معرفی انواع ریل دستگاه سی ان سی

شناخت انواع ریل CNC یکی از مهمترین اطلاعاتی است که باید در زمان خرید انواع دستگاه فرز و تراش داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره CNC Way Systems در اختیار شما قرار دهیم و بگوییم که انواع دستگاه‌های سی ان سی از نظر ریل در چه دسته بندی‌هایی قرار می‌گیرند.

ریل باکس، مناسب cnc سنگین کار

مهمترین و پرکاربردترین انواع ریل CNC، ریل باکس یا Box Way نام دارد که که برای انجام کارهای سنگین استفاده می‌شود. دستگاه‌های CNC ریل باکس که به عنوان سنگین کار هم شناخته می‌شوند، می‌توانند با دقت زیادی فرایند ماشینکاری را انجام دهند. این نوع از ماشین‌ها زمانی ایده آل هستند که به وزن بالا نیاز دارید یا در محیط‌های مرطوب کار می‌کنند. از آنجا که سطح تماس در دستگاه‌های CNC ریل باکس بسیار بیشتر است، کمترین خمش، انحراف و تغییر شکل را در زیر بار ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که توانایی تحمل بارها و برش‌های سنگین را در خود دارد. از سوی دیگر به دلیل استحکامی که در ساختار ماشین‌های سی ان سی Box Way وجود دارد، طول عمر ابزارها به حد قابل توجهی بالا می‌رود و احتمال کاهش دقت هم کمتر خواهد شد.

همچنین بخوانید: نکات مهم در خرید دستگاه تراش CNC

ریل لینیر، از پرکاربردترین انواع ریل CNC

یکی دیگر از انواع ریل CNC که به عنوان ماشین‌های سبک کار شناخته می‌شود، ریل لینیر یا Linear Motion Guide نام دارد. این راهنماهای خطی دارای دو بخش ریل و واگن هستند که واگن در امتداد ریل می‌چرخد. در این ساختار، ریل‌ها به ماشین متصل شده اند و واگن‌ها بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. زمانی که نیاز به سرعت یا شتاب زیاد در ماشینکاری داشته باشیم، از دستگاه‌های سی ان سی با ریل لینیر استفاده می‌کنیم.

زیرا این سیستم‌ها اصطکاک بسیار کمی را ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر از میان انواع ریل CNC، می‌توان گفت که ریل لینیر کم هزینه ترین گزینه است؛ زیرا ریل باکس‌ها دارای دقت زیادی هستند که فرایند تولید آن‌ها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که ریل‌های خطی به راحتی مونتاژ می‌شوند و هزینه کمی دارند. همچنین در صورت وار شدن آسیب به باکس، نیاز به تعمیرات، بسیار پرهزینه خواهد بود.

این صفحه را هم ببینید: فروش دستگاه فرز CNC

انواع ریل لینیر

بر اساس ساختار، دستگاه‌های CNC با ریل لینیر در دو دسته قرار می‌گیرند که عبارتند از:

معرفی انواع ریل لینیر

  • Ball Type: در این نمونه از انواع ریل CNC خطی، زنجیره ای از ساچمه‌ها در دو شیار در ریل خطی قرار می‌گیرند و قابلیت تحمل بارهای چند جهته را دارند. در این حالت، سطح تماس شما در هر لحظه به سطح تماسی که برای توپ‌ها دارید، محدود خواهد شد.
  • Cross Roller Type: در سبک کراس رولر معمولا زاویه تماس 45 درجه برای غلتک‌ها وجود دارد که روی دو سطح در دو طرف ریل خطی قرار گرفته اند. به این ترتیب سطح تماس به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه ظرفیت بار دینامیکی 20 تا 40 درصد و ظرفیت بار استاتیکی 40 تا 60 درصد افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این‌ها، انواع مختلفی از اندازه‌های ریل لینیر وجود دارند که در صنایع مختلف معمولا از اندازه‌های 30 تا 65 میلیمتر استفاده می‌شود؛ هریک از این طول‌ها، ظرفیت‌های متفاوتی دارند. بنابراین در زمان خرید دستگاه‌های سی ان سی با ریل خطی باید تعداد بلوک‌ها در هر محور و طول و عرض آن‌ها را در نظر بگیرید؛ زیرا مستقیما با مساخت سطح و استحکام کلی سیستم ارتباط دارد.

ریل مغناطیسی یا مگنت

یکی دیگر از انواع ریل CNC که در دستگاه‌های مدرن از آن استفاده می‌شود، ریل مگنت یا Magnetic Workholding است. این نوع ریل بیشتر به عنوان یک نگهدارنده استفاده می‌شود که می‌تواند قطعه کار را به خوبی ثابت نگه دارد و برای فرزکاری یا تراشکاری فلزات بسیار ایده آل خواهد بود. با استفاده از ماشین‌های سی ان سی با ریل مغناطیسی، دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را صرف تنظیم و تغییر جایگاه قطعات در حین ماشینکاری صرف کنید. همچنین از وارد شدن آسیب به قطعه در اثر برخورد با گیره‌های مکانیکی یا دسته‌های سه نظام هم جلوگیری خواهد شد.

همچنین بخوانید: خرید دستگاه تراش cnc دست دوم

این گزینه از انواع ریل CNC می‌تواند فشار گیره ثابتی را ایجاد کند که تضمین خواهد کرد هیچگونه تغییری در نحوه محکم یا شل بودن قطعه کار وجود ندارد و ایمنی کاربران تا حد خوبی افزایش پیدا می‌کند. مهمترین مزیت‌های ریل مگنت عبارتند از:

  • پشتیبانی کامل از قطعه کار
  • عدم ایجاد صدا و لرزش در حین کار
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • دقت بالا به دلیل عدم ایجاد اعوجاج حرارتی ناشی از جریان برق
  • عدم تغییر در توان نگهدارنده در صورت قطع برق
  • تضمین نگه داری مطمئن و پایدار قطعه کار حتی در زمان قطع برق
  • بالا بودن بازدهی به دلیل امکان وصل یا جداسازی با عملیات سوئیچینگ
  • امکان دسترسی به ماشینکاری چند طرفه بدون نیاز به توقف و تنظیم موقعیت مجدد

سخن پایانی

ماشین‌های CNC دارای ریل‌های متفاوتی هستند که کارایی و عملکرد آن‌ها را تعیین می‌کند؛ به همین دلیل در زمان خرید انواع دستگاه‌های تراش یا فرز سی ان سی باید با انواع ریل CNC آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله از انجینیک به بررسی 3 نمونه از انواع ریل‌های سی ان سی پرداخته و مزایا و کاربردهای هریک را بررسی کردیم.

این موضوع بستگی به کاربرد موردنظر شما دارد؛ برای مثال اگر سرعت و هزینه برایتان مهم است، باید به سراغ ریل لینیر بروید. همچنین برای دقت‌های زیاد، استفاده از ریل باکس و مگنت ریل توصیه میشود.

این دو گزینه در هزینه، سرعت ایجادشده و دقت با هم متفاوت هستند.

مقالات مشابه
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *