معرفی انواع محور cnc

انواع محور CNC در دنیای صنعت توانسته ‎اند انقلاب بزرگی را به وجود آورند و امکان انجام کارهای مختلفی را برای ما فراهم کنند. هرچه تعداد این محورها بیشتر شود، قابلیت‌های ماشین سی ان سی برای انجام تسک‌ها هم بیشتر خواهد شد. اما برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد می‌شود که هریک از محورهای CNC دقیقا چه وظیفه ای به عهده دارند و چه کار می‌کنند؟ با ما در این مقاله از انجینیک همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم.

محورهای اساسی ماشین CNC

به طور معمول دستگاه‌های CNC که امروزه در بازار رواج دارند، دارای سه محور اساسی هستند که به نام‌های X، Y و Z شناخته می‌شوند. این سه محور خطی جهت‌هایی هستند که اسپیندل بسته به ماشین می‌تواند در راستای آن‌ها حرکت کند و جهت هریک به صورت زیر است:

  • محور X از چپ به راست
  • محور Y از جلو به عقب
  • محور Z از بالا به پایین

با استفاده از هریک از انواع محور CNC خطی می‌تواند مواد مختلف را به صورت سه بعدی بتراشید و قطعه موردنظر خود را بسازید. به طور کلی در شرایطی که قطعه نیازی به نگهداری پیشرفته ندارد و حفره‌های عمیق یا باریکی در آن نیست، می‌توان از محورهای خطی برای انجام کار کمک گرفت. در این صورت خرید دستگاه فرز CNC سه محور توصیه می‌شود.

انواع محور CNC در جهت های دورانی

انواع محور cnc در جهت های دورانی

دسته دوم از انواع محور CNC که امکان ساخت قطعات پیچیده‌تر را فراهم می‌کنند، محورهای دورانی هستند که به نام‌های A، B و C شناخته شده و به صورت زیر تعریف می‌شوند:

  • محور A: چرخش حول محور X
  • محور B: چرخش حول محور Y
  • محور C: چرخش حول محور Z

استفاده از محورهای دورانی به این معنا است که دستگاه CNC می‌تواند سر اسپیندل را حول یکی از محورهای خطی حرکت دهد. در بسیاری از دستگاه‌های سی ان سی چهار یا پنج محور، پیکربندی‌های مختلفی از محورهای دورانی استفاده می‌شوند که باعث ایجاد تفاوت در قابلیت‌های دستگاه می‌شوند. برای مثال در دستگاه CNC چهار محور، محور A به قسمت‌های اساسی اضافه شده و در دستگاه‌های CNC پنج محور، محور A و C به سه پایه اصلی اضافه شده‌اند. شما می‌توانید برای اطلاع از تفاوت دستگاه های CNC سه، چهار و پنج محور مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

محور های کمکی در دستگاه های سی ان سی

محورهای کمکی

در زمان بررسی انواع محور CNC به برخی از محورهای کمکی برخورد می‌کنیم که معمولا در دستگاه‌هایی با تعداد 7 محور به بالا مشاهده می‌شوند. این محورهای کمکی به ماشین CNC کمک می‌کنند که قطعاتی با هندسه پیچیده‌تر و جزییات بیشتر را بسازند. برای مثال در دستگاه فرز سی ان سی 7 محوره یک محور E اضافه شده که به عنوان محور الکترونیکی شناخته می‌شود، در واقع یک بازوی اسپیندل است و با استفاده از انرژی الکتریکی حرکت می‌کند. همچنین ماشین‌های سی ان سی، 9 محوره ترکیبی از دستگاه‌های 4 و 5 محوره هستند که دو محور اضافی به نام‌های U و W برای تکمیل فرایندهای ماشینکاری سطح و داخلی به آن‌ها اضافه شده است. از سوی دیگر دستگاه‌های CNC دارای 12 محور هم دارای دو اسپیندل هستند که هریک هر 6 محور دورانی و خطی را در خود دارند.

سخن پایانی

شناخت انواع محور CNC به شما کمک می‌کند که بتوانید کارایی و عملکرد این دستگاه‌ها را به درستی تفسیر کنید. رایجترین دستگاه‌های سی ان سی در بازار تنها دارای محورهای خطی هستند؛ اما با پیچیده‌تر شدن خدکات ماشینکاری، تعداد محورها هم روز به روز افزایش پیدا کرد. در این مقاله به معرفی محورهای اساسی و کمکی دستگاه‌های CNC پرداختیم؛ باید بدانید که با افزایش تعداد محورها، قیمت دستگاه‌های سی ان سی هم بالاتر می‌رود. به همین دلیل برای صرفه جویی در هزینه‌ها بهتر است به جای خرید ماشین سی ان سی، به سراغ استفاده از خدمات فرز CNC در تهران بروید.

سوالات متداول:

بیشترین تعداد محورهای CNC چقدر است؟

در حال حاضر دستگاه‌های CNC با 12 محور، دارای بیشترین تعداد محورها در بازار هستند.

آیا نوع محور CNC بر روی قیمت آن تاثیرگذار است؟

بله. هرچه تعداد محورهای دستگاه سی ان سی بیشتر باشد، قابلیت‌های آن هم بیشتر خواهند شد و در نتیجه قیمت دستگاه هم بالاتر می‌رود.

مقالات مشابه
4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *