معرفی لوازم جانبی دستگاه سی ان سی

دستگاه CNC یکی از رایج‌ترین ماشین‌ها در تولید انواع قطعات پیچیده و دقیق است که در صنایع مختلفی به کار می‌رود. قطعات دستگاه CNC قسمت‌هایی در این دستگاه هستند که امکان انجام چنین وظایفی را برای آن فراهم می‌کنند؛ در کنار این‌ها، لوازم جانبی CNC هم به بهبود عملکرد این ماشین‌ها کمک می‌کنند. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به معرفی لوازم جانبی سی ان سی بپردازیم و وظایف هریک را به شما معرفی کنیم.

  • پارت کچر یا Parts Catcher

پارت کچر یا Parts Catcher یکی از لوازم جانبی CNC است که به اتوماسیون مراکز تراش یا دستگاه تراش کمک می‌کند و می‌تواند سرعت تولید را بالا ببرد. به عبارت بهتر با استفاده از این قطعه، دیگر نیازی نیست که اپراتور، قطعه کار را به صورت دستی بگیرد و در نتیجه فرایند ساخت قطعات بسیار سریعتر انجام خواهد شد. هدف اصلی از استفاده از پارت کچر این است که بتوان کل فرایند را اتوماتیک کرده و بهره وری را بهبود داد. از جمله مزیت‌های مهم وجود پارت کچر در دستگاه سی ان سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارت کتچر

  • فرایند تولید قطعات به صورت عمده را تسریع می‌کند
  • مقرون به صرفه است
  • به راحتی و با استفاده از تجهیزات موجود قابل نصب است
  • کیفیت بالایی دارد و تا سال‌ها عمر می‌کند

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که با وجود Parts Catcher کلیه فرایند‌ها به صورت بی نقص انجام می‌شوند، باید در زمان انتخاب دستگاه سی ان سی با این قابلیت، به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • شکل هندسی قطعه
  • حداکثر و حداقل قطر قطعه
  • جنس قطعات
  • الزامات مربوط به پرداخت سطح

همچنین بخوانید: تارت ابزار چیست

  • بار فیدر یا Bar Feeder

بار فیدر

یکی دیگر از لوازم جانبی CNC به نام بار فیدر شناخته می‌شود که در دسته تجهیزات پشتیبانی قرار می‌گیرد و به بار استوک اجازه می‌دهد تا به طور خودکار در یک ماشین تراش CNC بارگذاری شود؛ به این ترتیب بهره‌وری ماشینکاری تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. فیدر با یک آداپتور به هد استوک وصل می‌شود و با میله‌هایی پر خواهد شد که به داخل منطقه کار منتقل می‌شوند؛ به این ترتیب دیگر اپراتور مجبور نیست که دائما ذخایر دستگاه سی ان سی را نظارت و تغذیه کند.

علاوه بر این با وجود بار فیدر، هر فرایند سریعتر تکمیل می‌شود؛ زیرا بارگیری به طور خودکار انجام خواهد شد. در این حالت بستر معمولا مسطح نیست و به صورت منحنی یا زاویه دار ساخته می‌شود؛ در نتیجه همه میله‌ها در پایین آن قرار می‌گیرند. بیشتر بار‌ها دارای غلطک‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان مطمئن شد که میله‌ها به صورت صاف به پایین حرکت می‌کنند.

  • تاچ پراب یا Touch Probe

تاچ پراب

 

تاچ پراب از دیگر لوازم جانبی CNC است که به عنوان یک ابزار کاوشگر در این ماشین آلات شناخته می‌شود. به عبارت بهتر از تاچ پراب برای یافتن محل دقیق یک چیز بر روی سطح چیز دیگر استفاده می‌شود و معمولا به عنوان سوئیچ‌های مجدود، سوئیچ‌های ضربه ای یا سوئیچ‌های مجاورت شناخته می‌شوند. پراب لمسی در دستگاه سی ان سی در واقع یک نوع حسگر است که با لمس سطح جسمی‌ که توسط دستگاه CNC روی آن کار می‌شود، فعال خواهد شد؛ معمولا بسته به طراحی، این فعالسازی می‌تواند از طریق سیگنال الکتریکی یا مکانیزم فنر باشد.

عملکرد تاچ پراب به این صورت است که پس از لمس چیزی، سیگنالی برای متوقف کردن برش ارسال کند تا از آن نقطه عبور نکند و خطری برای قطعات دستگاه به وجود نیاید؛ به همین دلیل وجود این قطعه در دستگاه CNC می‌تواند دقت ساخت قطعات را تا حد زیادی افزایش دهد. از مهمترین مزیت‌های وجود تاچ پراب در دستگاه CNC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم موقعیت پایه قطعه کار به صورت سریع و دقیق
  • قابلیت تنظیم خودکار مختصات قطعه کار
  • بهبود دقت در ساخت قطعات
  • افزایش بهره وری خطوط تولید
  • کمک به کاهش هزینه‌های ساخت قطعات
  • بهبود کیفیت ماشینکاری

دستگاه‌های CNC که با استفاده از تاچ پراب کار می‌کنند معمولا در صنایع حساسی مانند هوافضا، خودروسازی و الکترونیک کاربرد دارند. باید بدانید که پراب‌های لمسی بر اساس شیوه کار خود در 4 دسته رادیویی، نوری، کابلی و دستی طبقه بندی می‌شوند.

  • سفاله کش کانوایر یا Chip Conveyor

سفاله کش کانوایر

از دیگر لوازم جانبی CNC که در برخی از دستگاه‌های امروزی وجود دارد، می‌توان به سفاله کش کانوایر اشاره کرد که برای خارج کردن سفاله یا حذف مواد اضافی برش از دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات دارای دو نوع هستند که یکی از آن‌ها به نام Screw یا Auger شناخته می‌شود؛ سفاله کش مارپیچ دارای یک شفت حلزونی شکل است که از طریق یک کانال می‌تواند تراشه‌ها را از ماشین خارج کند. نوع دیگری از سفاله کش کانوایر به نام زنجیری یا chain شناخته می‌شود که با استفاده از یک نوار نقاله زنجیری، کار خارج کردن تراشه‌ها را انجام می‌دهد. این نوار نقاله معمولا با استفاده از یک موتور سه فاز کوچک تا متوسط هدایت می‌شود.

  • دفترچه‌های فنی

یکی از متعلقات دستگاه CNC که مشخص کننده ویژگی‌ها و قابلیت‌های این ماشین‌ها است، دفترچه فنی نام دارد. در این دفترچه اطلاعات مختلفی درباره دستگاه CNC ذکر شده، که در زمان خرید دستگاه باید به آن‌ها مراجعه کنید. برای مثال فهرستی از لوازم جانبی CNC که با این ماشین سازگاری دارند، در دفترچه‌های فنی آورده شده اند. علاوه بر این در زمان خرید دستگاه تراش CNC دست دوم هم مراجعه به دفترچه‌های فنی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در گزارش کارشناسی که سلامت دستگاه را بررسی می‌کند، لازم است که ویژگی‌های فعلی دستگاه با موارد قابل انتظار مقایسه شوند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، مقاله سند تست ریپورت دستگاه CNC را مطالعه کنید.

سخن پایانی

لوازم جانبی CNC وسایل و قطعاتی هستند که می‌توانند سرعت و دقت ماشینکاری را به طور قابل توجهی افزایش دهند؛ بنابراین شما می‌توانید در صورت نیاز، ماشینی را خریداری کنید که این لوازم را در کنار خود داشته باشد تا بهره وری کار افزایش پیدا کند. در این مقاله به معرفی تعدادی از متعلقات و لوازم جانبی دستگاه سی ان سی پرداخته و کاربرد‌های هریک را بیان کردیم.

سوالات متداول

مزیت وجود لوازم جانبی CNC چیست؟

وجود این لوازم در دستگاه‌های CNC باعث بهبود سرعت و دقت ماشینکاری می‌شود.

آیا دستگاه‌های CNC همه این لوازم جانبی و متعلقات را دارند؟

بسته به کاربردی که دستگاه CNC دارد، می‌تواند یک یا چند مورد از لوازم جانبی را در خود داشته باشد.

مقالات مشابه
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *