تعویض ابزارها و قطعات پیدا کنید. برای کالیبراسیون دستگاه CNC و تراز کردن پایه‌های آن، می‌توان از دستگاه‌های تراز لیزری استفاده کنید که به ایجاد یک صفحه تراز برای نصب به شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از خدمات نصب و راه اندازی دستگاه CNC در انجینیک استفاده نمایید.

  • تنظیم کردن محورها

در مرحله دوم از کالیبراسیون دستگاه CNC باید محورها را تنظیم کنید؛ برای این کار باید میزهای ثابت و متحرک را نسبت به هم تنظیم کرده و نشانگرها را صفر کنید. دقت داشته باشید که در این حالت باید محورهای ثابت را نسبت به متحرک‌ها تراز نمایید تا در حین کار، برخورد آنها در جای درست صورت بگیرد. هرچه که تعداد محورهای دستگاه بیشتر باشد، این مرحله باید با دقت بیشتری انجام شود و زمان زیادتری هم نیاز خواهد داشت.

  • کالیبراسیون کنترلر CNC

مرحله سوم از کالیبراسیون دستگاه CNC مربوط به کنترلر آن است؛ از آنجا که کنترلر بر اساس یک سری کدهای نرم‌افزاری کار کرده و به سخت‌افزارها فرمان می‌دهد، نیاز است که با دقت زیادی کالیبره شود. در این حالت باید حرکات اسپیندل و محورها را به خوبی تنظیم کرده و در صورت نیاز، کدهای کنترلر را به‌روزرسانی کنید. می‌توانید در این مورد از خدمات تعمیر کنترلر CNC در انجینیک هم استفاده کنید.

ابزارهای کالیبراسیون دستگاه CNC

برای اینکه بتوانید کالیبراسیون دستگاه CNC را با دقت انجام دهید، نیاز است که ابزارهای مخصوص این کار را بشناسید که برخی از آنها عبارت‌اند از:

ابزارهای کالیبراسیون دستگاه سی ان سی

  • اندازه‌گیری ارتعاش

ابزار اندازه‌گیری ارتعاش یکی از مهم‌ترین ابزارها در کالیبره کردن دستگاه‌های CNC است که می‌تواند به خوبی ارتعاش را تشخیص داده و عملکرد اسپیندل، موتور و تراز بودن پایه‌ها را مشخص کند. این دستگاه قادر است ضعیف‌ترین سیگنال‌های ارتعاش را تشخیص داده و میزان و محل دقیق لرزش را بر روی صفحه نمایش نشان دهد.

  • دماسنج مادون قرمز

دماسنج مادون قرمز یکی دیگر از ابزارها است که می‌تواند دمای سطحی قسمت ماشین‌کاری را اندازه‌گیری کرده و تشخیص دهد که میزان سایش دستگاه مناسب است یا نه؟ با توجه به نحوه آشکارسازی تابش‌ها، این دماسنج به دو نوع فوتوالکتریک و حرارتی تقسیم می‌شود و می‌تواند تشخیص دهد که کدام بخش‌های دستگاه، خیلی زود گرم می‌شوند. در نتیجه به حفظ سلامت یاتاقان اسپیندل و اتصالات الکتریکی کمک زیادی خواهد کرد.

  • ابزار اندازه‌گیری دقت

یکی از کاربردهای اصلی کالیبراسیون دستگاه CNC مربوط به بهبود دقت آن است که برای این کار از تداخل‌سنج‌های لیزری استفاده می‌شود. این تداخل‌سنج‌ها می‌توانند موقعیت و هندسه ریل‌ها و ابزارهای CNC را به دقت مشخص کرده و دقت دستگاه را در موقعیت‌یابی خطی و زاویه‌ای، عمود بودن و موازی بودن، مسطح بودن و غیره مشخص کند. استفاده از این ابزارها در نهایت منجر به کالیبره شدن مختصات و ورودی‌ها یا خروجی‌ها خواهد شد و می‌تواند راندمان دستگاه را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید که ماشین سی ان سی شما تا مدت‌ها بدون اشکال کار کند و دچار مشکل نشود، باید کالیبراسیون دستگاه CNC را در دوره‌های زمانی منظم و با دقت انجام دهید. در این مقاله از انجینیک تا حدی روش‌ها و ابزارهای مخصوص کالیبره کردن ماشین سی ان سی را معرفی کردیم. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره یا اطلاعات بیشتر با ما تماس گرفته یا سوال خود را در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید.

سوالات متداول

در چه زمان‌هایی نیاز به کالیبراسیون دستگاه CNC داریم؟

ماشین سی ان سی به تازگی نصب شده باشد، قطعات دستگاه CNC مدت زیادی کار می‌کنند، دستگاه سی ان سی اخیرا خراب شده، کارگاه خود را اخیرا جابه‌جا کرده‌اید

مزیت کالیبراسیون دستگاه CNC چیست؟

افزایش بازدهی دستگاه، بالا بردن دقت در حین کار، جلوگیری از ایجاد خطا

مقالات مشابه
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *