دقت دستگاه سی ان سی و محور های آن

دقت دستگاه cnc معمولا به صورت نحوه طی کردن فرمان‌ها و دستورالعمل‌های موجود توسط محور‌ها برای رسیدن به محصول تهایی تعریف می‌شود. این میزان دقت به طور مستقیم بر روی قطعات ساخته شده تاثیرگذار است و می‌تواند کیفیت آن‌ها را مشخص کند. به همین دلیل باید قبل از خرید این دستگاه‌ها، از میزان دقت آن‌ها اطلاع حاصل کنید. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم مفاهیم دقت و تکرارپذیری را در دستگاه‌های CNC تعریف کنیم.

منظور از دقت دستگاه سی ان سی و تکرار پذیری

هر دستگاه CNC برای اینکه بتواند عملیاتی را انجام دهد، نیاز به یک سری کد‌ها و دستورالعمل‌ها دارد که از طریق کنترلر به آن وارد می‌شوند. اینکه محور‌های CNC تا چه اندازه بتوانند از این دستورالعمل‌ها، به طور دقیق پیروی کنند و نتیجه نهایی را به ارمغان بیاورند، به عنوان دقت دستگاه CNC تعریف می‌شود. از سوی دیگر برای تولید قطعات مختلف نیاز است که دستگاه در طول چرخه‌های مختلف این دستورالعمل‌ها را اجرا کند؛ در نتیجه چگونگی تکرار این فرایند به عنوان تکرارپذیری در ماشین‌های سی ان سی تعریف می‌شود.

عوامل موثر بر دقت دستگاه CNC

عوامل موثر بر دقت دستگاه سی ان سی

به طور کلی دقت دینامیکی و تکرارپذیری با میزان تنش اعمال شده بر اجزای ماشین ارتباط دارد؛ به این معنا که هرچه استرس واردشده بیشتر باشد، حفظ دقت و تکرارپذیری دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل است که در زمان خرید دستگاه سی ان سی دست دوم باید حتما دقت دستگاه را اندازه گیری کنید. در این مورد می‌توانید به گزارش کارشناسی دستگاه CNC دست دوم مراجعه نمایید که این کمیت را به صورت تخصصی تعیین کرده است. در ادامه عوامل موثر بر دقت دستگاه CNC را بررسی می‌کنیم.

  • برند و تولیدکننده دستگاه

ساخت دستگاه از مهمترین عوامل تاثیرگذار در دقت دستگاه سی ان سی است؛ به همین دلیل برند‌های مختلف، دستگاه‌هایی با میزان دقت متفاوت تولید می‌کنند. برای مثال دستگاه فرز CNC آلمانی و دستگاه فرز CNC ژاپنی در مقایسه با سایر دستگاه‌ها از دقت عملکردی بیشتری برخوردار هستند؛ به دلیل اینکه با استفاده از قطعات و تجهیزات دقیق تولید و کالیبره شده‌اند.

  • سیستم‌های فیدبک

برخی از دستگاه‌های سی ان سی که دارای سیستم‌های بسته هستند، یک سری قسمت‌های بازخورد دهنده در خود دارند که دقت آن‌ها به طور مستقیم بر روی دقت دستگاه CNC تاثیرگذار است. این سیستم‌ها می‌توانند به طور مستقیم موقعیت محور‌ها و اجزای متحرک را نظارت کرده و به تولید قطعات دقیق کمک کنند.

کالیبراسیون ماشین ابزار برای حفش دقت ماشین سی ان سی

  • کالیبراسیون ماشین ابزار

در زمان نصب یا جابجایی دستگاه‌های CNC نیاز به تنظیم مجدد یا کالیبراسیون آن‌ها است تا بتوانند با دقت اولیه شروع به کار کنند. استاندارد بودن و دقت سیستم‌های کالیبراسیون، می‌توانند بر دقت دستگاه CNC تاثیر بگذارند؛ به همین دلیل باید از وسایل مناسب و نیرو‌های متخصص در این زمینه استفاده کنید. همچنین نیاز است که در فواصل منظم، حتی با وجود عدم جابجایی دستگاه، این کار را انجام دهید. برای آشنایی با مراحل این روش مقاله مراحل و ابزار‌های کالیبراسیون دستگاه CNC را مطالعه کنید.

  • تاثیر شرایط محیطی بر دقت دستگاه CNC

یکی دیگر از عوامل موثر بر دقت دستگاه CNC مربوط به شرایط محیطی مانند دما و رطوبت است؛ اگر می‌خواهید تاثیر این شرایط را به حداقل برسانید، باید تا حد امکان دما و رطوبت را کم کنید. یک مسئله مهم در رابطه با تکرارپذیری، تاثیر تغییرات حرارت بر اجزای متحرک دستگاه است. این تاثیرات می‌توانند به طور مستقیم بر نحوه عملکرد اسپیندل و محور‌ها تاثیر گذاشته و بیشترین اثر را بر روی سطوح ماشین کاری شده بر جای بگذارند. به همین دلیل برای به حداقل رساندن این تاثیرات حرارتی، از مایع خنک کننده یا کولانت CNC استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از روش‌های طراحی هم می‌توان تاثیرات این تغییرات حرارتی را به حداقل رساند؛ به همین دلیل نیاز است که حتما در زمان خرید دقت کنید که سازنده از چه ترفند‌هایی برای از بین بردن اثرات حرارتی استفاده کرده است.

  • تاثیر استهلاک بر دقت دستگاه CNC

دستگاه‌های CNC باید میلیون‌ها بار یک چرخه را طی کنند؛ اما تغییراتی که در زمان بازگشت از انتهای چرخه قبلی به چرخه جدید اتفاق می‌افتند، می‌توانند بر روی راندمان کاری و تکرارپذیری این دستگاه‌ها تاثیرگذار باشند. مهمترین تغییرات اثرگذار بر روی دقت دستگاه CNC عبارتند از:

تاثیر استهلاک بر دقت دستگاه سی ان سی

  • سایش ابزار
  • تعویض ابزار‌های برش
  • شرایط محیطی محل کار
  • ترازمندی دستگاه
  • تغییرات ناشی از نگهداری نادرست دستگاه

مورد آخر، یعنی نگهداری نادرست دستگاه تا حد زیادی دقت دستگاه CNC را تحت تاثیر قرار خواهد داد و می‌تواند راندمان کاری را هم به طور قابل توجهی کاهش دهد. به همین دلیل نیاز است که حتما دستگاه را در دوره‌های منظم بازبینی کنید. شما می‌توانید برای نصب صحیح، تراز کردن دستگاه و همچنین سرویس‌های دوره ای، از خدمات نصب و راه اندازی دستگاه CNC در انجینیک استفاده کنید.

سخن پایانی

دقت دستگاه CNC و تکرارپذیری آن به طور مستقیم بر روی راندمان فرایند تولید و دقت قطعات تولیدشده تاثیرگذار است؛ به همین دلیل در زمان خرید حتما باید این موضوع را بررسی کنید. ما در انجینیک انواع دستگاه‌های فرز و تراش CNC را با دقت بالا به صورت نو و دست دوم و با تضمین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم. برای خرید این محصولات یا فروش دستگاه‌های CNC دست دوم با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه راه‌هایی برای کاهش تاثیرات حرارت بر روی دقت دستگاه CNC وجود دارد؟

استفاده از مایع خنک کننده و طراحی اصولی دستگاه می‌تواند تا حد زیادی اثر حرارت را خنثی کند.

بازه دقت دستگاه CNC چقدر است؟

بازه دقت دستگاه CNC اما بسته به عوامل مختلفی مانند تعداد محور‌ها، قابلیت‌های دستگاه، محدوده حرکتی محور‌ها و اسپیندل تعیین می‌شود و برای دستگاه‌های مختلف متفاوت است. برای دستگاه های معمولی حداقل 0.02 میلیمتر دقت قابل قبول است. همچنین پس از مدتی استفاده، ممکن است دقت دستگاه در مقایسه با مقدار اولیه تا حد زیادی تغییر کند.

مقالات مشابه
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *