ابزار زنده cnc چیست؟ لزوم وجود ابزار زنده تراش سی ان سی

ابزار زنده CNC یکی از اجزای اصلی در بسیاری از دستگاه‌های تراش است که امکان انجام عملیات مختلف در این سیستم‌ها را فراهم می‌کند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ابزار زنده تراش CNC چیست و وجود آن چه تاثیری بر روی نتیجه کار خواهد گذاشت؟

ابزار زنده تراش چیست؟

ابزار زنده تراش سی ان سی ابزاری است که می‌تواند فرایند پرداخت و فرآوری قطعه در حال چرخش را انجام دهد. به عبارت بهتر اصطلاح زنده یا Live در این ابزار نشان می‌دهد که می‌تواند مکانیزم‌های خاص خود را به همراه قابلیت‌های منحصر به فردی که ابزار‌های ثابت و غیرمتحرک استاندارد ندارند، نشان دهد. بر خلاف ساختار‌های استاتیک ابزار زنده CNC اغلب حرکت می‌کند و امکان افزایش حجم فرایند ماشینکاری را برای شما فراهم خواهد کرد.

همچنین بخوانید: قیمت تراش CNC دست دوم

مقایسه تراش استاندارد و ابزار زنده CNC

مقایسه تراش استاندارد و ابزار زنده سی ان سی

  • ماشین‌های تراش دارای ابزار زنده CNC می‌توانند کار‌های بیشتری را نسبت به یک مرکز تراش استاندارد انجام دهند.
  • در زمان کار با Live Tooling نیازی به تنظیم مجدد قطعه کار نیست.
  • امکان انجام همه کار‌های ممکن با دستگاه تراش استاندارد، توسط ابزار زنده تراش CNC وجود دارد.
  • امکان ماشینکاری قطعات پیچیده با استفاده از ابزار زنده تراش سی ان سی به راحتی فراهم می‌شود.

کاربرد‌های ابزار زنده تراش سی ان سی

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این ابزار‌ها، شما می‌توانید ابزار زنده CNC را برای فرایند‌های مختلف تولید تطبیق دهید که عبارتند از:

  • فرزکاری: تولیدکنندگان می‌توانند از ابزار‌های زنده فرز برای حذف مواد از قطعه کار گردان استفاده کنند؛ این امر با تغییر مداوم سرعت و جهت حرکت محور‌ها انجام می‌شود و امکان ایجاد حفره با ابعاد دلخواه وجود دارد.
  • بورینگ: شما می‌توانید از ابزار زنده فرز CNC برای افزایش اندازه و قطر یک سوراخ در قطعه کار استفاده کرده و در عین حال از دقت آن مطمئن باشید.
  • حفاری: ابزار زنده CNC برای ایجاد سوراخ‌های استوانه ای در قطعات کار استفاده می‌شود.
  • ضربه زدن: با استفاده از ابزار زنده تراش سی ان سی می‌توانید رزوه‌ها را در داخل سوراخ یا شکاف روی مواد برش دهید تا پیچ‌ها به سوراخ وارد شوند.
  • چرخش: ابزار زنده تراش برای فرایند‌های تراشکاری که در آن مواد از قطر خارجی قطعه کار بریده می‌شوند تا قطعه به قطر مشخص یا موردنیاز کاهش پیدا کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت استفاده

اهمیت استفاده از ابزار زنده تراش سی ان سی

در کارگاه‌های ماشینکاری سنتی، زمانی که می‌خواهید با یک قطعه بزرگ کار کرده یا قطعات پیچیده ای را تولید کنید، ناچار هستید که قطعه کار را بچرخانید یا دائما آن را برداشته و دوباره نصب کنید. این موضوع هم دقت کار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و هم اینکه باعث بالا رفتن مقدار ضایعات، هزینه و زمان مصرفی خواهد شد. این در حالی است که استفاده از ابزار زنده تراش CNC نه تنها باعث می‌شود که زمان فرایند به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند، بلکه افزایش دقت و کاهش ضایعات را هم به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، اضافه شدن قابلیت ابزار زنده تراش می‌تواند مشتری‌های جدیدتری را به سمت شما سرازیر کرده یا اینکه رضایت بیشتر مشتریان فعلی را به دنبال داشته باشد.

همچنین بخوانید: قیمت دستگاه فرز CNC

نکات مهم در زمان کار با ابزار زنده تراش سی ان سی

  • مطمئن شوید که برای تمام ابزار‌های زنده موردنیاز در فرایند تولید، نگهدارنده‌های مناسب را دارید.
  • از مشخصات دقیق ابزار زنده CNC اطمینان حاصل نمایید تا بتوانید به راحتی با آن کار کنید.
  • باید مطمئن شوید که نگهدارنده‌ها برای انتقال مایع خنک کننده به ابزار زنده تراش مناسب هستند.
  • اگر با آلیاژ‌های جدید کار می‌کنید، نیاز به خنک کننده‌های قویتر با PSI بالاتری دارید.
  • توجه داشته باشید که قصد انجام چه فرایندی را با ماشین CNC دارید و جهت حرکت را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.

4 مزیت استفاده از ابزار زنده سی ان سی

مزایای استفاده از ابزار زنده CNC

به طور کلی استفاده از ابزار زنده تراش CNC باعث می‌شود که شما بتوانید برنامه‌های ماشینکاری پیچیده تری را اجرا کنید؛ اما مزایای دیگری هم برای این ابزار‌ها تعریف می‌شوند که عبارتند از:

  • ساخت سریعتر: با استفاده از ابزار زنده CNC قطعات سریعتر و با کارایی بیشتری ساخته می‌شوند.
  • سرعت بالاتر: به دلیل استفاده از چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌های خاص در ابزار زنده، امکان جابجایی سریعتر وجود دارد.
  • امکان ذخیره سازی داده‌ها: در ماشینکاری سنتی، هر بار که قطعه کار جدا شود، داده‌ها از دست خواهند رفت؛ اما با استفاده از ابزار زنده تراش سی ان سی می‌توانید این داده‌ها را حفظ کرده و در زمان صرفه جویی کنید.
  • دقت بالاتر: ابزار زنده تراش سی ان سی علاوه بر اینکه در زمان صرفه جویی می‌کند، باعث خنثی شدن اشتبا‌هات احتمالی هم می‌شود؛ زیرا خطای انسانی را حذف خواهد کرد.

سخن پایانی

ابزار زنده CNC یکی از قسمت‌های مهم در این ماشین‌ها است که می‌تواند دقت و سرعت ماشینکاری را تا حد زیادی افزایش دهد. در این مقاله از انجینیک به این سوال پاسخ دادیم که ابزار زنده تراش چیست و چه کاربرد‌ها و مزایایی دارد. در صورتی که قصد انجام ماشینکاری‌های پیچیده را دارید و به ابزار‌های زنده دسترسی ندارید، می‌توانید از خدمات فرز CNC در تهران و خدمات تراش CNC در تهران استفاده کنید.

سوالات متداول

مزیت استفاده از ابزار زنده تراش چیست؟

به طور کلی استفاده از ابزار زنده CNC باعث فراهم شدن امکان ماشینکاری پیچیده تر، ساخت سریعتر قطعات، کارایی بیشتر، سرعت بالاتر و دقت بیشتر خواهد شد.

ابزار زنده CNC در کدام فرایند‌های ماشینکاری کاربرد دارد؟

از ابزار زنده تراش سی ان سی می‌توان در هر جایی که نیاز به دقت و سرعت بالا دارد، استفاده کرد. همچنین برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در زمان ساخت قطعات پیچیده هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مقالات مشابه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *