فرز دروازه ای cnc چیست و چه کاربردهایی دارد؟فرز دروازه ای یا دو ستونه یکی از پیشرفته‌ترین ماشین آلات cnc است که پایداری بسیار عالی و نتایج قابل قبولی را به شما ارائه می‌دهند. با استفاده از این دستگاه فرز سی ان سی می‌توانید به راحتی قطعاتی با اندازه بزرگ را بسازید. در این مقاله از انجنیک قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم که فرز دروازه ای cnc چیست؟ در چه مواردی به کار می‌رود و چگونه کار می‌کند.

فرز دروازه ای چیست؟

فرز دروازه ای یا Double Column cnc machine یک مرکز ماشینکاری دو ستونه است که امکان کار بر روی قطعاتی با اندازه بسیار بزرگ را برای ما فراهم می‌کند. از آنجا قطعاتی با ابعاد زیاد، دارای وزن زیادی هم هستند؛ استفاده از دستگاه‌های فرز معمولی برای کار بر روی آن‌ها امکانپذیر نیست. زیرا بر روی دستگاه‌های فرز سی ان سی معمولی میزی با این ابعاد وجود ندارد.

همین موضوع باعث می‌شود که در چنین مواردی به سراغ استفاده از فرز دروازه ای cnc برویم. دستگاه‌های فرز دروازه ای یا دو ستونه، بر روی زمین نصب می‌شوند و در نتیجه لرزش و ارتعاشات ایجاد شده در زمان ساخت قطعات به حداقل رسیده و دقت ساخت آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

ساختار فرز دروازه ای چیست؟

حال که دانستیم فرز دروازه ای چیست به سراغ بررسی ساختار و قطعات آن می‌رویم. یک دستگاه فرز دو ستونه، دارای ساختاری توسعه یافته است که با هدف پایداری زیاد و حذف تنش‌ها در زمان ساخت قطعات توسعه داده شده است. تفاوت فرز دروازه ای cnc با دستگاه‌های فرز معمولی این است که میز کار در آن‌ها ثابت است و محور به صورت عمودی بر روی آن قرار گرفته است. پس به جای اینکه میز کار تکان بخورد، اسپیندل که توسط دو ستون عمودی پشتیبانی می‌شود، در راستای محور Y حرکت کرده و ساخت قطعات را انجام می‌دهد.

ساختار فرز دروازه ای چیست؟

از سوی دیگر قسمت مرکزی فرزهای دروازه ای یا دو ستونه هم در راستای محور X حرکت می‌کنند که امکان بارگیری و ماشینکاری قطعات بزرگ را برای شما فراهم خواهد کرد. این ساختار باعث می‌شود که بتوان در راستای محورهای مختلف دستگاه فرز به سرعت بالایی دست پیدا کرده و بتواند قطعات بزرگتر با وزن بیشتر را تحمل کند. از سوی دیگر قیمت فرز دروازه ای cnc هم در مقایسه با دستگاه‌های معمولی بیشتر است؛ زیرا ابعاد بزرگتری و توانایی‌های ویژه‌تری دارد.

مزایای استفاده از فرز دروازه ای چیست؟

  • امکان ماشینکاری قطعات با ابعاد بزرگ و وزن سنگین
  • پایداری و دقت بالا
  • تاثیرپذیری بسیار کم از ارتعاشات ایجاد شده در حین کار
  • امکان حرکت دادن بسیار سریع محورها
  • دسترسی راحتتر به اسپیندل
  • به حداقل رساندن لرزش‌ها در حین کار به دلیل داشتن ساختار دو ستونه
  • به حداقل رسیدن ضایعات در زمان ماشینکاری قطعات بسیار بزرگ

انواع فرز دو ستونه cnc

فرز دروازه ای cnc از نظر اندازه طبقه بندی می‌شود. به عبارت بهتر هر فرز دو ستونه قابلیت کار بر روی قطعاتی با ابعاد خاص دارد. بنابراین این ابعاد قطعه است که نوع فرز دروازه ای موردنیاز شما را تعیین می‌کند. پس در زمان خرید این نوع از دستگاه‌های ماشینکاری، باید به این موضوع دقت کنید. در صورتی که یک قطعه بزرگ برای ساخت دارید و نمی‌خواهید هزینه ای برای خرید فرز دو ستونه صرف نمایید، ما در گروه انجینیک خدمات فرز دروازه ای cnc در تهران را به شما ارائه می‌دهیم.

انواع فرز دو ستونه cnc

از یک دید دیگر، فرز دروازه ای cnc به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • گانتری تایپ که در آن ستون دستگاه حرکت می‌کند و میز ثابت است. از این دستگاه بیشتر برای قطعات سنگین استفاده می‌شود.
  • نرمال تایپ که در آن ستون ثابت است و میز کار حرکت می‌کند. در نتیجه از آن می‌توان برای کار بر روی قطعات سبک استفاده کرد.

کاربرد فرز دو ستونه سی ان سی

اگر می‌خواهید بدانید که کاربرد فرز دروازه ای سی ان سی چیست باید بگوییم که صنایع زیادی هستند که برای ساخت قطعات مختلف از این نوع از دستگاه‌های فرز استفاده می‌کنند. مهمترین صنایعی که از فرز دروازه ای برای ساخت و تولید آن‌ها استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • هوانوردی
  • هوافضا
  • خودروسازی
  • صنایع دریایی
  • ساخت در و پنجره
  • صنایع نفت و گاز

بهترین برندهای تولیدکننده فرز دروازه ای cnc

به دلیل اینکه کاربردهای دستگاه فرز دروازه ای در صنایع مختلف بسیار گسترده شده است، برندهای زیادی در کشورهای مختلف هستند که این ماشین‌های سی ان سی را تولید می‌کنند.

بهترین برندهای تولیدکننده فرز دروازه ای cnc

از مشهورترین برندهای تولیدکننده دستگاه فرز دروازه ای سی ان سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Nikolas Correa اسپانیا
  • ریچل اند نادلر آلمان
  • NORMA ایتالیا
  • تیتان رومانی

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که فرز دروازه ای چیست؟ همچنین کاربردها، انواع و بهترین برندهای سازنده آن را معرفی کرده و تلاش کردیم تا با بررسی ساختار فرز دو ستونه سی ان سی، علت مفید بودن این دستگاه‌ها برای ماشینکاری قطعات با ابعاد بزرگ را شفاف کنیم. در صورتی که قصد خرید انواع دستگاه‌های فرز دروازه ای سی ان سی با بهترین قیمت را دارید، تنها کافی است با ما در گروه انجینیک تماس بگیرید.

بله. از نظر تعداد محورها و توانایی ماشینکاری قطعات مختلف با هندسه‌های متفاوت، تفاوتی میان دستگاه فرز دروازه ای cnc با فرز معمولی وجود ندارد. این ماشین‌ها می‌توانند امکان ماشینکاری قطعات را از زاویه‌های مختلف را فراهم کنند.

فرز دروازه ای سی ان سی یا فرزهای دو ستونه دارای ابعاد بسیار بزرگی هستند؛ به همین دلیل فضای زیادی را در کارگاه شما اشغال2 می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از نصب این دستگاه‌ها در کارگاه، مقاله نکات مهم در نصب و راه اندازی دستگاه cnc را مطالعه کنید.

بدون شک خرید فرز دروازه ای نو برای شما گزینه بهتری است و تا مدت بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. اما به دلیل اینکه قیمت فرز دروازه ای دست دوم در مقایسه با نو کمتر است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که نمونه‌های دست دوم را خریداری کنند. اما قبل از خرید این محصولات، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله نکات مهم در خرید دستگاه cnc دست دوم را مطالعه کنید تا بتوانید محصول باکیفیتی را خریداری نمایید.

به دلیل اینکه دستگاه‌های فرز دو ستونه یا دروازه ای دارای ابعاد بسیار بزرگی هستند و وزن زیادی دارند، جابجایی آن‌ها آسان نیست. همچنین برای نصب این نوع از مراکز ماشینکاری در کارگاه، نیاز است که اقداماتی مانند محکم کاری کف را انجام داده و فضای زیادی را خالی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *