ماشین تراش CNC با مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل

ماشین تراش CNC در بازار ایران با دو نوع ابزار مرغک و ساب اسپیندل خرید و فروش می‌شود؛ به همین دلیل این سوال برای خیلی از افراد پیش می‌آید که مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل؟ در این مقاله از انجینیک می‌خواهیم مشخصات هریک از این دستگاه‌های تراش را با هم مقایسه کرده و ببینیم که کدامیک برای کاربرد موردنظر شما مناسبتر هستند؟

ساب اسپیندل چیست؟

ساب اسپیندل یک نوع فناوری نسبتا قدیمی‌ در ماشین‌های تراش CNC است که امکان ماشینکاری پیوسته را برای ما فراهم کرده و پاسخگوی نیاز به جابجایی قطعه در حین انجام کار است. استفاده از ساب اسپیندل در دستگاه تراش می‌تواند امکان ماشینکاری دوطرفه را برای ما فراهم کرده و بهره وری را تا حد زیادی افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های دستگاه تراش با ساب اسپیندل می‌توانید مقاله ساب اسپیندل چیست را مطالعه کنید.

مرغک دستگاه CNC چیست؟

مرغک دستگاه CNC چیست ؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل؟ باید بدانیم که مرغک دقیقا چه کاری در دستگاه‌های تراش انجام می‌دهد؟ مرغک یا tailstock قطعه ای است که امکان ماشینکاری قطعاتی با طول زیاد را برای ما فراهم کرده و مانع از وارد شدن فشار به آن‌ها در حین چرخش یا ایجاد عدم تعادل و لقی قطعه کار می‌شود. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با مرغک دستگاه CNC مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل؟

حال که تا حدی با ویژگی‌های این دو قطعه آشنا شدیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل؟ این موضوع تا حد زیادی به نوع کاربرد موردنظر شما بستگی دارد؛ اما با بررسی جدول زیر که تفاوت‌های مرغک و ساب اسپیندل را بررسی کرده، تا حد زیادی می‌توانید به پاسخ این سوال برسید.

جنبه مقایسه دستگاه تراش CNC با مرغک دستگاه تراش CNC با ساب اسپیندل
طول قطعه همه قطعاتی با نسبت طول به قطر بالاتر از 3 اینچ امکان ماشینکاری قطعاتی با نسبت طول به قطر کمتر یا بیشتر از 3 اینچ
امکان ماشینکاری دوطرفه ندارد دارد
میزان دقت بیشتر کمتر
وزن قطعه قابل تحمل کمتر بیشتر
مناسب برای افراد تازه کار بیشتر کمتر
سرعت ماشینکاری کمتر بیشتر
نیاز به نگهداری کمتر بیشتر
تنظیم سخت‌تر (در حین برش) آسان‌تر (قبل از شروع کار)

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که دستگاه تراش CNC با مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل؟ پاسخ دقیق به این سوال تا حد زیادی بستگی به کاربرد موردنظر شما دارد و باید با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید. به همین دلیل می‌توانید با کارشناسان ما در انجینیک تماس گرفته و مشاوره تخصصی را دریافت نمایید. برای خرید و فروش دستگاه تراش CNC دست دوم و نو با ما در انجینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا امکان استفاده از ساب اسپیندل به جای مرغک وجود دارد؟

بله. در مواردی که نیاز به دقت خیلی زیاد نباشد یا طول قطعات بیش از حد بزرگ نباشد، می‌توانید به جای مرغک از ساب اسپیندل استفاده کنید.

برای افراد تازه کار، مرغک بهتر است یا ساب اسپیندل؟

برای افرادی که به تازگی کار با دستگاه‌های تراش CNC را شروع کرده اند، مرغک گزینه بیشتری است و انعطاف پذیری بالاتری از خود نشان می‌دهد.

مقالات مشابه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *