انواع و کاربرد مرغک دستگاه سی ان سی

مرغک تراش CNC یکی از مهمترین اجزای این دستگاه است که می‌تواند با نگه داشتن قطعه کار، از ایجاد لرزش در دستگاه جلوگیری کند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مرغک دستگاه CNC چیست و انواع و مزایای آن را معرفی کنیم.

مرغک دستگاه CNC چیست؟

مرغک قطعه ای در دستگاه تراش و فرز است که برای نگه داشتن انتهای قطعه کار در مقابل صفحه محرک و جلوگیری از ایجاد لرزش مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قطعه معمولا دارای یک نقطه مرکزی است که به بلبرینگ متصل شده و می‌تواند فشار واردشده بر روی قطعه کار در حال چرخش را، بدون ایجاد شرایط نامتعادل، ممکن کند. مرغک تراش CNC کمک می‌کند که قطعه کار در ماشین تراش ثابت نگه داشته شود؛ زیرا این ماشین‌ها با سرعت بالایی در حال چرخش هستند و عدم استفاده از مرغک باعث می‌شود که قطعاتی با طول زیاد، به راحتی منحرف شوند. مرغک تراش CNC یک دنباله مخروطی 60 درجه ای دارد که با استفاده از آن می‌تواند قطعه کار را محکم کند.

همچنین بخوانید: اجزای دستگاه تراش CNC

انواع مرغک دستگاه CNC

بسته به ساختار و نحوه کاربرد، مرغک دستگاه CNC در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد که عبارتند از:

انواع مرغک دستگاه CNC

  • مرغک ثابت

این نوع مرغک تراش CNC دارای یک میله مخروطی فولادی است که در داخل استوانه قرار گرفته و زاویه 60 درجه دارد. سر این نوع مرغک معمولا از موادی ساخته می‌شود که در برابر حرارت مقاوم باشند؛ زیرا در هنگام دوران، سطح آن ساییده یا داغ نخواهد شد. در این حالت توصیه می‌شود که مرغک‌هایی با سر الماسی استفاده کنید و حتما نقطه تماس میان مرغک و قطعه کار را گریس کاری نمایید.

  • نیم مرغک

نوع دیگری از مرغک دستگاه CNC به نام نیم مرغک شناخته می‌شود که زیرمجموعه مرغک ثابت قرار دارد. در این نوع مرغک تراش CNC، سر مرغک حالت بریده شده دارد و می‌تواند در زمانی که قطعه کار در میان سه نظام و مرغک قرار گرفته، برای پیشانی تراشی استفاده شود.

  • مرغک مهره دار

مرغک مهره دار را هم به نوعی می‌توان مرغک ثابت در نظر گرفت؛ اما تفاوت این دو در مهره‌هایی است که روی این نوع مرغک قرار گرفته و باعث می‌شود که باز کردن و بستن آن بر روی ریل ساده تر باشد.

  • مرغک لوله گیر

یکی دیگر از انواع مرغک CNC به نام مرغک لوله گیر شناخته شده که قطر نسبتا زیادی داشته و حالت مخروطی ناقصی دارد؛ از این مدل برای نگه داشتن قطعات یا لوله‌هایی استفاده می‌شود که پیشانی خالی داشته باشند.

  • مرغک گردان

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، می‌تواند در زمان کار، گردش کند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که اصطکاک میان مرغک دستگاه CNC و قطعه کار در این حالت، بسیار کم است. مرغک‌های گردان انواع مختلفی داشته که بر اساس زاویه نوک مخروط طبقه بندی می‌شوند.

اجزای اصلی مرغک تراش CNC

مرغک به خودی خود دارای اجزای مختلفی است که عبارتند از:

  • بدنه که همه قسمت‌ها بر روی آن نصب شده اند.
  • فلکه که وظیفه حرکت دادن استوانه مرغک به سمت بیرون و داخل را دارد.
  • استوانه که حالت توخالی داشته و معمولا به صورت مخروطی با شیب استاندارد است.
  • اهرم قفل کننده که با استفاده از آن می‌توان مکان مرغک را بر روی ریل ثابت کرد.
  • اهرم قفل کننده استوانه که باعث ثابت شدن استوانه در داخل بدنه می‌شود.

محل قرارگیری مرغک دستگاه CNC

محل قرارگیری مرغک دستگاه CNC

مرغک دستگاه CNC در داخل گلویی محور، در قسمت انتهایی شاسی و بر روی ریل قرار می‌گیرد؛ این قطعه قادر است بر روی ریل حرکت کرده و به همین دلیل می‌تواند قطعاتی با طول‌های مختلف را ساپورت کند. به عبارت بهتر مرغک دستگاه CNC جایی در سمت راست قرار گرفته و با محور‌های اسپیندل و سه نظام، هم محور است. مرغک برای پشتیبانی از اعضا معمولا دارای یک قسمت مخروطی است که توسط یک مکانیسم داخلی می‌چرخد و می‌تواند قطعه کار را بین مرغک و سه نظام نگه دارد.

همچنین بخوانید: قیمت دستگاه تراش CNC دست دوم

کاربرد مرغک چیست؟

  • حذف ارتعاش قطعه کار
  • مهار کردن قطعات بلند و دارای طول زیاد
  • افزایش ظرفیت تحمل وزن دستگاه CNC
  • تنظیم نوک ابزار به دلیل هم راستا بودن محور مرغک با محور‌های اصلی دستگاه

چگونگی مهار قطعات بلند با مرغک دستگاه CNC

اگر می‌خواهید بدانید که مرغک تراش CNC چگونه می‌تواند قطعات بلند را مهار کند، باید بدانید که چگونه می‌توان این قطعات را بر روی دستگاه سی ان سی قرار داد؟ برای این کار دو روش وجود دارند که عبارتند از:

چگونگی مهار قطعات بلند با مرغک دستگاه CNC

  • قرار دادن قطعه در میان سه نظام و مرغک

در این حالت، در پیشانی قطعه کار محلی را برای نصب دستگاه مرغک ایجاد می‌کنند. برای این کار قطعه را طوری قرار می‌دهند که از سه نظام بیرون باشد. پس از اینکه پیشانی تراشی انجام شد، مرکز قطعه را مته مرغک می‌زنند که باید اندازه و زاویه آن به ترتیب با قطر قطعه کار و زاویه مرغک تناسب داشته باشد.

دقت کنید که این کار حتما باید با دقت بالایی انجام شود تا محل نصب مرغک دچار اشکال نباشد. پس از طی کردن این مراحل، می‌توانید قطعه کار را طوری میان مرغک دستگاه CNC و سه نظام قرار دهید که طول مورد نظرتان از سه نظام بیرون باشد. حالا مرغک را در جای مناسب قرار داده و قفل کنید تا در داخل قطعه کار قرار بگیرد و بتواند آن را مهار کند.

  • قرار دادن قطعه در میان دو مرغک

یکی دیگر از روش‌های مهار قطعات طولانی با مرغک دستگاه CNC این است که از دو دستگاه مرغک استفاده نمایید؛ در این حالت هم نیاز است که در هر دو سمت قطعه مته مرغک انجام شود. برای قرار دادن قطعه کار در میان دو مرغک از دو دستگاه کمکی به نام‌های صفحه مرغک و گیره‌های قلبی هم استفاده می‌شود.

صفحه مرغک بر روی سه نظام بسته شده و با استفاده از آن می‌توان مرغک را در گلویی نصب کرد. گیره قلبی هم وسیله ای است که می‌تواند دوران را از صفحه به قطعه منتقل کند و با استفاده از یک پیچ به قطعه کار محکم خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که مرغک دستگاه CNC چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؛ همچنین اطلاعاتی را درباره انواع و نحوه عملکرد این دستگاه در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که برای نصب و راه اندازی مرغک در دستگاه سی ان سی مشکلی دارید، می‌توانید از خدمات راه اندازی دستگاه CNC انجینیک استفاده کنید.

سوالات متداول

مرغک گردان چیست؟

از آنجا که لازم است قسمت نوک مرغک باید با قطعه کار دوران کند، از مرغک گردان استفاده می‌شود.

چگونه مرغک دستگاه CNC می‌تواند باعث تنظیم نوک ابزار شود؟

از آنجا که محور دستگاه مرغک باید با محور اصلی دستگاه همراستا باشد، می‌توانید در زمان کار، نوک ابزار را با نوک مرغک تنظیم نمایید.

مقالات مشابه
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *