ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC

چینی ها از سال 1958 اولین ماشین سی ان سی را تولید کرده و به این ترتیب توانستند عصر جدیدی را در صنعت ماشینکاری در چین آغاز کنند. امروزه سهم دستگاه های سی ان سی چینی که در بازار ایران وجود دارند، روز به روز در حال افزایش است؛ همین موضوع این سوال را در ذهن مخاطب پیش آورده که آیا ماشین CNC چینی گزینه مناسبی برای خرید هست یا نه؟ در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم تاریخچه ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC را بررسی کرده و کیفیت ماشینکاری CNC چینی را ارزیابی کنیم.

تاریخچه ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC

نخستین ماشین سی ان سی در چین در سال 1958 و در دانشگاه تسینگ هوا ساخته شد؛ اما به دلیل فناوری محدود آن زمان و نیاز‌های ایجادشده پس از جنگ جهانی دوم، چینی ها فرصت زیادی برای توسعه این فناوری در کشور خود پیدا نکردند. به همین دلیل تا سال 1980 همچنان ماشینکاری CNC در مرحله تحقیق و توسعه قرار داشت و تنها در خدمت صنایع نظامی‌ یا هوافضا بود.

پس از آن، با اصلاحات اقتصادی چین و باز شدن درب‌های تجارت جهانی، صنعت ماشین آلات سی ان سی در چین به کمک اطلاعات واردشده از آلمان، آمریکا و ژاپن وارد حوزه‌های عمومی‌ شده و توانست در تبدیل کردن این کشور به یکی از قطب‌های صنعتی جهان، نقش موثری را ایفا کند.

کیفیت ماشین CNC چینی

کیفیت ماشین cnc چینی

از زمان ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC می‌توان گفت که سازندگان این کشور هیچ ابتکاری در زمینه ساخت مدل‌های جدید دستگاه CNC انجام نداده اند و تنها به عنوان یک نمونه ساز از محصولات کشور‌های دیگر فعالیت داشته اند. همچنین برخی از شرکت‌ها هم وظیفه تولید قطعات مختلف را بر عهده گرفته اند که شرکت‌هایی مانند هاس آمریکا برای تکمیل ماشین آلات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای خرید دستگاه CNC چینی

با ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC تحول بزرگی در این صنعت به وجود آمد؛ زیرا دستگاه CNC چینی در مقایسه با دیگر نمونه‌های موجود در بازار، قیمت فوق العاده پایین‌تری داشتند که خیلی از افراد را برای خرید این محصولات وسوسه می‌کرد و البته همین قیمت پایین خیلی از خریداران را به شک می انداخت که گارانتی ها و خدمات پس از فروش خوب بعضی از شرکت های چینی مشتریان را به فکر بیشتر وادار  میکرد. همین موضوع سبب شده که خیلی از کارخانه‌های تولیدکننده بزرگ در دنیا هم ساخت قطعات خود را به چینی ها بسپارند؛ زیرا زمان و هزینه را برای آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در سال 2018 حدود 1391 شرکت متخصص در ماشینکاری CNC در چین وجود داشتند که بخش‌های مختلف این صنعت مانند نمونه سازی، ساخت دستگاه‌های 5 محور با دقت بالا و ساخت دستگاه‌های 7 محور به بالا را بر عهده داشتند.

آیا دستگاه‌های  CNC چینی کیفیت خوبی دارند؟

یکی از سوالات مهم مشتریان این است که آیا دستگاه‌های CNC چینی کیفیت خوبی دارند؟ شاید تا چند سال پیش نمی‌توانستیم به طور قطعی و دقیق به این سوال پاسخ دهیم؛ اما با ورود شرکت‌های مختلف به چین و تاسیس کارخانه‌ها در این کشور، می‌توان گفت که کیفیت دستگاه‌های CNC چینی رو به بهبود هستند. زیرا امروزه توانسته اند به خوبی در بازار رقابت کنند و استاندارد های صادرات به کشور های اروپایی رو کسب کنند و افراد آموزش دیده ای در همه فرایند‌های تعمیر، نگهداری، ساخت ابزار‌های برش و تربیت اپراتور‌ها را در خود دارند.

همچنین بخوانید: خدمات ماشینکاری CNC

بهترین برند‌های چینی در صنعت CNC

بهترین برند های چینی در صنعت cnc

رشد تکنولوژی و استفاده از دانش دیگر کشور‌ها پس از ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC باعث شده روز به روز برند‌های چینی بیشتر مطرح شوند و بتوانند نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند. از بهترین برند‌های فعال چینی در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند DMTG (Dalian Machine Tools Group) DMTG یکی از بزرگترین و قدیمی ترین (تاسیس سال 1935میلادی) سازنده های ماشین ابزار در چین است که از نگاه صنعتگران چینی با کیفیت ترین دستگاه cnc ساخت چین است؛ این شرکت انواع ماشین ابزارهای CNC با سرعت بالا، خطوط تولید انعطاف پذیر و اجزا و تجهیزات عملکردی CNC را تولید می کند. این شرکت یک شرکت نیمه خصوصی دولتی است و دستگاه های تولیدی در این شرکت در بسیاری از تولید کننده های مطرح دنیا مثل HONDA, BYD,HYUNDAI, KIA, SAMSUNG, MITSUBISHI, FORD, GM, TOYOTA, LG, VOLKSWAGEN  و… در حال استفاده است.
  • برند SMTCL
  • برند WZ
  • برند QCMTT

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تاریخچه و اطلاعاتی را درباره ورود چینی ها به بازار ماشین ابزار CNC در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به ورود سایر کشور‌ها و تاسیس کارخانه‌ها در چین، امروزه می‌توان گفت که دستگاه CNC چینی کیفیت نسبتا خوبی دارد و نسبت به قیمت ارائه شده به بازار، برای انجام وظایف عمومی‌ و نیمه تخصصی گزینه‌هایی عالی هستند. انجینیک در زمینه واردات دستگاه CNC از کشور‌های مختلف فعالیت داشته و انواع دستگاه فرز و تراش CNC را با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌کند.

سوالات متداول

چند درصد از بازار دستگاه‌های CNC در ایران، به چینی ها تعلق دارد؟

تا امروز سهم چینی ها در بازار دستگاه‌های CNC ایران حدود 40 درصد بوده است و این میزان روز به روز در حال رشد است.

آیا می‌توان دستگاه‌های چینی را از نظر کیفیت با دستگاه CNC اروپایی مقایسه کرد؟

امروزه شرکت‌های چینی حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار دستگاه‌های CNC دارند و تقریبا در حال رقابت با برند‌های برتر جهان هستند؛ اما هنوز هم توصیه می‌شود که برای کار‌های فوق دقیق از برند‌های اروپایی و امریکایی استفاده کنید.

مقالات مشابه
4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *