ساب اسپیندل چیست؟ کاربرد‌ها و مزایا

امروزه استفاده از انواع ماشین‌های تراش CNC بسیار توسعه پیدا کرده و سازندگان برای افزایش بهره وری و دقت در این دستگاه‌ها، از قطعات مختلفی در تولید آن‌ها استفاده کرده اند. یکی از این قطعات به نام ساب اسپیندل شناخته می‌شود که امکان ماشینکاری پیوسته سطوح را فراهم خواهد کرد. در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که ساب اسپیندل چیست و چه کاربرد‌هایی در دستگاه CNC تراش دارد؟

ساب اسپیندل چیست؟

ساب اسپیندل (Sub Spindle) که به نام‌های اسپیندل ثانویه، اسپیندل پشتی، اسپیندل دوقلو و اسپیندل فرعی هم شناخته می‌شود، یکی از قطعات در ساختار دستگاه CNC تراش است که تقریبا ویژگی‌های مشابه با اسپیندل اصلی دارد. ساب اسپیندل در سمت راست دستگاه و روبروی اسپیندل اصلی قرار می‌گیرد؛ اغلب توان کمتر، سه نظام کوچکتر و ظرفیت سوراخ کمتری دارد. در دستگاه‌های CNC تراش که دارای ساب اسپیندل هستند، امکان ماشینکاری پیوسته قطعات وجود دارد؛ زیرا می‌توانند به صورت خودکار، برای انجام وظایف مختلف، قطعه را در میان خود رد و بدل و منتقل کند.

مزایای ساب اسپیندل چیست؟

  • بهره وری بیشتر
  • کاهش هزینه ساخت قطعات
  • امکان پردازش پشت سر هم قطعات
  • امکان کنترل بیشتر بر روی فرایند ماشینکاری
  • افزایش کیفیت نهایی کار به دلیل کاهش تعداد دفعات جابجایی قطعه
  • امکان ماشینکاری پشت کار به صورت همزمان
  • کاهش زمان لازم برای ماشینکاری یک قطعه
  • امکان کار بر روی قطعاتی با طول زیاد بدون نیاز به نظارت مستمر
  • امکان کنترل دقیق تلورانس در زمان ساخت قطعات
  • امکان تولید قطعاتی با حجم بیشتر و تنوع بالاتر

نحوه کار ساب اسپیندل

نحوه کار ساب اسپیندل

در این بخش می‌خواهیم توضیح دهیم که اصول کاری ساب اسپیندل چیست؟ باید بدانید که اسپیندل اصلی معمولا عملیات چرخش را با استفاده از محور C و ابزار زنده انجام می‌دهد. اما با وجود ساب اسپیندل، می‌توان عملیات فرعی در راستای دیگر محور‌ها را به صورت همزمان انجام داد؛ به این ترتیب دیگر قطعات منتظر عملیات ثانویه نمی‌مانند و بهره وری افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر برای قطعاتی با طول زیاد هم می‌توان بدون نیاز به ابزار‌های اضافه، از Sub Spindle استفاده کرده و به راحتی عملیات را بر روی هر دو وجه محوری و شعاعی پیش برد.

همجنین بخوانید: ابزار زنده CNC چیست

سخن پایانی

ساب اسپیندل یکی از قطعات مهم در دستگاه تراش CNC است که امکان کار همزمان بر روی هر دو سمت قطعه را فراهم می‌کند. در این مقاله توضیح دادیم که ساب اسپیندل چیست و مزایای وجود آن در دستگاه سی ان سی را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید برای خرید انواع دستگاه فرز و تراش CNC یا تعمیر و راه اندازی این ماشین‌ها با ما در انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

در زمان خرید دستگاه تراش CNC با ساب اسپیندل باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از آنجا که ساب اسپیندل برای ایجاد امکان ماشینکاری‌های مختلف است باید دارای قابلیت تنظیم باشد، باید دقت کنید به گونه ای طراحی شده باشد که آسیبی به سطح قطعه وارد نکند و دقت زیادی داشته باشد.

وجود ساب اسپیندل در دستگاه تراش CNC امکان انجام چه کار‌هایی را فراهم می‌کند؟

امکان کار در شیار‌های باریکتر، صیقلی و تیز کردن همه لبه ‌ها، امکان کار بدون دخالت اپراتور بر روی قطعات طولانی، به حداقل رساندن آسیب به قطعات

مقالات مشابه
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *