تفاوت دستگاه های فرز CNC سه محور و چهار محور و پنج محور

تعداد محورها در دستگاه های فرز سی ان سی یکی از مهم‌ترین موارد در انتخاب این دستگاه برای کاربردهای مختلف است. زیرا تعداد محورها است که آزادی حرکت شما را تعیین می‌کند و مشخص خواهد کرد که از این دستگاه در چه مواردی می‌توانید استفاده کنید؟ به همین دلیل باید تفاوت دستگاه فرز سی ان سی سه محور، چهار محور و پنج محور را بدانید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1. تعداد محورهای دستگاه و تفاوت دستگاه فرز سی ان سی سه محور، چهار محور و پنج محور 

از واضح ترین تفاوت دستگاه فرز سی ان سی سه محور، چهار محور و پنج محور می توان به موارد زیر اشاره کرد که تعداد محورها و درنتیجه درجات آزادی آن‌ها است. دستگاه‌های فرز سی ان سی سه محور، در سه راستای عمود بر هم حرکت می‌کنند که در اصطلاح به نام محورهای x و y و z شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها دارای یک محور عمودی هستند که محور سوم را تشکیل می‌دهد. در مقابل دستگاه فرز سی ان سی چهار محور، دارای یک درجه آزادی اضافه‌تر است که امکان چرخش حول محور x را فراهم می‌کند. در نهایت دستگاه‌های سی ان سی پنج محور قابلیت چرخش حول دو محور Y و Z را دارند.

2. دقت و پیچیدگی برش

هرچه تعداد محورهای دستگاه فرز بیشتر باشد؛ امکان ایجاد برش‌های دقیق‌تر و پیچیده‌تر فراهم می‌شود. دستگاه فرز سی ان سی سه محور، برای ایجاد برش‌های 2 یا 2.5 بعدی استفاده می‌شود و برای برش‌های لبه تیز مناسب است. دستگاه‌های چهار محور هم مناسب برش‌های سه بعدی هستند و می‌توان آن‌ها را در هر جهتی حرکت داد. به همین دلیل برای سوراخ‌کاری‌های پیچیده مناسب خواهند بود. در نهایت دستگاه‌های پنج محور، بیشترین دقت را در میان این سه گزینه دارند و می‌توان برای برش قطعات حساس از آن‌ها استفاده کرد.

قیمت دستگاه های سی ان سی سه، چهار و پنج محوره

3. قیمت

یکی از مهم‌ترین معیارها در خرید و فروش دستگاه فرز سه محور، چهار محور و پنج محور قیمت آن‌ها است. از دید قیمتی می‌توان گفت که دستگاه‌های 5 محور گران‌ترین گزینه هستند؛ زیرا دقت بیشتری دارند و آزادی حرکت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. به علاوه عنوان ارزان‌ترین دستگاه هم به ماشین فرز CNC سه محوره تعلق دارد.

4. کاربرد

یکی دیگر از تفاوت دستگاه فرز سی ان سی سه محور، چهار محور و پنج محور، کاربرد آن‌ها است. دستگاه‌های سه محوره بیشتر در کارگاه‌های کوچک و برای ساخت قطعات مکانیکی استفاده می‌شوند. به دلیل وجود یک محور اضافی در دستگاه‌های فرز چهار محوره، از آن برای حذف قسمتی از قطعه و ایجاد شکل جدید استفاده می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود از فرز CNC چهار محوره برای سوراخ‌کاری یا برشکاری قطعاتی استفاده کنید که در اطراف سیلندر قرار دارند. اما دستگاه‌های فرز CNC پنج محوره به دلیل دقت بالایی که دارند؛ برای برش قطعات دقیق در حوزه هوافضا، تولید ماشین‌آلات نفت و گاز، قالب و بدنه خودرو، تجهیزات پزشکی، معماری و نظامی استفاده می‌شوند. برای بررسی دقیق‌تر تفاوت این دستگاه‌ها از این منظر، پیشنهاد می‌دهیم مقاله کاربرد انواع دستگاه فرز سی ان سی را در انجینیک بخوانیددستگاه های سه، چهار و پنج محوره در عملکرد چه تفاوتهایی دارند

5. عملکرد و کارایی

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی دستگاه‌های فرز CNC سه، چهار و پنج محوره، کارایی و عملکرد آن‌ها است. واضح است که هرچه تعداد محورها بیشتر باشد؛ دستگاه کارایی بیشتری دارد و می‌توان الگوهای پیچیده‌تری را با استفاده از آن پیاده‌سازی کرد. البته نکته مهم اینجا است که برای خرید یک دستگاه سی ان سی، باید به نیازهای خود در درجه اول دقت کنید تا کارایی دستگاه برای شما مناسب باشد. همچنین می‌توانید برای تصمیم‌گیری بهتر، مقاله فاکتورهای مهم در خرید دستگاه cnc دست دوم را در انجینیک بررسی کنید.

6. کیفیت و سرعت برش

دستگاه‌های فرز سی ان سی که پنج محور دارند؛ کیفیت برش بیشتری را ارائه می‌دهند. زیرا این دستگاه‌ها برای برش‌های دقیق و پیچیده طراحی شده‌اند؛ اما این افزایش دقت، باعث شده که سرعت دستگاه در برش کاهش پیدا کند.

جمع‌ بندی

اطلاع از تفاوت دستگاه فرز سی ان سی سه محور، چهار محور و پنج محور به شما کمک می‌کند تا خرید آگاهانه‌تری داشته باشید. این دستگاه‌ها از نظر کارایی و عملکرد با هم متفاوت هستند و دقت متفاوتی را هم ارائه می‌دهند؛ به همین دلیل از آن‌ها در قسمت‌های مختلفی از صنعت استفاده می‌شود. جدول زیر یک نگاه کلی به تفاوت‌های این سه دستگاه است:

جنبه تفاوتدستگاه فرز سی ان سی سه محورهدستگاه فرز سی ان سی چهار محورهدستگاه فرز سی ان سی پنج محوره
درجات آزادیقابلیت حرکت در راستای محورهای مختصات کارتزینقابلیت حرکت در راستای محورهای مختصات کارتزین و توانایی چرخش حول محور xقابلیت حرکت راستای محورهای مختصات کارتزین و توانایی چرخش حول محور y و z
پیچیدگی برشتوانایی برشکاری ساده با ثابت نگه داشتن قطعهاجرای برش‌های سه بعدی و پیچیدهایجاد برش‌های بسیار ظریف با شکل‌های پیچیده
قیمتکممتوسطزیاد
کاربرد
  • کارگاه‌های کوچک ساخت قطعات مکانیکی
  • ایجاد برش‌های لبه تیز
  • فرزکاری شیاردار
  • سوراخ‌کاری
  • حذف قسمتی از قطعه
  • ایجاد شکل و مشخصات مورد نظر بر روی قطعه
  • سوراخ‌کاری با برشکاری در کنار یک قطعه
  • ساخت قطعات دقیق در هوافضا
  • تولید ماشین‌آلات نفت و گاز
  • قالب و بدنه خودرو
  • تجهیزات پزشکی
  • معماری
  • نظامی
کاراییمحدودمتوسطزیاد
سرعتزیادمتوسطکم
کیفیت برشمتوسطمتوسطبالا
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *