مایع خنک کننده سی ان سی چست

مایع خنک کننده CNC یکی از مهمترین اجزا در دستگاه‌های فرز و تراش است و جزء اصلی در فرایند ماشینکاری به شمار می‌رود. اما باید بدانید که نوع خنک کننده‌ای که استفاده می‌کنید و نحوه استفاده از آن، برای موفقیت در فرایند ماشینکاری سی ان سی بسیار ضروری است. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مایع خنک کننده CNC چیست و بهترین کولانت را برای سی ان سی به شما معرفی کنیم.

معرفی کاربرد مایع خنک کننده CNC یا کولانت

مایع خنک کننده یا Coolant در ماشینکاری سی ان سی به افزایش طول عمر ابزار کمک می‌کند و می‌تواند کیفیت قطعات ماشینکاری شده را تا حد زیادی افزایش دهد. به طور معمول در دنیای صنعت، از دو اصطلاح خنک کننده و روان کننده به جای هم استفاده می‌شود؛ اما باید بدانید که همه خنک کننده‌ها روان کننده نیستند. به عنوان مثال هوای فشرده به عنوان خنک کننده عمل می‌کند؛ اما به عنوان روان کننده کاربردی ندارد. به همین دلیل نیاز است که انواع مایع خنک کننده CNC را بشناسید و متناسب با کاربرد و دستگاه خود، بهترین کولانت سی ان سی را انتخاب کنید.

معرفی 5 وظیفه مایع خنک کننده سی ان سی

وظایف کولانت

  • از بین بردن یا کاهش گرمای ایجادشده در میان ابزار برش و قطعه کار
  • جلوگیری از تاب خوردگی، ذوب، تغییر رنگ یا خرابی زودرس ابزار
  • کاهش اصطکاک و روانکاری قطعات
  • کمک به فرایند حذف تراشه و پاک کردن محل کار
  • محافظت در برابر خوردگی قطعات

نکات مهم در انتخاب بهترین کولانت سی ان سی

برای اینکه بتوانید بهترین مایع خنک کننده CNC را انتخاب کنید، نیاز است 3 نکته اساسی را در نظر داشته باشید:

  • با چه دستگاهی کار می‌کنید؟
  • چه موادی را ماشینکاری می‌کنید؟ آیا این مواد مقاوم در برابر حرارت هستند یا نه؟
  • شرایط آب و هوایی محل کار چگونه است؟

با پاسخ دادن به این 3 سوال، می‌توانید بهترین کولانت سی ان سی را متناسب با نیازهای خود خریداری کنید.

بهترین کولانت سی ان سی

استفاده از آب به تنهایی به عنوان خنک کننده دستگاه‌های سی ان سی ایده خوبی نیست؛ زیرا این مواد افزودنی در سیال هستند که از آسیب رسیدن به ابزار، زنگ زدگی و خوردگی آن‌ها جلوگیری خواهند کرد. حال که با نکات مهم در انتخاب مایع خنک کننده CNC آشنا شدید، می‌خواهیم تعدادی از بهترین مایعات را برای این منظور به شما معرفی کنیم. به طور معمول اکثر ماشین آلات CNC از یکی از انواع خنک کننده زیر استفاده می‌کنند:

معرفی انواع خنک کننده cnc و انتخاب بهترین آن

  • روغن‌های محلول

روغن‌های محلول را می‌توان از کم هزینه ترین انواع مایع خنک کننده CNC دانست که در عملیات ماشینکاری بسیار رایج هستند. این امولسیون‌ها دارای خواص خنک کنندگی عالی بوده و تا حدی خاصیت روان کنندگی هم از خود نشان می‌دهند. روغن‌های محلول از ترکیب مقدار مشخصی آب با روغن‌های معدنی ساخته می‌شوند و مقداری افزودنی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، جلوگیری از باکتری‌ها و روانکاری به آن‌ها اضافه شده است. این نوع روغن‌ها بیشتر در عملیات برشکاری کاربرد دارند.

همچنین بخوانید: خدمات برش CNC در تهران

  • سیالات مصنوعی، مایع خنک کننده CNC محلول در آب

سیالات مصنوعی از جمله کولانت‌های مبتنی بر آب هستند و ترکیبات شیمیایی آلی و معدنی را شامل می‌شوند؛ اما روغن معدنی در ساختار آن‌ها وجود ندارد. افزودنی‌های موجود در این مایع خنک کننده CNC خواصی مانند روان کنندگی، بازدارنده‌های زنگ زدگی و بازدارنده‌های خوردگی را به آن اضافه می‌کنند. یکی از مزایای اصلی خنک کننده‌های مصنوعی، عدم کف کردن است که معمولا در سیالاتی با درصد روغن معدنی زیاد پیدا می‌شود. بنابراین باید بدانید که اگر مایع خنک کننده سی ان سی از نوع سیالات مصنوعی کف کرد، آلوده است و کیفیت کافی را ندارد. از آنجا که این نوع خنک کننده‌ها در مقایسه با محصولات دیگر پایدارتر هستند و عملکرد بهتری در مخزن دارند، در فهرست بهترین کولانت سی ان سی قرار گرفته‌اند.

  • سیالات نیمه مصنوعی، بهترین کولانت سی ان سی برای سرعت و فشار بالا

سیالات نیمه مصنوعی سومین گزینه از فهرست بهترین کولانت سی ان سی هستند که ترکیبی پایدار از روغن معدنی، بازدارنده‌های خوردگی و مواد افزودنی برای عملکرد تمیزتر در ماشین‌های سی ان سی با سرعت و فشار بالا به شمار می‌روند. این نوع مایع خنک کننده CNC مخلوطی از 50 درصد روغن معدنی، مواد افزودنی و ترکیبات شیمیایی است که در آب حل می‌شوند. این نوع مایعات در عین ارائه خاصیت روانکاری عالی، می‌توانند کاهش حرارت، کنترل زنگ زدگی و عمر طولانیتری را برای شما به ارمغان آورند.

  • روغن‌های مستقیم

از دیگر انواع مایع خنک کننده CNC می‌توان به روغن‌های مستقیم اشاره کرد که با آب مخلوط نمی‌شوند و بر پایه روغن‌های معدنی یا نفتی ساخته شده‌اند. این مایعات حاوی روان کننده‌هایی مانند روغن‌های گیاهی، چربی‌ها و استر‌ها هستند که آن‌ها را زیست تخریب پذیر می‌کند. با این حال قیمت آن‌ها قدری زیاد بوده و به سرعت تجزیه می‌شوند؛ به همین دلیل است که از روغن‌های معدنی برای بهبود خواص آن‌ها استفاده می‌شود. روغن‌های مستقیم معمولا حاوی کلر، فسفر و گوگرد هستند که به کاهش سایش ابزار کمک می‌کنند.

غلطت مناسب مایع خنک کننده CNC

بیشتر تولیدکنندگان ماشین‌ها، دستورالعمل‌های صریحی را در مورد نوع مایع خنک کننده موردنیاز دستگاهشان ارائه می‌دهند. با این حال باید در زمان خرید بهترین کولانت سی ان سی، اطلاعاتی هم درباره غلظت مناسب به دست آورید تا در صورت لزوم برای رسیدن به غلظت مناسب، از آب دیونیزه استفاده کنید. اگر مایع خنک کننده CNC غلظتی کمتر از سطح توصیه شده داشته باشد، مشکلات زیادی مانند رشد باکتری، کاهش عمر ابزار و خوردگی دستگاه یا قطعه به وجود می‌آید. همچنین اگر غلظت بیش از مقدار نیاز باشد، با مسائل زیر مواجه می‌شوید:

غلظت مناسب مایع خنک کننده سی ان سی

  • کف کردن
  • هدر رفتن مایع خنک کننده
  • تشکیل پسماندهایی که عمر ابزار را کاهش می‌دهد
  • لکه گیری دستگاه و قطعات ماشینکاری شده
  • تحریک پوست

با توجه به این موضوعات، اپراتورهای دستگاه‌های CNC باید غلظت و سطح مایع خنک کننده را در شروع هر روز بررسی کنند؛ زیرا در اثر تبخیر، پاشیدن و مه پاشی، این غلظت می‌تواند تا 20 درصد تغییر کند. در جدول زیر، غلظت مایع خنک کننده CNC برای انواع فلزات و عملیات ماشینکاری را برای شما آورده‌ایم.

نوع ماده فرز (Milling) حفاری (Drilling) بهره برداری (Tapping) چرخش (Turning)
آلومینیوم روغن محلول (96 درصد آب ) یا روغن معدنی روغن محلول (70 تا 90 درصد آب) روغن سولفاته 25 درصد به همراه روغن معدنی روغن معدنی با 10 درصد چربی یا روغن محلول
برنج روغن محلول (96 درصد آب ) روغن محلول 10 تا 20 درصد روغن لارد یا روغن معدنی روغن معدنی با 10 درصد چربی
برنز روغن محلول روغن محلول 30 درصد روغن لارد با روغن معدنی روغن محلول
فولادهای آلیاژی 10 درصد روغن لارد با 90 درصد روغن معدنی روغن محلول 30 درصد روغن لارد یا 70 درصد روغن معدنی 25 درصد روغن سولفاته با 75 درصد روغن معدنی
چدن خشک خشک خشک خشک یا 25 درصد روغن لارد با 80 درصد روغن معدنی خشک
مس روغن محلول روغن محلول روغن محلول روغن محلول
فولاد کم کربن روغن محلول روغن محلول 25 تا 40 درصد روغن لارد با روغن معدنی 25 درصد روغن لارد با 75 درصد روغن معدنی

سخن پایانی

انتخاب بهترین کولانت سی ان سی برای حفاظت از سلامت دستگاه و قطعات، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی انواع مایع خنک کننده CNC پرداختیم و غلظت مناسب برای هریک از انواع فلزات را به شما معرفی کردیم. در صورت نیاز به دریافت استفاده از خدمات نصب و راه اندازی دستگاه CNC می‌توانید با ما در گروه انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت بدبو بودن مایع خنک کننده CNC چیست؟

به طور طبیعی مایع خنک کننده CNC بدبو نیست؛ اما گاهش اوقات به دلیل نگهداری در فضای بسته، باکتری‌های غیرهوازی رشد می‌کنند و باعث ایجاد بوی بد می‌شوند.

شرایط نگهداری از مایع کولانت چیست؟

تنظیم غلطت، نگهداری در شرایطی به دور از آلودگی، جداسازی مداوم تراشه‌های فلزی و غیرفلزی از مایع، پاک کردن کامل مواد دورریختنی

علت متفاوت بودن رنگ خنک کننده چیست؟

به دلیل تفاوتی که در ترکیبات شیمیایی این خنک کننده‌ها وجود دارد، رنگ آنها متفاوت است. اما گاهی اوقات تغییر رنگ مایع خنک کننده CNC به دلیل تغییر غلظت در این محصول است که باید موردبررسی قرار بگیرد.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *