درایو دستگاه CNC چیست؟ معرفی انواع آن | انجینیک

عملکرد اصلی دستگاه سی ان سی مربوط به کنترل حرکت خودکار و دقیق عناصر آن مانند میز کار، اسپیندل و… است. برای اینکه بتوان این کنترل‌های حرکتی را با استفاده از انواع دستگاه‌های CNC انجام داد، نیاز به درایوهای دستگاه CNC داریم. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم شما را با انواع درایو دستگاه سی ان سی آشنا کرده و وظایف هریک را بیان کنیم.

درایو دستگاه CNC چیست؟

واحد کنترل در ماشین‌های سی ان سی به عنوان مهمترین بخش در این دستگاه‌ها شناخته می‌شود که سیگنال‌های مختلفی را برای فعال کردن موتور‌های محرک ارسال می‌کند و می‌تواند باعث چرخش اسپیندل یا قرار گرفتن ابزار‌ها در موقعیت مخصوص شود. درایور دستگاه CNC بخشی از این سیستم کنترلی است که می‌تواند نحوه مدیریت ابزار‌ها و قسمت‌های مختلف را تعیین کند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله کنترلر CNC چیست را مطالعه کنید. این درایوها را می‌توان در دسته بندی زیر قرار داد:

  • درایوهای الکتریکی

درایور الکتریکی دستگاه CNC با استفاده از دو جریان مستقیم یا متناوب کار می‌کند و بر این اساس در دسته بندی‌های AC و DC قرار می‌گیرد. این درایوها اندازه کوچکی دارند و به راحتی قابل کنترل هستند.

  • درایوهای هیدرولیک

یکی دیگر از انواع درایو دستگاه CNC به نام هیدرولیک شناخته می‌شود که دارای نسبت قدرت بزرگی است و می‌تواند امکان حرکت بسیار دقیق را فراهم کند. با این حال نگهداری از این نوع درایوها سخت است و فضای زیادی را هم اشغال می‌کنند. اساس کار درایوهای هیدرولیکی CNC استفاده از روغن‌های بر پایه نفت است که در دما‌های بالا می‌توانند خطر آتش سوزی داشته باشند، همچنین این درایوها برای محافظت در برابر خوردگی، نیاز به استفاده از شیوه‌های خاص دارند. در این مورد می‌توانید مقاله اصول نگهداری از دستگاه CNC را مطالعه کنید.

  • درایوهای پنوماتیک

از دیگر انواع درایو دستگاه CNC می‌توان به درایوهای پنوماتیک اشاره کرد که از هوا به عنوان تامین کننده نیرو استفاده می‌کنند و کاملا ضد حریق هستند. این نوع درایوها ساختار بسیار ساده ای دارند و قیمت آن‌ها هم مناسب است؛ با این حال قدرت کمی‌ تولید می‌کنند، دقت موقعیت یابی کمتری داشته و نویز دارند.

انواع درایو دستگاه CNC

در بیشتر دستگاه‌های CNC معمولا از درایوهای الکتریکی ACو DC، سروو یا استپ موتور استفاده می‌شود که به صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • درایوهای اسپیندل برای تامین نیروی اصلی در عمل برش
  • درایوهای تغذیه برای راندن محور‌ها

درایوهای اسپیندل

درایو اسپیندل

درایو اسپیندل برای ارائه حرکت زاویه ای به قطعه کار با ابزار برش مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از درایو دستگاه CNC عموما برای حفظ سرعت با دقت در یک باند قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث می‌شود، بتوان انواع مواد با سختی‌های مختلف را ماشینکاری کرد. محدوده سرعت در این درایوها از 10 تا 20 هزار دور در دقیقه قابل تنظیم بوده و نیاز به ظرفیت اضافه بار بالا هم در آن‌ها وجود دارد. بیشتر دستگاه‌های CNC قدیمی‌ از درایوهای اسپیندل DC استفاده می‌کنند؛ اما امروزه به دلیل استفاده از مبدل‌های فرکانس AC، این نوع از درایوهای دستگاه CNC توسعه پیدا کرده اند.

درایو تغذیه

یکی دیگر از انواع درایو دستگاه CNC که برای حرکت دادن محور‌ها یا میز کار استفاده می‌شود، درایو تغذیه نام دارد. شرایط کاری ایده آل برای این درایو از قرار زیر هستند:

درایو تغذیه

  • موتور تغذیه باید با ویژگی‌های گشتاور ثابت کار کند تا بر اصطکاک و نیروهای کاری غلبه نماید.
  • سرعت درایو باید بسیار متغیر با محدود سرعت 1 تا 20 هزار دور بر دقیقه باشد.
  • موتور تغذیه باید روان کار کند.
  • درایو باید وضوح موقعیت یابی مناسبی داشته باشد.

سایر الزامات کاری درایو تغذیه دستگاه CNC با در نظر گرفتن نسبت کشتاور به وزن قطعه، اینرسی روتور و تعداد درایوهای تغذیه مشخص می‌شود.

سخن پایانی

انواع درایو دستگاه CNC از مهمترین بخش‌ها در سیستم کنترلی این ماشین‌ها هستند که نحوه حرکت اسپیندل و سرعت آن، حرکت محور‌ها و قطعه کار را تنظیم می‌کنند. در این مقاله از انجینیک به این سوال پاسخ دادیم که درایور دستگاه CNC چیست و انواع آن را بررسی کردیم.

سوالات متداول

درایو الکتریکی دستگاه CNC چیست؟

یکی از مهمترین انواع درایو دستگاه CNC، به نام درایو الکتریکی شناخته می‌شود که بیشتر در سیستم‌های کنترل موقعیت و سرعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم این درایوها در دو دسته مستقیم و متناوب تقسیم بندی می‌شود که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

نقش درایو دستگاه CNC چیست؟

درایو دستگاه CNC یکی از بخش‌های مهم در سیسم کنترلی است که برای مدیریت حرکت محور‌ها، اسپیندل و قطعه کار استفاده می‌شود.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *