تارت ابزار چیست؟ معرفی انواع تارت در دستگاه های تراش سی ان سی

تارت ابزار چیست؟ احتمالا این سوالی است که در شروع کار با دستگاه‌‌های CNC ذهن شما را به خود مشغول کرده است. باید بدانید که Turret یکی از اجزای مهم در دستگاه تراش CNC است که برای ماشینکاری قطعات مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که Turret چیست و چه انواعی دارد؟

تارت ابزار چیست؟

در دستگاه تراش CNC برای اینکه بتوان قطعات مختلف را ماشینکاری کرد، از نوعی ابزارگیر استفاده می‌شود که به عنوان تارت ابزار شناخته می‌شود. با استفاده از این قطعه می‌توان انواع عملیات تراش را بدون نیاز به تعویض یا نصب ابزار به طور متوالی انجام داده و به این ترتیب سرعت انجام کار را به طور قابل توجهی افزایش داد. این قطعه معمولا در امتداد یک محور عمودی می‌چرخد تا هر ابزار را در زمان درست، در موقعیت مناسب قرار دهد. به این ترتیب تعداد مراحل موردنیاز برای پردازش قطعات کاهش پیدا می‌کند و خطا‌های موقعیت یابی به طور چشمگیری کمتر می‌شوند. برای خرید دستگاه تراش CNC دست دوم و نو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

انواع Turret چیست؟ از نظر مکانیزم حرکتی

انواع تارت ابزار بر اساس معیار‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند که یکی از مهمترین آن‌ها، مکانیزم‌های حرکتی است. از این نظر می‌توان گفت که Turret در سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

انواع تارت دستگاه سی ان سی از نظر حرکتی

 

  • تارت ابزار برقی یا Electrical که سرعت تعویض ابزار در آن بسیار بالا است؛ اما توان کمی‌ دارد و برای کاربرد‌های سبک و عملیات کوچک مناسب است.
  • تارت ابزار هیدرولیک یا Hydraulic که سرعت ابزار نسبتا کمی‌ دارد؛ اما توان آن زیاد است و برای کاربرد‌های متوسط تا سنگین قابلیت استفاده دارد.
  • تارت ابزار استپ موتور یا Step Motor که هم سرعت بالا در تعویض ابزار و هم توان زیادی دارد و برای انواع کاربرد‌ها مناسب خواهد بود.

همچنین بخوانید: اجزای دستگاه تراش CNC

انواع تارت ابزار از نظر ظاهری

علاوه بر مکانیزم‌های حرکتی یا Turret Drive می‌توان انواع تارت ابزار را از نظر ظاهری هم طبقه بندی کرد. اگر می‌خواهید بدانید که از این منظر، انواع تارت ابزار چیست، این قسمت را مطالعه کنید.

انواع تارت دستگاه تراش سی ان سی از نظر ظاهری

  • تارت تاج دار یا Crown-type Turret

تارت تاج دار دارای یک صفحه مدرج است که بر روی صفحه آن قرار گرفته و بر اساس زاویه تقسیم بندی شده است. از این نوع تارت بیشتر در عملیات ماشینکاری پیچیده یا سنگین، عملیات نیازمند کارایی بالا و تولید انبوه مانند دریل کاری استفاده می‌شود؛ زیرا عملکرد بالایی دارد و می‌تواند ابزار زنده یا Live Tools را حمل کند. این نوع از تارت‌ها معمولا دارای 4 یا 6 موقعیت هستند و می‌توانند در جهت عقربه‌های ساعت یا بر خلاف آن، کار خود را انجام دهند.

  • تارت طبلی یا Drum-type Turret

یکی دیگر از انواع تارت ابزار به نام درام تارت شناخته می‌شود که معمولا به صورت عمودی بر روی صفحه قرار می‌گیرد و امکان چرخش ابزار را فراهم می‌کند. از این نوع تارت هم می‌توان برای نگهداری ابزار‌های ثابت و هم ابزار‌های چرخشی استفاده کرد.

  • تارت ابزار عمودی Vertical-type Turret

تارت ابزار عمودی یکی دیگر از انواع Turret در دستگاه تراش CNC است که قطعه کار را به صورت عمودی نگه می‌دارد و به کلگی این امکان را می‌دهد تا حالتی شبیه به یک چرخ سفالگری بزرگ پیدا کند. به این ترتیب امکان جابجایی قطعات بسیار بزرگ و سنگین به راحتی فراهم می‌شود. به طور معمول امکان استفاده از 4 یا 6 ابزار در این نوع تارت وجود دارد.

سخن پایانی

تارت ابزار یکی از مهمترین قطعات در دستگاه‌های تراش CNC است که می‌تواند امکان انجام عملیات مختلف ماشینکاری را با سرعت‌های زیاد و در حجم بالا برای شما فراهم کند. ما در این مقاله از انجینیک به این سوال پاسخ دادیم که تارت ابزار چیست و انواع مختلف Turret را هم به شما معرفی کردیم.

سوالات متداول

منظور از ظرفیت تارت ابزار چیست؟

ظرفیت تارت ابزار به معنای تعداد ابزار‌هایی است که می‌توان بر روی آن نصب کرد؛ این کمیت برای ماشین‌های تراش معمولی بین 4 تا 8 است. اما در ماشین‌های پیشرفته ممکن است 12 عدد یا تعداد بیشتری ابزار، قابلیت نصب بر روی تارت را داشته باشند. همچنین در برخی تعاریف، ظرفیت ابزار تارت به اندازه ابزار‌های مجاز هم اطلاق می‌شود که در سیستم‌های میلیمتری برای 12 تا 60 میلیمتر است.

معیار انتخاب بهترین نوع Turret چیست؟

در انتخاب بهترین نوع تارت ابزار باید به کمیت‌هایی مانند تعداد ابزار‌های مجاز، نوع مکانیزم حرکتی، ظرفیت ابزار و نوع سیستم قفل کردن توجه کرد.

انواع تارت ابزار از نظر سیستم قفل کردن یا لاکینگ کدام است؟

بر این اساس انواع تارت ابزار را می‌توان در دسته‌های مکانیکی، الکترومکانیکی، پنوماتیک و هیدرولیک طبقه بندی کرد.

تارت Bi-directional چیست؟

این نوع تارت ابزار امکان چرخش در هر دو جهت ساعتگرد و پادساعتگرد را دارد.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *